1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
suppilovahvero
Fjällräven Skule R/S 3

..tai kakkonen. Kenellä olisi kerottavaa tästä teltasta?

http://www.varuste.net/tuotteet/?prodid=210

Sana on vapaa  Biggrin

jenni_81

Mulla on ollut reilun vuoden tuo R/S kolmonen.  Pääasiassa sitä on käytetty kahden hengen telttana. Ainakaan toistaiseksi ei ole mitään pahaa sanottavaa.  Vettä on pitänyt erinomaisesti rajussakin sateessa ja tuuletus on toiminut moitteettomasti.

EräErkki

Itselläni on tuo kakkonen. Tykkään kovasti. Siihen mahtuu pariskunta koirineen ja eteisen voi halutessaan polttaa jos ei jaksa mennä ulos sateeseen keittelemään aamupuuroja.

Ei tarvitse naruja sitoa, erinomainen tuuletus, kuivatusnaru, kevyt, pitää vettä kuin ämpäri....

keimiö

Huomioita ja pieni varoituksen sana tuosta vedenpitävyydestä.

Ostin kyseisen Fjällräven skule R/S 3 teltan Kuopion Lasselta viime viikolla ja testasimme sitä viikonloppuna.
Ensimmäisen pystytyksen aikana teltta vaikutti varsin näppärältä. Teltan sai kasaan muutamassa minuutissa. Kaaret sai työnnettyä vain toiselta puolelta paikoilleen ja vaikka toinen pää laitetaan muoviseen pidikkeeseen niin toisella puolella kaaren pää on pelkästään vahvistetussa kangastaskussa (vaikutti kyllä melko tukevalta). Kaaret liikkuvat helposti paikoilleen ja ulos. Ilmeisesti teltan lievettä voi nostaa toiselta puolelta tuuletuksen parantamiseksi tuon muovisen pidikkeen avulla (eli kai vain toiselta puolelta).

Tuuletus tuntui toimivan ilman liepeennosteluakin varsin hyvin, koska kun lämmintä yöllä oli 13-17 astetta (nukuttiin pitkään) ei teltan sisäpinnalle kosteutta juurikaan kerääntynyt. Jalkopään puolella tuuletusaukon (jossa kiinteä hyttysverkko) saa suljettua vetoketjulla ja oven yhteydessä olevaan aukkoa voi avata vaikka kuinka isoksi. Oven yläosa on hyttysverkkoa.

Teltan absidi tuntui hieman pieneltä (fjällun mukaan 145 cm pitkä). Teltan ovi on kuitenkin melko kaltevassa kulmassa, joten vaikka lattiapintaa olisi reilusti ei sitä pysty juurikaan hyödyntämään esim. ruuanlaitossa ilman sisäteltan avaamista. Rinkkoja meillä ei ollut, mutta kaksi rinkkaa mahtunee sisään ja kulku uloskin on mahdollinen. Oven kaltevuus aiheuttaa erikoisen miinuksen siitä että oven vetoketjun alas asti sulkeminen ja aukaiseminen on melkein mahdotonta ilman, että selkä osuu ulkoteltan pintaan (koska ovessa on yhteensä kolme vetoketjun "vedintä"? onnistuu oven käyttö hieman kikkaillen). 
Sisäteltan pituus epäilytti ennen ostamista, koska se on vain 215cm pitkä (hille ja muut ovat pidempiä). Olen n.185 cm pitkä, ja jalkani osuvat kyllä sisätelttaan, mutta sisäteltta ei osu ulkotelttaan edes pienellä kankaan läpi kurottelulla, joten se ei liene ongelma.

Painoa teltalla oli oman punnituksen perusteella  2900g  ilman seam sealer -tuubia.

mutta, mutta…
seuraavana päivänä saatiin testattua teltan sateenpitävyyttä.
Teltan saumojahan ei ole teipattu vaan ommeltu taittamalla kankaat S-mutkalle. Fjällun mukaan ne on ommeltu polyesterilangalla, jonka pitäisi turvota kastuessaan. Ohjeen mukaan sauma saattaa vuotaa aluksi hieman, mutta materiaalin turvottua sauman pitäisi olla täysin vedenpitävä.
Meidän telttamme ei lopettanut saumoista tihkumistaan missään vaiheessa (sade kesti 7h). Molempien kaarien molemmat saumat tihkuttivat vettä. Jalkopäässä vesipisarat tippuvat sisäteltan päälle ja valuivat sitä pitkin maahan. Nyt sisäteltan sisälle ei vettä tullut, mutta jos minun makuupussini olisi osunut sisätelttaan sisäpuolelta se todennäköisesti olisi kastunut. Sealeriä en laittanut vielä, koska ymmärsin sen olevan paikallisiin korjauksiin ja saumat vuotivat tasaisesti joka kohdasta.

Luonnollisesti soitin Lassille ja informoin heitä. Sieltä sanottiin että neuvottelevat maahantuojan kanssa ja soittelevat minulle seuraavana päivänä.
Vielä en tyrmää telttaa yleensä vaan luulen vain tämän yksilön olevan saumoistaan maanantaikappale (tai taas minä en vaan ymmärrä). Kaikki muut yksityiskohdat tuntuvat varsin onnistuneilta.

Harmittaa vaan vietävästi, kun telttaa tarvitaan reilun viikon päästä ja eihän tällä uskalla lähteä. Ei taida edes ihme auttaa ongelman ratkaisussa näin nopeasti.