1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
janne80
Mistä uusi makuualusta (solumuovi)

Havaitsin viime viikonlopun metsästysreissulla, että Artiachin Trek-Mat -alusta ei pidä ilmaa sisällään. Tämä oli jo kolmas tämän merkkinen ilma-alusta, joka on muuten erinomainen, mutta ilma pysyy sisällä alle kaksi tuntia. Kaksi edellistä on maahantuoja vaihtanut uuteen sen kummenpia selittelemättä. Nyt päätin, että vaikka maahantuoja tyrkyttäisi vieläkin uutta alustaa, niin valitsen kaupan purun ja hankin perinteisen solumuovialustan.

Ongelmaksi muodostuu, että ilma-alustasta on syntynyt jo käytännössä standardi, eikä perinteisiä makuualustoja juuri kaupoista löydy. Helsingin Yrjönkadun Partioaitassa ei ole yhtään perinteistä mallia esillä; takahuoneesta tosin löytyi Tunturisusi ja -haukkamallistoa. Partioaitan myyjä kertoi minulle yllättävän uutisen, että Karrimore on mennyt konkurssiin, joten Karrimat-alustoja ei sen takia ole saatavilla, eikä siis ilmeisesti ole tulossakaan (ehkä joku ostaa konkurssipesältä tietotaidon alustojen valmistamiseen ja rupeaa niitä tekemään). Tämän on suuri harmi, koska Karrimatillahan oli maine pomminkestävän alustana.

Olisinkin kysynyt suosituksia niiltä retkeilijöiltä, jotka käyttävät yhä perinteistä solumuovialustaa: mikä on hyvä merkki ja mistä sitä saa? Alusta saisi olla kestävä, noin 12-15mm paksu ja tietysti mahdollisimman kevyt. Ilma-alustoja ei kannata suositella, koska luottamus niihin on hieman kadoksissa. Lähinnä haluaisin alustan, joka vastaa ominaisuuksiltaan Karrimatin Expeditionia tai Extremeä. Ja Savotan SA-Int -mallia ei myöskään kannata suositella, sellainen löytyy ja kaapista. Hinta tuskin tulee olemaan ongelma, koska Artiachin hintaluokkaan (70 euroa) ei taida mikään solumuovi yltää.

zorro

Ridgerestiä käytin niin kauan, kunnes ostin ilmatäytteisen Thermarest Prolite 4:sen. Karrimatteja olen myöskin käyttänyt, etenkin talvisin. Talvikäytössä jatkan enempi tai vähempi solumuovisten kanssa, mutta muina vuodenaikoina en ihan vähällä ilmapatjastani luovu.

Ridgerest on hemmetin halpa ja sitä saa ainakin Helsingin Stockmannilta.

Mygg

Fjäll Rävenillä taitaa olla myös joku solumuovipatja, ja mm. Sportia, Lassi, Partioaitta myypi Fjäll Räven. Ei omaa kokemusta tästä patjasta.

rane62

[quote author=Mygg link=topic=11229.msg80421#msg80421 date=1126699114]
Fjäll Rävenillä taitaa olla myös joku solumuovipatja, ja mm. Sportia, Lassi, Partioaitta myypi Fjäll Räven. Ei omaa kokemusta tästä patjasta.

Minulla on kokemusta tosta patjasta. Mukavan paksu 60cm leveä hyvin eristävä. Käytän sitä nykyisin talvella alimmaisena kun on 60 leveä antaa lisäeristystä mukavvasti.

Sarekretkeilijä

Kesällä taitaa käydä kaikki. Sen kun käy kaupasta hakemassa.

Aatti

RidgeRestille minäkin annan ääneni.
On ollut ihan soiva peli, tosin laverialustalla hiukan kova - mutta teltassa yms. ihan ykönen..

" If your going to make a mistake, make a big one "

Yudi

Minä olen käyttänyt z-rest:iä tai nimi nykyään kai z-lite (http://www.thermarest.com/product_detail.aspx?pID=43&cID=1)  Olen tuohon aika tyytyväinen. Kevyt, paino n. 440 gr. Vie jonkin verran tilaa, mutta helppo pakata ja oikenee helposti. Paksuus 2 cm. Pehmeämpi kuin normi solumuovi, koska munakenno rakenne joustaa jonkin verran myös kovalla alustalla. Kylmällä kennoon jäänyt ilma myös eristää jonkin verran. Talvella pidän alla normi solumuovialustaa ja paketti on aika toimiva. SA-alustan kanssa z-rest/lite paketti kylmällä varmaan ok.

