1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
f7391
Tuplamakari

Olisi ajankohtaista ostaaa sekä kesä- että talvimakuupussi. Kesäpussi voisi olla untuvaa, esim. Lafuma Warm and Light 1000 voisi olla ihan passeli pussi, ja sen hintakin on kohtuullinen. Talvioloissa ulommaisen pussin olisi varmaankin hyvä olla kuitupussi, jotta tiivistyvä kosteus jäisi siihen ja sisempi untuvapussi pysyisi mahdollisimman kuivana. Kuinka paksu tuon kuitupussin pitäisi olla, ja mikähän malli voisi sopia tuon Lafuman päälle?

Anonyymi

Fiksumpaa on hankkia kaksi untuvapussia, kesä- ja syyspussi. Comfort n. 0 C kesäpussi painaa n. 700 g ja n. -10 syyspussi n. 1 kg. Yhdessä se tekee n. -30 comfort. Syyspussi isompi kuin kesäpussi ja vetoketjut eri puolilla.

arctic biker

tuplapussista on keskustelua piisannut...mulla on tuo 800 lafuma ihan sitä eka erää mitä
maahan tuotiin ja mulle 175-senttiselle ihan passelin kokoinen. Päälisäkkinä palvelee Haglöfs
Outback Zero L-koossa. On piisannut tollaiseen -22 keliin asti hyvin. ideahan on se että
kastepiste tulisi siihen päälisäkin ulkopinnalle eikä sisälle joten jos et ole kovin vilukissa on tää lafuman tonninen hyvä valinta. Vetoketjujen on hyvä olla eripuolilla, äkkiä niitä tottuu näpräämään

Anonyymi

Itsellä nyt just kokemusta kahden pussin käytöstä. Molemmat kuitupusseja.
Niiden hyvä puoli paljastui juuri eilen kun päivän kestäneen vesisateen ( sen kevään ensimmäisen ) aikana oli teltta alkanut vuotaa harjasta ja tietysti levälleen jätettyjen pussien päälle. Olin päivän liikenteessä ja märkänä palasin teltalle märkien pussien syleilyyn... Pianhan  ne tulien loimussa kuivuivat. Mitenkä olis käynyt untuvapussien kanssa?
Mutta painava yhdistelmähän tuo minun on, varmana yli 4 kiloa, en ole mitannut.
Itse aioin ostaa untuvapussin sisäpussiksi, mutta kun sain käytännössä ilmaiseksi kuitupussin, niin..

Petter

[quote author=Enduro-Pappa link=topic=13839.msg91713#msg91713 date=1143970358]
Mitenkä olis käynyt untuvapussien kanssa?

Ns. märkä rätti-ilmiö Smile
Untuvakin on kevyttä ja lämmintä vain niin kauan kuin se on kuivaa, kastumisen jälkeen toivookin jo että olisi ottanut kuitupussin. Tuo makuupussin pakkaaminen vesitiiviisti päivän ajaksi on hyvä osa "tämänkin opin kantapään kautta"-sarjaan. Tervetuloa kerhoon!

arctic biker

arvaako tuon abumaticin kanssa alkaa tinkaamaan mutta jos nyt kuitenkin. tuplapussin katuvaisempi osa on tietenkin päälipussi joko nukkujan hikoilusta tai teltan kondenssista varsinkin silloin kun tuuletusräppänät on jäänyt avaamatta... eli paksumpi sisäpussina ja ohuempi päällä, ohkaisempi pussi on helpompi kuivata ja itse suosin päälisäkkinä ehdottomasti kuitua

Anonyymi

[quote author=Petter link=topic=13839.msg91724#msg91724 date=1143980732]
Tuo makuupussin pakkaaminen vesitiiviisti päivän ajaksi on hyvä osa "tämänkin opin kantapään kautta"-sarjaan. Tervetuloa kerhoon!

