1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
miikajc
Köyden purkautuminen

Terve.
Ostin ensinmäisen köyteni beal edlinger 10.2
ja vähäisen käytön jälkeen suojakuori alkaa revetä poltetuista päistä karkuun.Köyteen on pudottu hyvin vähän (yläköysittely).
Kannattaako polttaa jollain uudestaan vai menisikö jonkin sortin takuuseen.
Kiitän vastauksista.

teesaa

Sulata päät vaan uusiksi ja muotoile hanskoilla, ettei näpit pala. Tai katkaise 5 cm päästä pois ja päättele uusiksi.

Wannabe mies monessa lajissa!

sakariatrelaa

Kutistesukka on kanssa kätevä..

Mikko Piironen

Kannattaa polttaa uudestaan, lisää käyttöikää. Kannattaa myös käyttää asiaan tarkoitettua työkalua.

Jos pystyt käymään myyjäliikkeessä köyden kanssa, niin eiköhän ne siellä katkaise ylimääräiset pois. Varmaan myös köysikiipeilyhalleilla ja kiipeilyseuroilla on sopiva työkalu tarjolla, jota voi lainata jos nätisti pyytää.

En tiedä miten muut on onnistuneet, mut mun mielestä köyden päättely ilman oikeata työkalua on vähän tuuripeliä.

hvesalai
Käyttäjän hvesalai kuva

Vähän asian sivusta.

Ehdottomasti siistein tapa päätellä käysi on tietenkin pleissata se. Aikaavievää puuhaa, mutta tulee kaunis. En tiedä tekeekö kukaan niin kiipeilyköysille, mutta veneissä köysien päättely pleissaamalla on yleistä.

Mikko Piironen

En ole koskaan nähnyt pleissattua kiipeilyköyttä. Enkä edes veneköyttä, mutta se varmaan johtuu siitä, että en ole kovinkaan ahkera veneilijä. Joten googlesta piti katsoa, että mitä se pleissaus oikeasti on.

Kaikissa esimerkeissä mitä nopeasti löysin, köyden päässä oli joku ylimääräinen silmukka tai muu muhkura. Kun oon onnistunut vetämään sen icelinen pienen muovin/teipin, joka on kelan molemmissa päissä tai määrämittaan valmistetussa köydessä molemmissa päissä, kiven taakse jumiin niin, että köyden sai alas ainoastaan kiipeämällä jumittuneen kohdan luokse, niin enpä kyllä halua köyteni päähän yhtään ylimääräistä pompulaa.

Kuulostaa ehkä vähän paranoidilta, mutta omien empiiristen havaintojen mukaan muutama muukin on onnistunut tässä tempussa, joten ei se mitenkään mahdotonta ole.

Raid

Kotitarpein köyden saa nätisti lyhennettyä, kun kuumentaa moran terän sytkärillä tai vaikka retkikeittimellä. Kuuma veitsi leikkaa köyttä kuin ....kuuma veitsi voita.

hvesalai
Käyttäjän hvesalai kuva

[quote author=Mikko Piironen link=topic=40801.msg204686#msg204686 date=1338274467]
Kaikissa esimerkeissä mitä nopeasti löysin, köyden päässä oli joku ylimääräinen silmukka tai muu muhkura. Kun oon onnistunut vetämään sen icelinen pienen muovin/teipin, -- --, niin enpä kyllä halua köyteni päähän yhtään ylimääräistä pompulaa.

Joo. Siksi totesinkin heti alkuun, että vähän "offtopic" -- eli asian sivusta -- oli toi mun heitto. En missään nimessä pysty suosittelemaan kenellekään kiipeilyköyden pleissausta, kun en itsekään ole koskaan niin tehnyt, enkä osaa sanoa mihin kaikkeen se vaikuttaisi, ja olisiko köysi vielä turvallinen sen jälkeen.

Muuten pleisssaus on kuitenin hauskaa näpertelyä, jos tykkää askarrella köysillä. Ja väittäisin, että sen päättelyn voi tehdä myös siten, ettei siitä jää havaittavaa pompulaa. Tässä yksi ohje: http://www.machovec.com/rope/splicing/db_back.htm

miikajc

Kiitos runsaista vastauksista.täytyypä alkaa työstää

Maxion

Kiipeilyköysi ei oikein pystytä pleissata, vaan siihen voi tehdä whipping knot:in, näin pysyy päät kasassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Whipping_knot

aku_

Mulla on töissä käytettävissä semmonen hieno sähköinen köysileikkuri. Sillä olen kerran korjannu päät mutta yleensä kun ei jaksa roudata köyttä töihin tai leikkuria himaan niin olen vetäny simmosella taskusytkällä/torchilla jossa on pieni tosi kuuma sininen liekki.
Kannattaa ottaa lasiin tai johonkin keittolautaselle kylmää vettä, sitte paahtaa sitä köyden päätä kunnes muovi alkaa vähän "kiehumaan", sitte sormet kostutetaan vedessä ettei pala ja muovataan köyden päästä siisti kun muovi on vielä osin sulaa tai ainakin pehmeetä.
Lopputulos on kestävämpi kuin leikkurilla tehty.

rakka

Neula ja lankaa toimii myös. Eli siitä vaan vetelee köyden pään läpi monesta kohtaa niin että purkautuminen estyy. Jos on joskus ommellut jotain, niin tuon varmaan ymmärtää ja osaa.