1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Korppari
Fjällräven råstu

Löytisikös kellään kokemuksia Fjällräven råstu rinkasta? Vaikuttaa kestävältä ja hyvin ratkaisuin toteutetulta rinkalta mutta entäs miten on kestänyt oikeassa käytössä? Olen katsellut tuota 75 litrasta.

Kiiski

Oikea Käyttö (tm) on valitettavasti vielä varsin vähissä, mutta sen verran voin sanoa ettei se nyt muutamassa päivässä ole mistään hajonnut kuten tuolla toisaalla mainittu TOPO. Päin vastoin kaikki vaikuttaa melkoisen jämäkältä ja hyvältä kantaa. Ja olihan tuon reppuosa (ripustettuna putkirunkoon) voittoisana Retku-lehden vertailussa - jos sillä nyt mitään väliä on.

Itse epäilen vähän koko repun päällisen avaavan vetoketjun kestävyyttä, mutta toistaiseksi mitään hankaluutta ei ole ollut enkä ole mistään lukenut ko. vetskarin hajoamisesta. Sinänsähän tuo vetoketju on yksi repun ykkösominaisuuksia, siitä saa pääsyn koko reppuun.

Pk-seudulla Råstua näkee ainakin Varuste.netissä.

japi2

On loistava rinkka suosittelen lämpimästi, siis anatomic versiona. Taitaa olla hieman myös halvempi kuin putki versio. Ohut lantiovyö...sitäkin napakampi, istuu hyvin selkään (pituus miehellä 187), ei hierrä juurikaan, ei heilu selässä, keskeltä rinkkaa pääset käsiksi sisältöön (mulle uus) toimii loistavasti!! Taskuja riittävästi ei kuitenkaan liikaa! Tuhdit vetoketjut. Ainoa miinus puoli, sekin omista tottumuksista, on nimittäin sivutaskut ovat vain kompressio versiot ei "kunnolliset" taskut. Osta et pety!! mun pitäis saada fjellulta provikkaa oon sen verran promonnu ko. laitetta

born to be wild paitsi himassa

Korppari

No niin nyt on sitten rinkka ostettu! Vaikuttaa todella hyvältä! En malta odottaa kunnes pääsen testaamaan tosi oloissa. Varuste netistä käytiin hakemassa, 239 e rinkka + L-kokoinen kameralaukku lantiovyölle ja sen vastakappale.

Karoliini

[quote author=Korppari link=topic=16482.msg109759#msg109759 date=1166176445]
No niin nyt on sitten rinkka ostettu! Vaikuttaa todella hyvältä! En malta odottaa kunnes pääsen testaamaan tosi oloissa. Varuste netistä käytiin hakemassa, 239 e rinkka + L-kokoinen kameralaukku lantiovyölle ja sen vastakappale.

Tämä myy sitten " tappiolla" :lol:

http://www.erakontio.fi/kauppa/index.php?cPath=63_101

Korppari

Juu kävin nuokin sivustot tarkastamassa mutta ei löytynyt tuota 75 litrasta miesten mallia ainakaan sivujen perusteelta. Mutta tosi halvalla näyttää lähtevän Blum 3

rane62

Ostin eräkontiolta 90 litrasen. Yksi reissu tehty. Kokeeksi laitoin 20kg kamaa rinkaan ja totesin keväällä olevan tiukat ajat kun puolet kamoista pitää jättää kotiin.
Hyvä sitä oli kantaa tollasella kuormalla. Lantiovyö toimi mielestäni loistavasti. Pakattavuus verrattuna hyvin palveleeseen 906 teen oli syvältä. Kunnon untuva pussi, hille nammjat 3gt, untuva alusta, vihe loe, keitin, 2 kattilaa, kahvipannu, paksu fleese, fleese kerrasto, sukat, 1l termospullo ja ruokaa 3vrk itselle ja koiralle. 906 nielaisee satsin miettimättä, mutta råstu oli pakattava monta kertaa saadakseen edes kaikki mukaan. En ole kyllä varma kumpi rinkka lähtee lapiin keväällä.

