1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Kosteuden siirtyminen kuorivaatteessa.

Kysymys on seuraavasta tilanteesta...

- Hiihtolenkki 13 km.

- Reipas vauhti :arrow: voimakas hikoilu.

- Lämpötila n. -9´C.

- Alusasuna craftin kerrasto.

- Päällä windstopper kuori, josta tuuletusräppänät olivat kiinni.

Kosteus jäi tosi vahvasti kuorivaatteen ohueeseen verkkovuoreen. Aiemmin en ole huomannut tätä näin selkeästi. Takkikin oli vasta viikko sitten pesty ja kyllästetty asianmukaisesti. Tuli vaan mieleen, että olenko saanut tukittua kalvon huokoset jotenkin...? Voisiko tämän aiheuttaa esim. kyllästyksen aktivoiminen liian lämpimässä kuivausrummussa. Olisiko muita ehdotuksia?

Wildtrekker

Eilen 11 km kovavuhtista hiihtoa Haltin kuoriasu päällä, alla urheilu (verkko-)paita ja fleece. Kainaloräppänät auki, mutta kuoriasun verkkopinta likomärkä. Jos jollakin on vinkkejä hyvästä (oikeasta) tuuletuksesta niin kertokaa ihmeessä, vai onko tarkoituskin että kosteus tiivistyy ulommaisen asun sisäpintaan?

:?:

tiikeri

Tiedä en, mut vois kuvitella, että tollasessa "hikiliikunnassa" hikoilee sen verran, että kuori ei ehdi "hengittämään" yhtä nopeasti

Anonyymi

Joo, windstopperiasu on mullakin märkä hiihtolenkin jälkeen, eilenkin oli lähemmäs 20 astetta pakkasta ja silti hiki pukkasi hiihtäessä.

Tavallinen goretakki taikka joku muu "järeämmällä" kalvolla varustettu on sitten vielä paljon märempi.

Sinänsä tuo kastuminen ei iltalenkillä haittaa mitään, kun alusvaatteet eivät ime kosteutta sen huomaa vasta kotona päällysvaatteita riisuessaan. Jossain hiihtovaelluksessa jossa ollaan yö ulkosalla asialla olisi varmaan enemmänkin väliä. Silloin kannattaa vauhtia hiljentää ennen leiriin saapumista niin ehtii vähän kuivumaan. Taikka ravistella takki ja housut leiriin saavuttaessa.

Kovalla pakkasella voi kyllä käyttää jotain puuvilla-anorakkiakin joka hengittää paremmin, kun vain löytäisi sellaisen missä on kunnon huppu ja vetoketju että pärjää tuulisellakin kelillä eikä kaula palellu eikä kylmä vetoketju osu leukaan...

Alppipässi

--

Ole mies, toteuta haaveesi.

Anonyymi

Kiitos asiallisista kommenteista. Olen kyllä itsekin tietoinen faktasta, että kaikki kalvolliset releet ovat liian tuhteja hikiliikuntaan... Syksyisin ja talvisin juoksen powerstretcheissa, mutta hiihtäessä on kiva olla tuulta pitävää yllä.

Sitten tuosta uumoilustani, että olisiko kuivausrumpu ollut liian kuuma, niin en usko. Vaatteen hoito-ohje sallii yhden pallon silitysraudan (mikä voi merkitä 110 astetta) ja kuivauskaapissa mulla oli hönkää vaan 70 grgaadia...

Sitä tuossa aloituksessani myös hain takaa, että kuinka kosteuden siirtyminen toimii fysikaalisesti. Koska oloni lenkin aikana ja sen jälkeenkin ko tilanteessa oli varsin "kuiva", niin luulisin alusasun toimineen hyvin. Eli se oli siirtänyt kosteuden ulospäin itsestään. Kalvo ei kuitenkaan "hengittänyt" tarpeeksi, koska sen sisäpinta oli kostea. Kalvon ulkopinta oli kuitenkin aivan kuiva. Kertooko tämä juuri hengittävyydestä? On nimittäin käynyt niinkin, että sama vaate on hyvin likaisena kostunut myös ulkopinnasta...

