1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Joutenkulkija j...
Fjällräven rinkka

Onks tietoo vieläkö jostain saa viime vuosituhannella valmistettuja Fjällräven Expedition putkirinkkoja?

Kaiken maailman rosnasäkkeihin kyllästyneenä kaipaan kunnon putkirinkkaa ja tuo Expeditioni on ollut ylivoimaisesti paras. Erittäin kevyt, tukeva, hyvä kantaa ja helppo pakata. Vanhasta rinkastani on lantiovyö kulunut riekaleiksi ja pussi on homeessa. Varaosia ei  mistään saa?

Anonyymi

Jos tarkoitat sitä Expeditionia, jossa on hylly telineen alaosassa, rinkkaa ei ole valmistettu ainakaan 15 vuoteen (omani on vm. 1977). Jos sulla on teline kunnossa, mikä on luultavaa, kantosysteemin voit päivittää vaikka Savotan kamoilla. Niitä ei voi kehua kevyiksi mutta toimivat. Reppuosaan en tiedä muuta neuvoa kuin kunnon myrkyt homeelle, sitten pesuun ja suutariin. Vanhan repun kaavoilla voit tietenkin ompeluttaa uuden, jos löydät jostakin kankaat (shelbyllä saattaa olla). Sivutaskut kannattaa silloin mettiä uudestaan. Alkuperäiset on pikkuiset ja hankala pakata.

Joutenkulkija j...

Alumiinirunko on ehjä ja itsekin ajattelin sovittaa noita Savotan valjaita. Reppuosakin on ehjä joten täytynee pestä homeet pois.

Kyllä nykyään valmistetaan surkeita kantolaitteita. Viime vuonnakin ostin kolme (Haglöfs, Loewe ja Retki) viikonlopun vaellukselle tarkoitettua rinkkaa, reppua tai miksi niitä sanoisi.
Parin käyttökerran jälkeen palasin niistä 25 vuotta vanhaan Karrimoriin.

Anonyymi

No niin, sullahan kohta kunnon kantolaite! Kyllästin reppuosan perusteellisesti tällä gröönlanninvahalla, taisi mennä koko pala. Hieroin vahan kankaaseen molemmin puolin ja laitoin repun saunaan. Kun vaha oli imeytynyt, toistin homman uudelleen ja läppään vedin vielä lisää. Siitä tuli koko lailla vedenpitävä reppu. Rinkka on tosiaankin hyvä kantaa ja itse tykkään yksiosaisesta säkistä: makuupussi ja vaihtovaatteet pohjalle. Loput kamat ovatkin sitten siinä päällä helposti saavutettavissa. Mutta Savotta voisi lopultakin opetella tekemään asiat vähemmän robustisti, ei solkien tarvitse olla terästä jne.

Päiväreppuja mulla on ollut 25 vuoden aikana 3 kpl, joista vain ensimmäinen hajosi kun se oli (Haltin vm. 1981) huonoa työtä. Muihin olen ollut tyytyväinen (norjalainen pikkuinen putkireppu vm. 1987 ja Macpacin Tuatara vm. 2002).

vaeltaja

Hypistelin toissapäivänä "Skarjaa"?  myymälässä ja hitaa oli 1500 ruottin kruunua.

Anonyymi

Haglöfsin Skarja on saman tyyppinen rinkka kuin F. Expedition, joskaan ei ole ollut koskaan mulla selässä. Expeditionissa hylly on kuitenkin hitsattu n. 5 cm runkoputkien päiden yläpuolelle, jolloin se ei rasitu maahan laskettaessa. Skarjaa ei varmaan kannata rymäyttää maahan täydessä lastissa jos haluaa, että runko ei väänny. Sopivan kokoinen rinkka nykyretkeilyyn. F. Expedition alkaa olla turhan suuri (70 l) kun kaikki kamat ovat nykyään pieniä ja keveitä.