mattivehvilainen

Itse ostin 90 litraisen putkirungollisen (Islandin). Käyttökokemuksia ei vielä ole, muuta kuin sisällä vaeltelusta. Kaikki kamat tuntuvat mahtuvan jopa kokonaan sisälle, pakattavuus näillä kamamäärillä edelliseen Haglöfsin 70 litraiseen on siis erinomainen. Sivulla sijaitsevat kompressiohihnat kirivät puolipakatun rinkan varsin tiukaksi paketiksi. Ulkoisia kiinnitysmahdollisuuksia on mielestäni reilusti (putkirunko tuo niitä vielä lisää) ja ne on suht järkevästi suunniteltu.
Kantolaite sopii omaan selkääni mainiosti, erityisesti lantiovyö saa erikoismaininnan. Olen tallustellut taloa ympäri tuommoisilla 15-22kg painoilla, sekä noin 35 kilon hirmulastilla. Ja hyvältä vaikuttaa! Biggrin Mielestäni rinkan iso etu-vetoketju saisi olla Savottamaisen isolla hammastuksella eikä tuollaisella helposti takkuavalla. Uskon sen kyllä kestävän, mutta täytenä vetoketjun liikuttelu ei ole kovin sujuvaa. Näin pienellä kopeloinnilla olen hankintaani tyytyväinen, ensi kesältä sitten tulevat todelliset kokemukset.
Onko väellä kokemuksia tuosta Fjällrävenin omasta sadesuojasta (90l)? Saako vedettyä sujuvasti koko rinkan yli, jos yläkaareen on kiinnitetty esim. teltta?

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

[quote author=mattivehvilainen link=topic=16482.msg110383#msg110383 date=1167132617]

Onko väellä kokemuksia tuosta Fjällrävenin omasta sadesuojasta (90l)? Saako vedettyä sujuvasti koko rinkan yli, jos yläkaareen on kiinnitetty esim. teltta?

Vanha rinkka oli Fjällrävenin Fox 60+10. Siinä tuli oma sadesuoja mukana. Eikä se riittänyt mihinkään. Ei mitään toivoa saada telttaa tai edes makuualustaa poikittain rinkan yläläpän alle. Ainoa tapa oli pistää alusta remmeillä pystyasentoon rinkan etupuolelle, ja silloinkin sadesuoja jäi falskaamaan sivutaskujen kohdalta. Oli niin traumaattinen kokemus, etten ole noihin "sopii N litran rinkoille" ilmoituksiin enää uskonut.

Siispä suosittelen nykyisin kaikille 70 litrasen tai isomman rinkan omistajille Savotan sadesuojaa kokoa L, pitäisi löytyä useimmista partiokaupoista. Saatavana punaisen lisäksi ainakin tummanvihreänä (lähes musta).
http://www.finn-savotta.fi/index.php?id=11
On todettu istuvan loistavasti ainakin Savotta 906:n, 70-litrasen Jack Wolfskinin sekä oman upouuden Råstu 90 Islandin päällä, vaikka olisi miten mielikuvituksellisesti pakattu kamaa ulkopuolellekin. Nielee myös poikittaispakatut teltat ongelmitta, ja hyvän kuminauhareunan ansiosta istuu tiiviisti myös pienemmän rinkan (JW 70 l) päällä. 55-litraisen Haltin päällä näytti jo vähän liian isolta, muttei pudonnut senkään päältä.

-Tommi

Aatti

[quote author=mattivehvilainen link=topic=16482.msg110383#msg110383 date=1167132617]

Saa vedettyä.

Minä tosin myttään telttapaketin (ilman kaaria) alaputken & alapussin väliin - ei tule niin ulkonevaa/korkeaa säkkiä

" If your going to make a mistake, make a big one "