Minkälaisista lämpötiloista puhutaan silloin, kun on niin kylmä, että ruumiinlämpö ei enää riitä luomaan riittävän suurta lämpötilaeroa kuorewn pinnan ja ulkoilman väliin ja kosteus jää sisälle tästä syystä. Olen ollut hyvinkin kylmässä, mutta jostain syystä silloin ei tullut mieleen pohtia tätä kysymystä.... Wink

Anonyymi

niin hullulta kuin se tuntuukin, on ulkoliikuntaan olemassa muitakin varusteita kuin kuori/kalvovaatteet... Esimerkiksi TUULIPUVUT, ja tietysti juuri talvihikoiluun tarkoitetut erikoisasut hiihtäjille.

Pakkasella käy helposti niin, että pintakerroksen lämpötila on niin alhainen, että sen sisäpintaan muodostuu kastepiste eli hiki tiivistyy väkisinkin vaatteeseen ja lähtee siitä eteenpäin tosi hitaasti, tai sitten peräti jäätyy.

Tuulenpitävyys ja hengittävyys ovat vastakkaisia suureita. siksi löytyy myös asuja, joissa etupuoli on tuultapitävämpää ja selkäpuoli hengittävämpää materiaalia.

Anonyymi

"Minkälaisista lämpötiloista puhutaan silloin, kun on niin kylmä, että ruumiinlämpö ei enää riitä luomaan riittävän suurta lämpötilaeroa kuorewn pinnan ja ulkoilman väliin ja kosteus jää sisälle tästä syystä."

Mitähän tämä tarkoittaa? Eikö yleensä kosteus kuljetu hengittävän kuoren läpi parhaiten silloin, kun kuoren ulko- ja sisäpuolen lämpötilaero ei ole kovin suuri. Jos kuori on kylmä, höyry kondensoituu sen sisäpinnalle vaikka kuori hengittävä onkin.

Wildtrekker

Täytynee vaihtaa asusteita tai siirtyä kokonaan näiden paidattomien kerhoon jotka juoksevat talvisin puolialasti pipo päässä... :lol:

Tuorala

Käsittääkseni tuohon kalvoasujen hengittävyyteen tarvitaan jonkinlainen lämpötilaero sisä- ja ulkopinnan välillä, mutta kovemmalla pakkasella (<-20) sisäpinta jäähtyy liikaa ja kosteus jäätyy takin sisään. Eihän se tosin hirveästi haittaa... tärkeintä on, että alus- ja väliasu toimivat ja siirtävät kosteuden ulospäin. Kuuran takin sisäpuolelta saa ravistamalla pois. Tärkeintä on että kuoriasua käytetään vain silloin, kun sitä tuulen voimakkuuden tai sateen vuoksi tarvitaan. Mikään kalvo ei kuitenkaan hengitä riittävästi liikkuessa.

"Go out and hurt yourself before your body looses it's ability to heal itself"

Anonyymi

mistä keksit, että yhden pallon silitys sallii 110 astetta?

Anonyymi

Niin tuossa olikin jo hyvä ehdotus, että talviseen hikiliikuntaan jossa tarkoituksena on tehdä lenkki ja painua lämpimään niin kannattaa unohtaa kaikki kuorivaatteet --> ne ei millään ehdi siirtämään kosteutta pois.

Itse olen saanut parhaat tulokset: hikiasu(paksu/ohut riippuu kelistä) sen päällä normaali "tuulipuku" joka pitää tuulta jonkun verran. Näin pärjää hiihtoilenkeillä -20C asti.

t.JK

Anonyymi

Lähteenäni tuossa silitysraudan pallohässäkässä oli se muinainen seiskaluokan köksänkirja, jossa on mansikka kannessa. Äiti tuuppasi sen vajjaat 10 v sitten reppuun, kun poika lähti opiskelemaan ja on´sieltä löytynyt resepti jos toinenkin... ja nyt silitysraudan käyttöohjeet. Wink

Anonyymi

Wow. Uskotaan.

piikki

Vieras-nimimerkille. Itselläni on Sastan Tibet-tunturianorakki jossa on tosi hyvä huppu, tötterön mallinen ja suojaa erittäin hyvin. Itse ostin puoleen hintaan, alle 800 markkaa. Tampereella olen nähnyt edullisesti Spotia Pekassa Lielahdessa hiljattain.

Anonyymi

Faktaa vaatteiden tutkijalta:

Talvella hiki ei haihdu ilmaan, koska kylmä ilma ei ota vastaan kostetutta. Kosteus jää vaatteen sisään vaikka materiaali olisikin hengittävä.

Siis: Talvella pukeuduttava mahd. kevyesti, jotta ei tule hiki. Hikilenkille lähdettäessä tulee olla hieman kalsea tunne, joka häviää liikunnan alettua. Jos ladulle kävellessä on hyvä olla, on taatusti liikaa vaatetta hikilenkille.