Niinpä. niin. Mutta kun oli mukamas uusi teltta, 3 viikkoa käytetty vasta, niin huolimattomaksihan meikäkin menee. Olihan se jätesäkki siinä teltan nurkassa valmiina...

arctic biker

sattuuhan sitä tässä pari tositarinaa. Oltiin käsivarressa parikymmentä vuotta sitten naispuolinen retkueen jäsen käytti vilukissana Haltin 2400 kuitusäkkiä, miespuolisella oli caravanin läpitikattu untuvapussi jossa untuvilla tilanne
kuten tutemattoman sotilaan hernekeitossa, siinä se herne kaveriaan etsii... teltta sai alkureissulla siipeensä kunnon raekuuron muodossa ja vanha kun oli niin vähän kärsi. käytiin illalla nukkumaan ja yöllä tuli kova pohjoistuuli ja kaatosade ja telttahan vuoti... miespuolinen herää ikävään ja erittäin märkään sekä pirun kylmään todellisuuteen ja yrittää siirtyä lähemäksi naisolentoa, älä tuu kastelemaan mun pussia oli kommentti. seurasi tulien tekoa,kataja-keloa kun löytyi mutta eihän se auttanut, minkä kuivaksi sai sade toiselta puolen kasteli. eikä silloin goretexeja tunnettu. aamulla kerättiin märät kamppeet kasaan ja marssittiin tenomuotkan kämpälle jossa menikin seuraava yö.

arctic biker

ja se toinen samoilla seuduilla, nyt vaan ruotsin puolella. rautupitoisen lammen rannalla on vietetty yö, on tyyntä
ja lämmintä. Makuupussit on ulkona tuulettumasa ja kalastajat loikoilevat puoliunessa, menee jonkin aikaa ja yksi
porukasta raottelee silmiään, joku punainen lillii keskellä lampea, no Caravanin untuvapussihan se siellä , oli unohtunut laittaa kivi pussin päälle ja tuulenpuuska yllätti... Yleensä kokeneet virvelimiehet eivät nyt vaan saa heittojaan osumaan ja kerkeehän se pussi vähän kastua ennen mepsin koukku tarraa kiinni ja saadaan pussi rannalle kelattua. loppu-aamupäivä menikin risutulien merkeissä

Anonyymi

Virheistä sitä oppii jos jostakin. Yksi karu opetus oli tämmöinen. Oltiin kevättalvella liikenteessä jossakin Aakenuksen nurkilla. Meillä oli majoituskapasiteettiä aika niukasti, kaikki eivät mahtuneet kunnolla louteisiin. Alkoi nakella räntää. Elettiin aikaa jolloin jätesäkit oli juuri keksitty ja minulla oli sellainen mukana. Ajattelin, että suojaanpa jalkopään tuolla jätesäkillä ja niin teinkin. Räntä kyllä pysyi loitolla mutta aamulla makuupussi oli jälkopäästä jokseenkin litimärkä, hikoilun takia (siihen aikaan mulla oli haahkanuntuvainen Ajungilak, vetoketjuton suustaladattava ja aivan helvetin lämmin). Onneksi oltiin outamailla, että sain pussukan kuivaksi. Mutta se tuli selväksi, että mitään muoveja ei kannata makuupussin päälle vedellä.

Tuuliopetus tuli Yliperällä, missä vietimme siestaa eli suulasimme karrimaattien päällä. No, sitten kaveri lähti kuselle mutta kun se palasi asemiinsa tuuli nappasi karrimaatin joka lähti viilettämään hangen pintaa. Ja sinne se meni raivokkaista pelastusoperaatioista huolimatta. Komea näky kun tuuli kiepotelee keltaista karrimmattia joka häipyy horisonttiin yhä hurjemmin loikin!

Anonyymi

[quote author=arctic biker link=topic=13839.msg91689#msg91689 date=1143917054]
ideahan on se että kastepiste tulisi siihen päälisäkin ulkopinnalle eikä sisälle joten jos et ole kovin vilukissa on tää lafuman tonninen hyvä valinta.

Sattui just tänä aamuna ( nukuin ulkona viime yönkin ), että aamuviideltä  tuplapussistani noustuani( pakkasta se -7 teltassa ) , puin ylleni istuen pussien päällä ( -ja tämähän tarkoittaa makuupusseja ..) :lol: ja kun nousin siitä se herätessäni kuivalta näyttänyt pussin pinta olikin märkä! Eli nyt mun pussieni kastepiste oli jossain siellä ulommaisen pussin sisällä ja litistyessään -> se pusersi ne hikipisarat kuiduistaan pussin pinnalle. 
- Eipä se mitään, - kauniita unia näin suloisessa lämmössä kelliessäni.
Mutta näin ne teoriat ja käytännöt kohtaavat.

pekkeri

E-Pappa, mitkä makuupussit sinulla oli käytössä? molemmat siis kuitupusseja? itselläni on Haglöfsin Wapiti kuitupussi (halpa mutta kohtuulämmin kevät-syyskäyttöön) ja olen miettinyt untuvapussiksi alle talvikäyttöön Lafuman Warm'n light 800 tai 1000. Yhtenä vaihtoehtona olen kuitenkin miettinyt juuri toisen kuitupussin hankkimista jos oikein halvalla saisi, painoahan tuosta vain tulisi ylimääräistä...

