1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Whippet
Tyhmä kysymys teltan pakkaamisesta

Morjesta.

Tuli tuossa uusi teltta hankittua ja en äkännyt pakettia aukoessani tutkia, miten olivat tehtaalla teltan pakanneet. Oli meinaan geometrisen tarkka sylinteri se pakkaus... Nyt kun sitä on itse yrittänyt jumpata pakettiin noin tusinan kertaa, lopputulos muistuttaa kaikesta yrittämisestä huolimatta enemmän sipulisäkkiä kuin alkuperäistä siistiä pötköä. Onkos vinkkejä, miten kahdella tuuletusaukkojäykisteellä varustettu teltta saadaan nättiin pakettiin? Edellisen teltan kanssa ei ollut mitään ongelmia, mutta tämä silikonoitu paketti suorastaan nöyryyttää tällaista tumpeloa... Smile

Anonyymi

Älä välitä ei siihen kaikki muutkaan pysty.Itse hankin uuden vesitiiviin pussin johon mahtui patemmin.Yleensä ensin laitetaan ulkoteltta viikaten samaan kokoon kun pakkaus pussi ja sitten viikataan sisäteltta sen päälle samaan kokoon johon sitten laitetaan keppipussi keskelle ja aletaan kierittään tiukaksi paketiksi koko hommaa.siis tiukkaa.

nilakka

Juu älä välitä!
Meinaan joissakin teltoissa tuo pussi kertakaikkiaan on niin pieni, että ihmettelen, miten se tehtaalla on sinne oikein tungettu...
Mutta Susi-setä kuvasi oikean pakkausmetodin juurikin tuossa,kokeile sitä ja jos ei vieläkään onnaa, niin hanki tosiaan sellainen vesitiivis pussi, joka on tarpeeksi lähellä entisen pussin kokoa, jolloin telttasi kyllä sinne tyytyväisenä taintuu...
Ne jäykisteet lienevät jotakin taipuisaa ainetta, ne ei taivuttelusta pitäisi mennä pilalle ja ne tikut,joita ainankin minun teltassani on ja joiden tarkoitus on pitää tuuletus-aukot avoinna teltan ollessa pystyssä, ne saa sijoiteltua niin, etteivät sojota mitenkään.
Oikeaoppisesti teltta reissujen välillä pitäisi säilyttää muualla, kuin tuossa ostopussukassaan, jossa sitä reissuillakin kuljetetaan. Ratkaisin ongelman tekemällä käyttöön sopivia, väljiä pusseja vanhoista lakanoistani.
Niissä oleilevat niin teltat, kuin makuupussitkin.
Ovat siellä vähän väljemmin,kuin alkuperäisissä säilytyspusseissaan.
Meinaan ainakaan makuupusseja ei saisi säilyttää tiukkaan pussiin tungettuna, niiden eristyskyky siitä vain kärsii.

zorro

Mä (ja moni telttavalmistaja) suosin teltan "sullomista" pussiin ihan vain jostain reunasta alkaen. Näin kangas taittuu joka kerta eri tavalla, eikä siis mistään (taitos)kohdasta kulu enempää, kuin toisesta. Tämän päivän kankaat kestää ihan älyttömän kovaa käyttöä, että tuskinpa huomaat eroa kankaan toiminnassa, vaikka viikkaisitkin kauniisti. Tapani nyt vain on mielestäni myös erittäin kätevä. Itse asiassa en nykyisin useinkaan pakkaa telttaa pussiin ollenkaan, vaan sullon reppuun sellaisenaan. Näin reppuun ei jää tyhjiä kohtia, joita yleensä tiukkojen pakettien reunoille jää. Lisäksi paino jakautuu tasaisesti. Kaaret sujautan repun sisäpuolelle jompaan kumpaan reunaan.