LMJ

Alppipässi

--

Ole mies, toteuta haaveesi.

Anonyymi

"Talvella hiki ei haihdu ilmaan, koska kylmä ilma ei ota vastaan kostetutta. Kosteus jää vaatteen sisään vaikka materiaali olisikin hengittävä."

Juu, ei tämä nyt ihan pitänyt paikkaansa. On totta, että lämmin ilma voi sisältää kylmää ilmaa suuremman absoluuttisen määrän kosteutta ennen kuin se tiivistyy pisaroiksi tai muodostaa kiteitä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei pakkasilmassa olisi ollenkaan kosteutta. Jos kokeilet mennä saunan jälkeen märkänä ja lämpmänä pakkaseen kuistille, huomaat, että iho kuivuu alta aikayksikön ja siis paljon nopeammin kuin jos seisoskelisit samalla kuistilla kesällä. Pakkasilma sisältää vähemmän kosteutta ja kun se lämpiää ihon läheisyydessä, sen kyky ottaa vastaan kosteutta kasvaa ja kosteutta siirtyy tehokkaasti iholta nestefaasista ihon pinnan lähellä olevaan lämmenneeseen ilmakerrokseen. (Nestemäisen veden höyrynpaine on suuri ja vesi hakee tasapainoasemaa, mutta ilman kuljettuminen palauttaa kaasufaasin koostumuksen jatkuvasti ulkoilman keskimääräisen mukaiseksi.) Tästä samasta syystä pelkkä pakkasilman hengittäminen kuluttaa elimistöstä enemmän nestettä kuin kesäilman hengittäminen (keuhkot ovat suuri, kostea limakalvopinta). Uudestaan jäähtyessään uloshengitysilman kosteus tiivistyy pikkuisiksi pisaroiksi ja näemme hengityksen höyryävän.

Kuorivaatteen sisään päässyt kuiva pakkasilma lämpenee ja kykenee vastaanottamaan hien kosteutta. Nyt tarvitaan kuitenkin riittävästi lämpöä, jotta kuorivaatteen sisäinen mikroilmasto sekä kuori itse pysyvät lämpiminä eivätkä muodosta tiivistymis- tai kiteytymispistettä. Kalvo sinänsä ei "pumppaa" kosteutta mitenkään paremmin lämpötilaeron yli, vaan edellyttää vain, että kylmyys on vastassa vasta siellä ulkopuolella, jottei kosteus tiivistyisi jo kalvoon.

Dr.Snuggles

tuulenpitävyys riittää hikiliikunnassa hyvin, vedenpitävyydestä on vain hengityshaittoja

jos nyt aletaan mainostamaan niin dobsomin r90-juoksuasuun oon ollut tyytyväinen, pitää riittävästi tuulta ja on kevyt (tosin ennen hiihtelin puuvillaisissa gollegehousuissa/windstopper-fleecessä/tuulipuvussa

-20 keleillä tosin joutuu laittamaan toisen ohuen kerrastopaidan päälle (selässä sen verran iso tuuletusaukko, ja jos vähän hidastaa vauhtia niin takki alkaa jäätymään sisäpuolelle kertyneen kosteuden takia..

Anonyymi

ainakin haglöfs tekee ihan asiallisia vaatteita joissa ei ole kalvoa.Ovat climatic kangasta. Näyttäisi olevan huput ja kaikki.

Anonyymi

Ajattelin vaan sanoa että itse juoksen lenkkini (10-25km)craft alla, microfleece välissä ja kolmikerroskuori(ei gore) päällä ja toimii ihan loistavasti. Oli lämpötila mitätahansa 0 - -25CSamalla asukokonaisuudella on oltu liikkeessä yli 6 tunnin seikkailukisakin. Henkilökohtaisesti hikoilen ihan uskomattomia määriä, mutta suorituksen jälkeen alin kerros vaihtoon ja untuva niskaan...Eiks se oo näin simppeliä?

Remu

Joku Vaan wrote:
Ajattelin vaan sanoa että itse juoksen lenkkini (10-25km)craft alla, microfleece välissä ja kolmikerroskuori(ei gore) päällä ja toimii ihan loistavasti.

klipklip..

Henkilökohtaisesti hikoilen ihan uskomattomia määriä, mutta suorituksen jälkeen alin kerros vaihtoon ja untuva niskaan...Eiks se oo näin simppeliä?

