1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Digi-kamerat talvella

Minkälaisia kokemuksia teillä on digi-kameroiden toimivuudesta kovilla pakkasilla, hyytyykö akut, näyttö tai joku muu?

Kuulisin mielelläni kokemuksia eri malleista.

JariK

Moi

Käy kurkkaamassa www.digicamera.net tai www.aukea.net niissä on keskusteltu tuosta aiheesta paljonkin...

Noin pääsääntöisesti voisi sanoa että digit toimii pakkasessa, jos sähköä riittää, toki nestekidenäytöt saattaa hidastua tai lakata toimimasta, mutta kuvan ottaminen kyllä yleensä onnistuu, jos vain akuissa on virtaa.

Mutta muista: kun tuot kameran ulkoa sisälle, pakkaa se ulkona muovipussiin, sulje pussi huolellisesti ja anna lämmetä kameran pussissa sisällä (useita tunteja). Näin kamerasi toimii vielä jatkossakin Wink

T: TelemarkKaaja

Dr.Snuggles

tsekkaa myös sfnet.valokuvaus.digikamera tai jotain sinne päin uutisryhmä, siellä on lähes liiankin asiallista keskustelua, ite oon käyttänyt -40 pakkasissa digiä, akut joutuu tosin pitämään irrallaan jos on pitempään reissussa, jos oot vasta ostamassa digiä, niin älä osta litium-akuilla toimivaa

vanhassa rakassakin on tästä useasti keskusteltu että sieltäkin löytyy infoa vaikka digikamera hakusanalla (valitse kaikki viestit, käytä selaimen omaa hakutoimintoa, crtl + f)

jolli

miksei litium- akkuja?

Janza

Litium-akut hyytyvät jo pienessäkin pakkasessa!

htukiain

Olen käytellyt Canon G2:ta -35:ssä asteessa, ja on toiminut ihan hyvin. Eli akku ei ole loppunut. Sisälle olen tuonut aina muovipussissa, ettei kosteus tiivisty pinnoille.

Muutamia kuvia osoitteessa www.tukiaiset.org ja

http://aukea.net/mp/db/Teos/yksi/?K=463320&NRO=-1

Heikki T.

Jukka®

http://www.milligramma.com/artikkelit/digikuvaus.php

Itse en ole vielä ehtinyt käyttää talvella digikameraa, mutta digivideokuvaus on sujunut hyvin. Akku kestää yllättävän hyvin. Ja nestekidenäyttöä en silloin käytä. Mulla on oletusarvona digikamerassakin, että näyttö on pois päältä ja kuvaan etsimen läpi. Olen siis valinnut sellaisen kameran, jossa vielä on etsin... Ensi talvena sitten, jos tuo rimpula siihen saakka kestää. On niin pienikin, että hukkuu untuvatakin kätköihin.

TiMoKo

Palasin juuri käsivarresta yhdeksän päivän hiihtoreissulta. Mukana Canon A85, kamerassa 4kpl AA kokoa olevaa 2300 mAh akkua, kuvasin reissun aikana noin 600 kuvaa ja akkujen kapasiteetti riitti koko reissun ajan.

Paivareppu

[quote author=TiMoKo link=topic=383.msg74035#msg74035 date=1114187420]
Palasin juuri käsivarresta yhdeksän päivän hiihtoreissulta. Mukana Canon A85, kamerassa 4kpl AA kokoa olevaa 2300 mAh akkua, kuvasin reissun aikana noin 600 kuvaa ja akkujen kapasiteetti riitti koko reissun ajan.

Njaa mikäli tässä puhut nyt tuosta powershot a85 kamerasta niin laitetaan kehua juuri tuon virta/patteripolitiikan johdosta. En oikein ole mieltynyt kamerakohtaisiin akkuihin jotka maksavat tolkuttomasti. Talvisessa käytössä toiminut ja ajanut asiansa mainiosti. Onkos kukaan kokeillut ko. kameraan sovitinpalaa ja laajakulmaa joka siihen kuulemma pitäisi voida kiinnittää?

Anonyymi

Itselläni on Sonyn pieni videokamera jossa ns. "info lithium" -akut jotka kertovat minuutteina paljonko potkua jäljellä. Tänä kesänä Karhunkierroksella havaitsin että esim. öiseen aikaan jolloin lämpötila tipahti 10 asteen tuntumaan akku ilmoitti esim. 10 min virtaa jäljellä, ja lämmitettyäni akkua hetken kädessä lukema pompsahti 30 minuuttiin. Asia varmasti kärjistyy talvella jolloin aion kantaa kameraa takin sisällä mahdollisimman lähellä ihoa.

Lauri

Mulla taas on ollut ongelmia Pentax Optio W10:n akkukeston kanssa kylmissä olosuhteissa. Tarvii varmaankin hommata joku kinokamera kunnon reissuja varten, eipähän ala sitten vituttamaan akkukestot sun muut nestekidenäyttöongelmat.

www.patagonia.fi - Helmikuu 2007

Justus Lampi

Tilaat pinon akkuja täältä
http://www.weltweit-akku.de/product_info.php/products_id/528
eikä enää tartte virrankulutusta miettiä.

Justus

Anonyymi

No perkele! Kyllä on halvat hinnat... Sanotaan vaikka näin että ketuttaa aivan suunnattomasti pieni omaisuus jonka sijoitin kuukausi sitten Sonyn tehoakkuun, sama palikka tuolla puolta halvemmalla.  :x

vvv

Olen hankkimassa videokameraa hiihtokäyttöön vuoriolosuhteisiin ja kiinnostaisi erityisesti testejä voittanut Sonyn kovalevykamera (30 GB) DCR-SR90E.
Kameran ohjekirjassa käyttölämpötilaksi annetaan 0- +40 ja säilytyslämpötilaksi -20 - +60C
Verkkokaupan myyjä sanoi, että nauhakamerat toimisivat paremmin pakkasessa, koska kovalevy on  huonotoiminen kylmässä. Kuitenkin tällä hetkellä myynnissä olevassa Sonyn MiniDV -kamerassa on samat lämpötilat ohjekirjassa...

Kovalevy olisi helppokäyttöinen; mahtuu enemmän yhdelle medialle. Ei tarvitse säätää kasettien tai levyjen kanssa laskuhommissa.

Videon formaatti on mpg-2, jota on kuulemma vaikeampi editoida kuin nauhakameran kuvaa mutta perus "leikkaa- liimaa" duuni ei kuvanlaatua heikennä. Eli laadussakaan ei pitäisi olla ongelmaa.

Kaikki kokemukset kovalevykameroista (erityisesti talvikäytössä)otetaan mielellään vastaan.
Ja myös muut vinkit talvivideokuvaukseen ovat tervetulleita. Thanks!

Sonyn sivuilta ko. kamera.
http://www.sony.fi/view/ShowProduct.action?product=DCR-SR90E&site=odw_fi_FI&pageType=Overview&category=CAM+Hard+Disk+Drive

Mikrobitin testi:
http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2006/08/videokamerat/

clogz

Itellä on pokkarina canon ixus 400 ja kaikki talvikuvat sillä on saanut mitä on tarvinnut, vaikka li-ion akulla onkin. Povitaskussa kun pitää joutoajan niin pysyy lämpösenä. Näyttöä en käytä juurikaan, sen hyytymisestä en tiedä. Käynnistäessä kuuluu välillä pahempaa surinaa ja jorinaa kun linssi kelautuu esille kohmeestaan Smile