Whippet

Hmm, tämä on siis ilmeisen yleistä teltoissa. Kyllähän sen tuonne pakkauspussin sisään saa, mutta se oli vielä pykälää kompaktimman tuntuinen se alkuperäinen käärö... Edellinen telttani oli ilmeisesti poikkeus, siinä kun oli varsin pitkät kaariosuudet joiden takia pakkauspussi oli kolmanneksen pidempi kuin mitä itse teltta olisi vaatinut. Sitä vain jotenkin perfektionismin puuskassa ajattelee että kun kerran nämä samat tavarat olivat niin hienosti ja tiiviisti pakattuina tehtaalta minulle tullessaan niin täytyyhän sen olla mahdollista. Smile Tuo Zorron ajatus teltan kuljettamisesta ilman pakkauspussiaan on mielenkiintoinen, tiiviit paketithan nimenomaan luovat rinkkaan tyhjiä kohtia joiden täyttäminen on epäkäytännöllistä. Täytyypä koittaa! Kiitokset jo vastanneille.

aPay

Olen myös teltan sullomisen kannalla. Tosin en vielä yhtä pitkällä kuin Zorro, vaan sullon telttani edelleen pakkauspussiin. Ehkä kokeilen jatkossa ilmankin.

Tässä sullomisessa on sekin hyvä puoli, että voit jättää päälle sen kulman, joka kuuluu ensimmäisenä kiilata maahan. Tällöin kovassakin kelissä teltta pysyy pakkauspussissa nätisti hallussa, kunnes olet saanut teltan tukevasti maahan kiinni (esim. Akassa toisen pään 3 kiinnityspistettä) . Tämän jälkeen on paljon huolettomampi alkaa purkamaan telttaa pussista. Rullalla olevalle teltalle tämä onkin paljon vaikeampi operaatio.

Teukka.k

Minulla on tapana pakata teltta siten, että sisäteltan pohja jää päällimmäiseksi kääröön, tällöin kääröstä tulee siisti ja se ei ole niin "liukas" käsitellä kun silikonoitu kangas päällimmäisenä oleva käärö. Käytännössä tämä tapahtuu siten, että heittelen maassa levällään olevan teltan "ylimääräiset osat" sisäteltan päälle, taittelen syntyneen läjän sisäteltan pohjan sisään sopivan levyiseksi ja rullaan kaarien ympärille normaalisti.
Oikeasta suunnasta kun rullaa, jää päädyn kiinnityslenkit näkyviin, jos illalla sattuisi olemaan kovempi tuuli. Toimii ainakin tunneliteltoissa joissa sisäteltan voi jättää kiinni ulkotelttaan. Tämä systeemi toimii vaan hyvässä kelissä, kovemmassa kelissä teen teltasta käsissä mytyn jonka survon pussiin, kuitenkin niin, että kiinnityspisteet jää päällimmäiseksi.

MrKnowItAll

Jos pakkauspussi on liian ahdas, niin pudota vain teltta repun pohjalle sellaisenaan eli itseensä käärittynä. Muut kamat päälle ja kompressointi repun hihnoilla. Painaa vähemmän ja vie tilaa saman verran kuin ennenkin. Jos on märkä niin muovikassiin...

hehautal

Joo, Silinailon teltta pakkauspussiin sullomalla vaan. Muutenhan siinä menee hermotkin. Sen pussin ei tosiaan tarvi olla alkuperäinen vaan rinkka tai reppu, pakkaussäkki tai muovikassi tottakait myös käy. Talvella kun teltta kulkee ahkion päällä niin kaaret taitetaan puoliksi (tai kolmannekseen lyhyen pulkan kanssa) , jätetään kaaren puoliskot kaaritunneleihin ja ja kietaistaan telttakangas taitettujen kaarten ympärille. Koko komeus pujotetaan ja sullotaan sille sopivaan pitkään pakkauspussiin.
Ja jos huolettaa että telttanarut sotkeutuu sullomalla pakatessa niin naruille voi käyttää pieniä naruissa (tai teltassa) kiinni olevia pussukoita joihin narut menee kätevästi pinellä liikkeellä kun niitä kiiloista irroittaa.