Ainakin minä vaadin kerrospukeutumiselta sitä, että alin kerros säilyy koko ajan kuivana, enkä sanoisi asuni toimivan loistavasti, jos alin kerros täytyy vaihtaa suorituksen jälkeen. Lenkin jälkeen tämä ei tuota edes mitään ongelmia, mutta jos ollaan jostain syystä teltassa ja pakkasta reilusti, niin nakuilu alkaa olla vähän turhan karaisevaa. Puhumattakaan taivasalla yöpymisistä.[/b][/i]

Anonyymi

Jos tuo crafti kastuu niin kannattaisi tosiaan vaihtaa vaikka rukka-hikikerrastoon tai haglöfsiin...

Vaelluksella ei juosta lenkkejä, mutta tulee siinä silti hiki. Talvella on toimiva konsti hidastaa menoa hieman ennen leiriin saapumista, silloin keho lämmittää ja kuivattaa vaatteet, mutta ei enää hikoile lisää. Näin leiriin päästessä ei tarvii alkaa vaihtamaan vaatteita, vaan voi vetää sen untuvan suoraan niskaan. Smile

Anonyymi

Quote:
Ajattelin vaan sanoa että itse juoksen lenkkini (10-25km)craft alla, microfleece välissä ja kolmikerroskuori(ei gore) päällä ja toimii ihan loistavasti. Oli lämpötila mitätahansa 0 - -25C

Itse kyllä näkisin, että tollanen määrä vaatetta on aivan liikaa, kun liikutaan tuolla 0 - -10 välillä. Siihen riittää ihan hyvin craft (ym), ehkä hengittävä t-paita ja pelkkä tuulipuku. Siellä -25 tuntumassa voi sitten kyllä laittaa noin paljon vaatetta, jos sillon viitsii lenkillä käydä.

outella

Itse olen tykästynyt Brynjeen.

Onko muilla kokemuksia tämänmerkkisestä ?

Anonyymi

Tästä kirjeenvaihdosta tulikin mieleen; Gorehan antaa tyytyväisyystakuun,

jonka mukaan jos et ole tyytyväinen goreasusi vedenpitävyyteen, tuulenpitävyyteen tai hengittävyyteen, niin saat vaatteen korjauksen ilmaiseksi/ saat vaihtaa tuotteen/ saat rahat takaisin.

Itsellänikin on jo monesti tässä kirjeenvaihdossa mainittu ongelma, eli kosteus tiivistyy takin sisäpintaan, eikä liikunnan tarvii olla ees sikarankkaa -> en ole tyytyväinen tuotteen hengittävyyteen.

Nyt kiiinnostaakin; onko kukaan teistä saanut rahojaan takaisin tai sovellutua jotain noista muista takuun kohdista? Itse aattelin soittaa maanantaina liikkeeseen josta takin ostin ja katsoa kuinka käy.

Anonyymi

Kerro sitten meillekin, kuinka kävi

Anonyymi

Kevätsohjossa alkoi pylly kastua. Gore-housuni olivat alle vuoden vanhat. Kalvo oli täysin ehjä, ulkokangas oli toki kulunut pinnasta, muttei rikki, saumatkin olivat ehjät. Kiikutin housut takaisin kauppaan. Sieltä ne lähtivät maahantuojalle arvioitavaksi. Muutama viikko kului ja sain uudet housut tilalle, sama merkki ja malli mutta XCR-kalvolla.

En edelleenkään tiedä, mikä vika kalvossa oli, huono erä kenties? Nykyiset pöksyt ovat toimineet hienosti tämän talven, katsotaas sitten taas kevätsohjossa se vedenpitävyys... Muistakaapa siis hyödyntää kaikki mahdolliset tyytyväisyys- sun muut takuut Wink

Anonyymi

:shock:

Minulla on kuoriasuista vain huonoja kokemuksia. Mikään kolmesta ei hengitä, oli alusasuna sitten mitä vaan. Varsinkin Drymax- asut ovat likomärkiä jo puolen tunnin kaupunkikävelyn jälkeen. Tunturivaelluksilla

kesällä ja talvella ne ovat märkiä. Kannattaako niin painavia ja kalliita

asuja rinkan päällä kuljettaa?

Aion hankkia talvivaellukselle puuvilla sekoitteisen anorakin (Norröna ?).

Sastan Tibet anorakkia myydään tehtaan myymälässä 169 eurolla.

Se on malliltaan hyvä anorakki, mutta kangas ei ollut ennen kovin kestävää.