z-rest/lite:ä olen nähnyt useimmissa kaupoissa esim. Intersport:ssa. Omani ostin Mikonkadun Intersportista, hinta taisi olla n. 45 e tai vähän alle sen. Uusin versio on oranssi/vihreä ja vanhemmat koko vihreitä. Uudemmassa mallissa pohjapuoli(vihreä) pitäisi olla kovempaa ja pintapuoli(oranssi) pehmeämpää materiaalia. Itse en noissa paljoa huomaa eroa.

vaari

Kurkkaappa Etolasta, solumuoveja vaikka minkälaisia. Leikkaavat just sen kokoisen kuin tahdot.
Eikä kyllä hinta hirvitä.

rakka

Ridgerestille ääni myös. Niitä sai ainakin aikaisemmin myös Tallinnasta, joten jos on muuten asiaa sinnepäin, sieltä ostamalla säästyy vähän rahaa (tai ainakin säästyi, en tiedä päivän hintaa). Jos joutuu routaisessa maassa nukkumaan, kannattaa pistää Ridgen alle vaikka Karrimatti tai joku muu tiivis, sileä solumuovialusta. Toimiva kokonaisuus on myös Anttilan 3mm alumiinifolioitu ja vähän tavallista alustaa leveämpi alusta, jonka päällä sitten Ridge.

Varis

Ridgerestiin minäkin päädyin, kun koiran takia en ilmatäytteisiä uskalla käyttää. Viime viikolla ostin Lappeenrannan Urheilu-Koskimiehestä, muutama jäi vielä hyllyyn ja Z-lite/restiäkin (?) olisi tilaamalla saanut. Huomasin minäkin, että "perinteisiä" alustoja ei ole kovin paljon tarjolla ainakaan urheilukaupoissa. Varmaan Lassilta ym. olisi löytynyt.

Kokemusta ei Ridgerestistä vielä ole olohuoneen lattiaa pidemmältä. Ensi viikon jälkeen parempaa tietoa...

janne80

Kiitoksia kaikille tähän mennessä vastanneille suosituksista. Pitäisi varmaan katsastaa tuota Etolankin tarjontaa, varmaan ainakin kylmälle kelille löytyisi sopivia "lisäalustoja". Ridgerest on kuitenkin saanut aika vakuuttavaa kannatusta, joten jatkokysymys: tietääkö joku, missä kaupassa tuota olisi Helsingin seudulla hyllyssä? Zorron mainitsema Stockmann ei ole sitä tänä kesänä enää kuulemma tilannut. Z-litestä voisin kysyä lisäksi, että kestääkö rakenne luhistumatta kuinka pitkään, muistaakseni alustan tullessa markkinoille väitettiin, ettei se kestä kovinkaan pitkää käyttöä.

Väsy

Rautakaupasta löytyy routaeristeen nimellä solumuovia rullan leveys 2m paksuus 10mm. Hommasin siitä leikatun
alustan viisi vuotta sitten käytetty noin 30 yöpymiseen, eikä minkäänlaisia muutoksia ole tapahtunut.
Minulla alustan leveys on 70 cm , mikä on erityisen hyvä nukuttaessa laavulla tai louteella ilman pohjakangasta.
Ja onhan se kätevä autiotuvissakin, saa varattua leveämmän siivun laverista....

Kipu aamulla herätessä tarkoittaa että olet hengissä!

Speedy Gonzales

ja tuota metritavaramattoa löytyy ainakin 15mm paksuna, toki painoa tulee mutta eipä oo kallista...

Yudi

Oman z-rest/lite:n ostin pehmeyden ja painon perusteella. Ridge taitaa olla muutaman kymmenen grammaa kevyempi. Kyllä tuo tuntuu mukavammalta varsinkin kovalla alustalla kuin ridge, joka on myös vähän ohuempi. Kylmiä ilmoja ajatellen kuvittelen z-rest:n jättävän ilmaa kennoihinsa eristystä varten paremmin kuin muut mallit. Tosin valmistajan sivulla R-arvo on rigdellä parempi kuin z-litellä? Isompi R-arvo tarkoittaa parempaa lämmön eristyskykyä. Ennen ostoa katselin ihmisten kokemuksia alustasta netistä. Varsinkin yankee-sivuilla siitä ja myös ridgestä löytyy paljon ihmisten kokemuksia. Esim. tuosta linkistä löytyy jotakin:

http://www.backpackgeartest.org/reviews/Sleep%20Gear/Pads%20and%20Air%20Mattresses/