Anonyymi

[quote author=pekkeri link=topic=13839.msg91785#msg91785 date=1144055798]
E-Pappa, mitkä makuupussit sinulla oli käytössä? molemmat siis kuitupusseja? itselläni on Haglöfsin Wapiti kuitupussi (halpa mutta kohtuulämmin kevät-syyskäyttöön) ja olen miettinyt untuvapussiksi alle talvikäyttöön Lafuman Warm'n light 800 tai 1000. Yhtenä vaihtoehtona olen kuitenkin miettinyt juuri toisen kuitupussin hankkimista jos oikein halvalla saisi, painoahan tuosta vain tulisi ylimääräistä...

Sellaisethan ne kuin Everest Polar ( viisi-kuusi vuotta sitten Topsportista ) muistaakseni jokin exreme -20 ja toinen on halpispussi Ahma , olisko joku nollakelin pussi. ( nyt 4 euroa kirpikseltä...)
Niissä nyt on nukuttu vain -22 asteseen pääsin kun ei kylmempä ole maaliskuulla ollut ja ylläni kalsarit ja t-paita kahdet suikat ja pipo. On se kauheeta nousta sieltä pussista pois noin vähissä vaatteissa kylmään telttaan :lol:

Tammikuulla nukuin vain tuossa Everestin pussissa, mutta lisänä oli untuvatakki ja toppahousut ja silloinkin vain se - 20 astetta. Mutta on tuo pussiviritelmä selvästi lämpimämpi kuin pussi+takki yhdistelmä.

Anonyymi

Hmm... tämä tuplapussiajatus on varsin kiehtova. Itselläni on kesäpussina Carinthia Lite 600 (T conf) +12 (T limit) +5 C (T ext) -6 -kuitupussi, ja syyspussiksi olen harkinnut Lafuma Warm'n Light 1000 -untuvapussia (T conf) +4 (T limit) -2 C (T ext) -18. Onko olemassa mitään laskulogiikkaa jolla näiden pussien yhteislämpö olisi suunnilleen laskettavissa? Ajatuksena kun on laittaa untuvapussi sisälle ja kuitupussi ulommaksi. Käytännössä asian saa tietty testattua kokeilemalla mutta olettaisin että jonkinlainen laskutoimitus olisi tehtävissä näiden tietojen perusteella (?)

LISÄYS: Hmm... ilman parempaa tietoa pohdiskelin mielessäni seuraavaa: Jos oletetaan että ihminen pystyisi suunnilleen T conf -tasolla nukkumaan ilman makuupussia +25 asteessa, olisi Carinthian lämpöarvo (tai lämmityskyky) T conf -tasolla 25-12=13 astetta ja Lafuman 25-4=21 astetta. Jos tuossa ei mennä täysin metsään niin voitaisiinko olettaa että tuplapussin lämpöarvo (tai oikeastaan "lämmityskyky") olisi 21+13=34 astetta eli tuplapussin T conf -arvo olisi 25-34= -9 astetta? Varmaan jotakin tuon suuntaista olisi laskutoimituksen oltava mutta hiukan epäilyttää mahtaako pitää paikkansa?

arctic biker

Katsopa tuolta vallusnetin puolelta Pepin vastausta,itse sanoisin että
-20 pärjäät ihan hyvin

Anonyymi

[quote author=arctic biker link=topic=13839.msg98775#msg98775 date=1155412858]
Katsopa tuolta vallusnetin puolelta Pepin vastausta,itse sanoisin että
-20 pärjäät ihan hyvin

En onnistunut löytämään mainitsemaasi keskustelua, ehkä joutuen muutamasta viskipaukusta jotka olen illan aikana nauttinut...  :lol:  :oops:

Olisko tarjota linkkiä keskusteluun tai lainausta suoraan siitä? Kiitos.