1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
sammyb
Drymaxx vai Air-Tex

Olen katsellut melko edukkaita vaelluskenkiä. Toinen malli on Haltin Corona vaelluskenkä ja toinen North Ice:n Hiking kenkä. Molemmat ovat hinnaltaan edullisia 69€. Täytynee tänään käydä sovittelemassa molempia jalkaan ja katsoa kumpi kalossi istuu paremmin, mutta kun ei nämä texit ja maxit ole mulle tuttuja niin onko kenkien veden pitävyydessä/pitämättömyydessä suuria eroja?

Haltin esitteessä sanotaan: "Täysin vedenpitävä, sukkamallinen DrymaxX-rakenne" ja North Ice taas mainostaa sukan sijasta hengittävää sekä vedenpitävää Air-Tex kalvoa.

Vedenpitävyys ei ole minulle se tärkein kriteeri, kun ei kai tältä hintaluokalta voi ihmeitä odottaa. Mukava olisi kuitenkin kuulla jos joku osaa kertoa kansan kielellä materiaalien erot.

Vagabond

Tuo Air-tex kalvo ei ole tainnut saada kovin mairittelevia arvoita testeissä eikä käyttäjiltä.
En tiedä onko Drymaxx:kaan paras mahdollinen, mutta lienee arvostetumpi kuin toinen.
Taitaa edelleen kaikki todella laadukkaiden kenkien valmistajat käyttää Gore-tex:iä.
Jos et tari vedenpitävyyttä kannattaa harkita kalvotonta kenkää, koska ne hengittää huomattavasti paremmin.
Sellaista kalvoa joka hengittäis hyvin ja pitäis vettä ei oo vielä vissiin keksittykkään.
Kengät tarvinnee valita kuitenkin sen mukaan mikä jalkaan sopii.

sammyb

kiitos asiallisesta vastauksesta. kyllä tosiaan jalkaan sopiminen on se ykköskriteeri. jos istuvat yhtä hyvin niin sitte joutuu taipumaan haltin kannalle.

Anonyymi

Jos Haltin kenkä sopii jalkaan, niin sen ostaisin. Paljoa halvemmalla ei kalvollista kenkää saa, jossa valmistaja kertoo kalvon olevan sukkana. Kokemukseni Haltin edullisista tuotteista eivät ole huonot: tavaraa saa juuri sen verran, mitä maksaakin. Lisäksi Haltia näkyy aika-ajoin hyvissä tarjouksissa.

kelopuu

Älä sekaannu kumpaankaan.  Molemmat kengät ovat huonoja, 69 euroa on iso raha heitettäväksi hukkaan.  Salomonilta ja monelta muulta merkiltä on olemassa kohtuuhyviä Goretex -kalvoisia kenkiä noin sataan euroon ja myös kalvottomia, vaikkapa Hanvagin kengät.  Kunnon vaelluskengät maksavatkin sitten jo vähän enemmän.  Erätukun (Air-tex) kengät ovat heikkolaatuisia ja samaa voi sanoa Haltistakin, valitettavasti.  Erätukku vaihtaa kyllä kengät takuuaikana useankin kerran mukisematta, mutta lopputulos ei siitä silti muutu: takuuajan jälkeen sinulla on edelleen samaa laatua jalassasi....

Rowana
Käyttäjän Rowana kuva

Jotain Haltin tuotteita tuli ostettua reilu vuosi sitten alennusmyynnistä ja joutuu toteamaan, että vaikka yritin isänmaallinen ja avoin olla, tuotteet ovat susia. Laatu vain on huono, eivätkä ne edes ole kovin halpoja.

Jos kalvokengän ostat, osta gore-kalvollinen ja joltain kunnon merkiltä kuten Meindl. Jos haluat säästää, osta Hanwag tai ehkä Salomon tai joku sellainen.

Köyhän ei kannata ostaa halpaa (huonoa). Silloin joutuu vain ostamaan kaksi kertaa.

sammyb

Köyhä kun olen ni päätin sitten ostaa vähän parempaa. Päädyin lopulta Salomonin Gore-tex GTX:iin. Kävin kurkkaamassa noita erätukun North Iceja ja myyjä lupaili että kyllä kestää vettä ja on hyvät, mutta kun kengät jo näytti lähempää niin laaduttomilta etten uskaltanu investoida.

Keskustelu rupeaa menemään jo aika pahasti ohi topikin, mutta pitääkö noille kengille tehdä joku pinta/esi käsittely ennen rankempaa käyttöä vai suoraan kovaa ajoa vaan?

Tamppo

Kyllä ne on tehtaalla pintakäsitelty, eikä muutenkaan kannata tököttejä laittaa ennenkuin ne ovat mukautuneet jalkaan. Kengät kannattaa kyllä pestä ryvettämisen jälkeen, ettei suola jää syömään nahkaa. Vedenhylkivyyskäsittely uusitaan aina tarvittaessa. Tärkeää on, ettei pintaa tukita hengittämättömäksi. Rasvalla käsitelty kenkä on yhtä huono kuin kumisaapas. Mehiläsvahapohjainen aine oikein levitettynä ei tuki huokosia. Kenkien puhdistukseen ja huoltoon on hyviä aineita mm. Nikwaxilla.

Gotta be a skoogie

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

[quote author=sammyb link=topic=18561.msg121952#msg121952 date=1182793808]
Köyhä kun olen ni päätin sitten ostaa vähän parempaa. Päädyin lopulta Salomonin Gore-tex GTX:iin. Kävin kurkkaamassa noita erätukun North Iceja ja myyjä lupaili että kyllä kestää vettä ja on hyvät, mutta kun kengät jo näytti lähempää niin laaduttomilta etten uskaltanu investoida.

Keskustelu rupeaa menemään jo aika pahasti ohi topikin, mutta pitääkö noille kengille tehdä joku pinta/esi käsittely ennen rankempaa käyttöä vai suoraan kovaa ajoa vaan?

En kyllä lähtisi suorilta mihinkään "rankkaan käyttöön" soveltamaan upouusia kenkiä. Omat kengät olen aina sisäänajanut kevyillä patikkareissuilla ennen "oikeaa" käyttöä, ettei tule yllättäviä ongelmia jossain missä niitä ei toivoisi tulevan. Tehtaan käsittely riittää hyvin sisäänajoon, minkä jälkeen ennen tositoimia on sitten hyvä vetää jo uusi vaha pintaan.

-T

Iitu

Itte ostin viime kesänä Erätukusta korkeavartiset Air-Texit. Olen käyttänyt niitä sitten tietysti vaelluksella ja mm. hillasuolla. Useampi kunnon ryvetys tullut tehtyä, olen putsannut aina pahimmat kurat ja mehiläisvahaa silloin tällöin pintaan. Tuntuvat sopivan minun jalkoihin, olen säästynyt pahimmilta ikuiskiusoilta eli hiertymiltä ja rakoilta. Tähän mennessä vedenpitävyys on ollut ookoo, mutta kengän kärjessä oleva "suojareunus" on alkanut repsottaa ja kenkä on menettänyt parhaan ryhtinsä. Sillä hinnalla ei kauheasti voi vaatia, mutta kyllä ne nyt asiansa haukkuvat. Kaikesta huolimatta en kyllä osta toista paria enää, säästelen kunnon gore-texeihin.