Joillakin tuntuu olleen z-rest useita vuosia eivätkä ainakaan tunnustaneet ongelmia litistymisen kanssa. Itse ajattelin jos alusta kestää yli 5 vuotta niin se on hintansa hankkinut. Alustathan tahtovat saada kolhuja käytössä ja repussa roikkuessaan. Jos kestää pidempään niin vielä parempi. Monesti erilaiset totuudet uusista tuotteista perustuu kilpailevien tuotteiden valmistajien/markkinoijien ajatuksiin. En itse törmännyt missään kommentteihin, joiden mukaan z-rest olisi menettänyt muotonsa. Varmaankin jos alustaa pitää tiilikasan alla vuoden niin se on aika tasainen, niin on tosin moni muukin alusta. Jos on tilaisuus kokeilla eri alustoja kaupassa niin siitä saa kuvaa miltä alustat tuntuvat käytössä. Routaeristeet ja metritavarana varmaan saa kestävää materiaalia, mutta paino saattaa mennä kaupallisempien vaihtoehtojen yli.

Olisi mielenkiintoista kuulla pidempään z-rest/lite:ä käyttäneiden kokemuksia alustasta.

xco

[quote author=janne80 link=topic=11229.msg80417#msg80417 date=1126696421]...Helsingin Yrjönkadun Partioaitassa ei ole yhtään perinteistä mallia esillä; takahuoneesta tosin löytyi Tunturisusi ja -haukkamallistoa. Partioaitan myyjä kertoi minulle yllättävän uutisen, että Karrimore on mennyt konkurssiin, joten Karrimat-alustoja ei sen takia ole saatavilla, eikä siis ilmeisesti ole tulossakaan (ehkä joku ostaa konkurssipesältä tietotaidon alustojen valmistamiseen ja rupeaa niitä tekemään). Tämän on suuri harmi, koska Karrimatillahan oli maine pomminkestävän alustana. ...  haluaisin alustan, joka vastaa ominaisuuksiltaan Karrimatin Expeditionia tai Extremeä.

Täh? Karrimor konkkaan?! Ei voi olla totta. Miten siellä on osatu sössiä silleen? Vai onko kilpailusta tullu niin kovaa että laatufirma ei enää pärjää? Kai noita Karrimatteja löytyy jostain nettikaupsta vielä? Pitäis ehköä ittekin ostaa muutama varastoo.. Äkkiä! Tai toisaalta mun Karrimat Extreme on kyllä niin hyvässä vireeswsä että kai sillä vielä ainakin 10 v mennään.

rakka

[quote author=xco link=topic=11229.msg80574#msg80574 date=1126890678]
Täh? Karrimor konkkaan?! Ei voi olla totta. Miten siellä on osatu sössiä silleen? Vai onko kilpailusta tullu niin kovaa että laatufirma ei enää pärjää?

Tietääkö joku tästä enemmän? Jonkinlainen firman www-sivu löytyy osoitteesta http://www.karrimor.com/, eikä siellä näytetä puhuttavan konkurssista, vaan sponsoroinneista ja sen sellaisesta. Toistaalta sivut ovat kuulemma under construction ja muutenkin näyttävät aika vähäisiltä ja vaatimattomilta sen kokoiselle firmalle. Kummallista.

HeMa

[quote author=xco link=topic=11229.msg80574#msg80574 date=1126890678]
[quote author=janne80 link=topic=11229.msg80417#msg80417 date=1126696421]...Helsingin Yrjönkadun Partioaitassa ei ole yhtään perinteistä mallia esillä; takahuoneesta tosin löytyi Tunturisusi ja -haukkamallistoa. Partioaitan myyjä kertoi minulle yllättävän uutisen, että Karrimore on mennyt konkurssiin, joten Karrimat-alustoja ei sen takia ole saatavilla, eikä siis ilmeisesti ole tulossakaan (ehkä joku ostaa konkurssipesältä tietotaidon alustojen valmistamiseen ja rupeaa niitä tekemään). Tämän on suuri harmi, koska Karrimatillahan oli maine pomminkestävän alustana. ...  haluaisin alustan, joka vastaa ominaisuuksiltaan Karrimatin Expeditionia tai Extremeä.

Täh? Karrimor konkkaan?! Ei voi olla totta. Miten siellä on osatu sössiä silleen? Vai onko kilpailusta tullu niin kovaa että laatufirma ei enää pärjää? Kai noita Karrimatteja löytyy jostain nettikaupsta vielä? Pitäis ehköä ittekin ostaa muutama varastoo.. Äkkiä! Tai toisaalta mun Karrimat Extreme on kyllä niin hyvässä vireeswsä että kai sillä vielä ainakin 10 v mennään.

Muistaakseni firma ei mennyt konkkaan (tosin turha vetää oikeuteen, jos oon väärässä), mut taisivat lopettaa noiden makuualustojen väsäämisen...