-Heikki

Vagabond

Mä olen yleensä irroittanut sisäteltan ulkoteltasta ja käärinyt sen ensin rullaan ja sen päälle ulkoteltan.
Tämä kahdesta syystä:
1) Kuivattelu aamulla tehokkaampaa kahdessa osassa.
2) Märkä ulkoteltta ei kastele sisätelttaa yhtä pahasti kun vain pohja on ulkotelttaa vasten.

Lisä mausteena on myös tilavampi kokkailutila pelkän ulkoteltan sisällä aamulla/illalla.
Toi oli hyvä vinkki, että jättää tunnelin ensin kiinnitettävän pään alkuun. En oo ennen kiinnittänyt huomioo, mutta täytyypä jatkossa tehdä niin.

Onko kukaan muuten kokeillut gramman viilaus vimmassa telttailua pelkässä tunnelin ulkoteltassa? Lyhyellä reissulla kesällä sais aika paljon painon säästöä. Miinuksena tietty kosteus niin maasta kuin kondenssistakin ja verenimijä pirut.  Smile

PS. Tarvii muuten vielä kehua Fjellua: Akka shapen kanssa ei tarvi pakkauspussin kanssa taistella. On sen verran reilu varsinkin ilman kaaria. (Kaaret rinkassa erillään)

Yudi

Kyllä teltat ovat mahtuneet kuljetuspusseihinsa ilman ongelmia. Jos nyt päätyy rullaamaan teltan alkuperäiseen pussiin, niin rullausvaiheessa pitää pitää huoli siitä että paketista todella tulee tiivis. Muuten rullaan jää löysää eikä se mahdu kuljetuspussiin.

Akassa (R/S 3) on myös hyvä kuljetuspussi. V-mallinen, johon teltta ja tarvikkeet menee helposti sisään ja kiristyshihnoilla saa paketin tiiviiksi jos haluaa. Viimesin hankinta Golite:n Hut 1 on vähän tiivis laittaa kuljetuspussiin, mutta menee aika hyvin kun rullaa tiiviisti.

Pelkällä ulkoteltalla pärjää hyvin, jos ei ole hyttysiä. Näin keväästä ja alkukesälläkin yöllä lämpötila menee niin alas etteivät hyttyset haittaa vaikka päivällä niitä onkin ilmassa. Syyspuolella sama juttu. Pohjakankaaksi olen ostanut kangaskaupoista vedenpitävää (vesipatsas n. 3000-5000 mm) kangasta ja leikannut siitä sopivan muotoisen pohjan. Hyvin toimii ja tuuletus toimii tietysti paremmin kuin sisäteltan kanssa, koska ilma pääsee virtaamaan vapaammin.

ET

Akto mahtuu hyvin pussiinsa. Olen omani pakannut aina sisäteltta valmiiksi kiinni ja paketti rullattu siten että avatessa teltta on valmiiksi pohjakankaan päällä "oikein".

Eli pimeässä onnistuu teltan pystytys muutamassa minuutissa ilman suurempia ihmettelyjä.

vesi on pilaantunutta puuteria, kuten Sepi sanoo

MrKnowItAll

Kannattaa ottaa tavaksi pakata teltta aina samalla tavalla, jopa niin, että kun pyöräyttää paketin auki tietää missä päässä pääovi sijaitsee. Säästyy vuosien mittaan monelta sotkulta ja telttahasäkän pyörittelyltä tuulessa.

Monesti perhereissuilla ovat leirintäalueilla sivutakatsojat pysähtyneet ihmettelemään ja kommentoimaan, kun auton katolta heitetyt 4 telttaa olivat pystyssä alle 5 minuutissa penskojen (6 kpl) ja vaimon voimin ilman yhtään ohjeen sanaa...

Yudi

[quote author=MrKnowItAll link=topic=17920.msg119204#msg119204 date=1179209440]Monesti perhereissuilla ovat leirintäalueilla sivutakatsojat pysähtyneet ihmettelemään ja kommentoimaan, kun auton katolta heitetyt 4 telttaa olivat pystyssä alle 5 minuutissa penskojen (6 kpl) ja vaimon voimin ilman yhtään ohjeen sanaa...

Hienosti hoidettu koulutus! Olisipa muillakin asiat hoidettu noin hyvin  :lol: