1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Relaa
Käyttäjän Relaa kuva
Atte Miettinen kiipesi Everestin mutta urakka jatkuu Alaskassa (Relaa.comin artikkeli)

Atte Miettinen kiipesi Everestin huipulle sesongin pahimmassa ruuhkassa 19. toukokuuta 2012. 7Summits-kiipeilijän täyttymyksen päivä jäi kuudelle muulle viimeiseksi. Relaa haastelli Attea pohtien, mitä turvallisuuden hyväksi Everestillä olisi tehtävissä. Mikä on länsimaisten retkikuntaoperaattoreiden vastuu? Entä miten jatkuu Aten urakka vuorilla?
Tässä keskustelusäikeessä Atte Miettinen vastaa Relaan käyttäjien kysymyksiin Everestistä sekä 7Summits-hankkeesta. Kysymyksiä siis vaan tulemaan!
------------------------------------------------------------------
Lue kokonaan.

Arttu Muukkonen

Morjensta Atte,

Miten kulutat aikaa perusleirissä?

Jotkut ottavat vuorille mukaan salmiakkia, toiset suklaata. Onko sinulla jotain erikoisherkkuja mukana matkassa?

Juha Viitala

Moi Atte,

kuinka kauan olet suunnitellut 7summittia?

Kuinka tärkeä osa projektia on se, että olet mahdollisesti ensimmäinen suomalainen joka sen tekee?

Mitä meinaat tehdä 7summitin jälkeen? Onko muita vuorikiipeilyhaaveita?

Mistä vuoresta olet tykännyt eniten?

Juha

JAB

Taitaa olla pieni painovirhe siinä uutisessa. Ei kai tuuli nyt kuitenkaan ollut ihan "kuutisenkymmentä metriä sekunnissa". Ehkä kuusikymmentä kilometriä tunnissa?

Artturi Kröger

JAB, tattis, hommahan on juurikin näin. Korjattu. Kirjoittaja pahoittelee virhettään.

vallesmanni

Sinällään mielenkiintoinen projekti kiivetä kaikki mantereiden korkeimmat vuoret ja menestystä ja onnea siihen yritykseen.
Se olisi vain tehtävä myös Everestin osalta ilman pullotettua lisähappea.
Tällä hetkellä huom. kovempana suorituksena pidetään kiipeämistä mantereiden toiseksi korkeimmille huipuille, joten sitä seuraavaksi yrittämään.

amiettin

Arttu,

Kiitokset kysymyksista. Perusleirissa ma yritan rentoutua mahdollisimman paljon - jotkut tykkaavat lukea, mutta mulle paras ajanviete oli musan kuuntelu ja leffojen katselu iPod:ssa.

Ma asun Dubaissa, joten ma en saanut salmiakkia ja Fazerin sinisia mukaan, joten jouduin tyytymaan Haribon karkkeihin - tosin ohuessa ilmassa ruokahalu katoaa ja valitettavasti niin katosi myos mun into Hariboja kohtaan Wink

Atte

amiettin

Juha,

Seven Summits oli mielessa pari viime vuotta. Mun ajatuksena oli ensin kiiveta vuoria tasaiseen tahtiin, mutta harkinnan jalkeen paadyin siihen etta ne on helpompi "niputtaa" yhteen.

Vuorikiipeily on mulle tapa testata itseani vuorta vastaan - se etta musta saattaa tulla ensimmainen suomalainen Seven Summits kiipeilija on bonus, ei syy lahtea projektiin.

Jokainen vuori on ollut mielenkiintoinen omalla tavallaan, mutta Carstensz Pyramid Papuan saarella Indonesiassa on ehka Everestin lisaksi mun suosikki - reissu alkaa lennolla keskelle viidakkoa jossa asuu Dani heimo, joka loydettiin vain 60 vuotta sitten. Suuri osa kylan vanhemmasta vaesta ei kayta vaatteita, metsastaa jousipyssyilla ja soi matkalla vuorelle (100km viidakon lapi) hamahakkeja!

Mulla on siis jaljella viela haastava reissu Denali vuorelle Alaskaan, mutta seuraavia reissuja on jo mielessa - mm. ensinousu vuorelle Etelamantereella ja pari muutakin ideaa on kypsymassa.

Atte

Arttu Muukkonen

Atte on päässyt Denalille ja laskeutunut alaspäin, eli onnittelut ensimmäiselle suomalaiselle Seven Summits -kiipeilijälle!

Artturi Kröger

Propsit Atelle, hienosti väännetty, mittava proggis millä mittarilla vaan! Ja tuuppaa suomivuorikiipeilyä taas hitusen eteenpäin. Turvallista viimeistä siirtymään BC:iin.

Carina Räihähän on matkalla Denalille parhaillaan. Toivottavasti pääsevät Aten kanssa heittämään ylävitoset BC:ssä.

P.S. Atesta tulossa lisää juttua Relaan Artikkeleihin kuulemma pian!

Relaa
Käyttäjän Relaa kuva

---------------------------------------
Elämä on ulkona. Relaa netissä.
---------------------------------------

Mikko Piironen

Onnittelut Atelle.

Mut eikö se Krakauerin kirja liittynyt johonkin ihan muuhun? Bassin ja Wellsin kirjahan ilmestyi jo aikaisemmin.

Artturi Kröger

Mikko, oisko ollut kirjoittajan journalistista - vahvasti subjektiivis-spekulatiivista ja tunteiden värittämää - tajunnanvirta-analyysia?

Ja nyt ei muuta kuin jäädään odottelemaan, että kuka ekana suomalaisena toppaa ne seitsemän toiseksi korkeinta.

Mikko Piironen

[quote author=Artturi Kröger] Mikko, oisko ollut kirjoittajan journalistista - vahvasti subjektiivis-spekulatiivista ja tunteiden värittämää - tajunnanvirta-analyysia?

Kenties. Mä harrastan samaa analyysiä usein, mutta tuttavat väittävät että puhun paskaa. Johtuisko siitä että en oo journalisti vaan kuivakka insinööri? No tää on epäolennaista artikkelin viestin kannalta.

Nyt kun en muista ko. kirjaa enkä viitsisi alkaa alusta lukemaan, niin mitä se herra Krakauerin siinä kirjoitti seven summitsista ja herrojen Bass&Wells suorituksista? Jos pitäisi arvata, niin melkein arvaisin niin, että Jon ei pitänyt ko. suorituksia juuri minään, koska herrathan ostivat parhaat oppaat ja varusteet mitä rahalla saa ja sitä rahaakin tuntui riittävän. Oikeat Kiipeilijät ovat kuitenkin tavallista rahvasta herraskaisempaa porukkaa eikä niiden nenille siedä hyppiä moisilla suorituksilla Varsinkin jos lupaakaan ole tajuttu kysyä!

Quote:

Ja nyt ei muuta kuin jäädään odottelemaan, että kuka ekana suomalaisena toppaa ne seitsemän toiseksi korkeinta.

No se en ole ainakaan minä, jos kukaan. Taitaa olla melko vähän edes yksittäisiä härmäläistoppauksia tolla listalla. Palasin tosin juuri vuorilta ja kävin parhaillaan yli tunnin matkan päässä autosta. Uroteko sekin. Retkikohteet pitää valita mieluiten niin, että reitti päättyy leikkikentälle.

Onhan näitä sarjoja. Toiseks korkeimmat, korkeimmat jotain muuta kuin perusreittiä pitkin, korkeimmat ilman pitkiä kalsareita, korkeimmat nopeuskilpailuna jne. Mun mielestä näitä sarjoja on jo ihan tarpeeksi, ehkä voitais keskittyä vain olemassa oleviin. Jos sattuu kiinnostamaan.

Artturi Kröger

Mulla on onneksi kunnianhimo lähes samalla surullisella tasolla kuin skillssit ja ballssit. En usko, että tulee sarjanoususuorituksia tässä elämässä tavoiteltua.

Ja mikä kenties kaikkien surullisinta kunnianhimottomuuteni saralla, en ole - jos ihan rehellisiä ollaan - ikinä hiffannut täysin niitä ensinousun kicksejäkään. Jos nöösimeikälle joku mäki on hieno, sen kokemuksen hienoutta ei mulle oleellisesti vähennä se, onko ennen minua siitä mennyt vuosien ja vuosikymmenten aikana satoja vai tuhansia muita kiipeilijöitä, kunhan ei juuri sinä päivänä olisi kohtuutonta ruuhkaa.

Toisaalta tällä asenteella ei ehkä koskaan olisi löydetty Amerikkaa ja elettäisiin pannukakulla.

Tähdennettäköön, että oma vässykkyys ei vähennä rispektejä määrätietoiselle isojen projektien hanskaamiselle vaihtelevissa olosuhteissa, kuten tämä Aten proggis. Arvostan.

No se en ole ainakaan minä, jos kukaan. Taitaa olla melko vähän edes yksittäisiä härmäläistoppauksia tolla listalla. Palasin tosin juuri vuorilta ja kävin parhaillaan yli tunnin matkan päässä autosta. Uroteko sekin. Retkikohteet pitää valita mieluiten niin, että reitti päättyy leikkikentälle.

Onhan näitä sarjoja. Toiseks korkeimmat, korkeimmat jotain muuta kuin perusreittiä pitkin, korkeimmat ilman pitkiä kalsareita, korkeimmat nopeuskilpailuna jne. Mun mielestä näitä sarjoja on jo ihan tarpeeksi, ehkä voitais keskittyä vain olemassa oleviin. Jos sattuu kiinnostamaan.

vallesmanni

Onnea Attelle onnistuneesta suorituksesta.
Onhan niitä vaikka minkälaisia sarjoja em.lajissa.
Itselläni on menossa 8 tonnisten sarja, ajatuksella kaikille yritän, ei yhtään huiputusta. Biggrin
Aloitin tämän projektin vuonna 1992 ja tähän mennessä 6 käytyä ja edessä 8.
Hyvää kiipeilykesää kaikille. :lol:

Artturi Kröger

Sulla on Vallesmanni aika tyylikäs projekti menossa, propsit täältä ja lykkyä! Smile

[quote author=vallesmanni link=topic=40797.msg205252#msg205252 date=1340877280]
Onnea Attelle onnistuneesta suorituksesta.
Onhan niitä vaikka minkälaisia sarjoja em.lajissa.
Itselläni on menossa 8 tonnisten sarja, ajatuksella kaikille yritän, ei yhtään huiputusta. Biggrin
Aloitin tämän projektin vuonna 1992 ja tähän mennessä 6 käytyä ja edessä 8.
Hyvää kiipeilykesää kaikille. :lol: