1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
"Pika" Valjaat ja BDn speed soljet??

Olin aikeissa ostaa Black Diamondin Momentum Speed valjaat. Olin vahvasti siinä uskossa, että nuo soljet voi avata, kuten esim. jo 10vuotta vanhoissa salewan valjaissa. Eli pienempi metallisolki pujotetaan isomman läpi. BD on kuitenkin estänyt tämän kiinteällä nauhalenkillä mikä pitää nuo kaksi metalli solkea yhdessä. MIKSI? Tämä haiskahtaa amerikkalaisten tuotevastuu hörhöilyltä! Maalaisjärjellä pääteltynä jokainen voi modifioda nämä valjaat todellisiksi "speed" valjaiksi, iroittamalla tuon em. sidoksen solkilevyjen väliltä. (jeesustelijat - älkää kommentoiko)

Tässä mallia miltä sama asia näyttää Edelrid Tenson valjaissa. soljet on avattavissa. (vöytärö+reisi)

Myös Mammutilla on ohjelmassa samalla tavalla avattavat soljet sekä vyötärö, että reisilenkeissä.

Onko kenelläkään asiasta taustatietoa?

PS. Tällaiset olis hyvät jäätiköllä, kun on raudat tai sukset jalassa. (älkää myöskään mainostako niitä perinteisiä malleja, missä tietysti on avaus mahdollisuus hihna soljen läpi pujottamalla. Nyt puhutaan tällaisista 'click' soljista)  Ei viitsi ostaa useita malleja, jos yhdelläkin pärjää. Siksi

HeMa

Topi, älä turhaan jäätikölle tuollaisia raskaita valjaita osta...

Tossa on kevyet ja toimivat (plus halvat) valjaat jäätiköölle:
http://www.hudy.cz/goodsdetail_ls.asp?nGoodsID=48673&nLanguageID=1

Valitettavasti rockempire.cz sivujen päivitys on käynnissä, joten kataloogi ei oo enklanniksi juuri nyt saatavilla.

Tosin ei nuo mitkään parhaat oo, jos aikoo oikeesti kiivetä kaltsia jne. mut vuoritouhuihin ja jäätikölle täysin riittävät.

jjhenttonen
Käyttäjän jjhenttonen kuva

Mulla oli muinoin tolla systeemillä toimivat mammutin valjaat. Ne oli mun mielestä ihan ok siihen asti kun ne pika-avasivat itsensä yhden kiipeilyreitin kruksissa. ei ollut mitään herkkua roikkua siinä yhdellä kädellä, yrittää fiksata solkea kiinni toisella kädellä ja pelätä jatkuvasti putoamista. Elikkä jos ton voi saada auki, se tosiaan voi aueta. Ei se varmaan kovin todennäköistä ole että niin käy, mutta se on kuitenkin mahdollista.

ton jälkeen en kuitenkaan lopettanut kyseisten valjaiden käyttöä vaan pujotin soljen kuten ennenkin + lisäksi sen "hännän" vielä siitä soljesta takaisin siten että se lukitti ton systeemin. ei se lukittunut mitenkään pomminvarmasti mutta paremmin kuitenkin kuin ilman pujotusta. No, ne ei ollu muutoin mitenkään liian hyvät vehkeet, joten kun oli varaa hankin paremmat, mutta ei se ollut niinkään soljesta kiinni.

Eli periaatteessa, tai siis käytännössä, mä en ainakaan näe mitään hirveän suurta ongelmaa noiden modaamisessa pikavehkeiksi.

noi HeMan ehdottamat valjaat on käytännössä samat kuin BDn alpine bodit ja lasketteuhommiin tosi hyvät. Kiipeilyvaljaiksi niistä ei kuitenkaan oikein ole kuin ehkä väliaikaisesti.

Anonyymi

Hema, muhun iski kiipeily into (kehtaako edes täällä sanoa, mutta olin ekaa kertaa kalliolla ja nyt olis kiipeily kaverikin). Joten ajattelin että pitää saada jokapaikan välineet. Talvella vielä jäätä, tää on varma.
- Mutta toisaalta tuollainen kevyt selviytymis kitti repussa (hiihtovaelukselle) tarvis ehkä kuitenkin hankkia.

Niin, mikä on auetakseen, varmaankin se sitten joskus aukeaa. Pitäskö kuitenkin ostaa sellaiset missä se remmi pujotetaan.

Eli mitä te käytätte jääkiipeilyssä? häh

Hemas, pääsetkö syksymmällä käymään Münchenin - Innsbruck suunnalla? Hiihtokausi on jo tosiasia. (ps. Supermojot odottaa, josko mä saan ne kääntyy :D)

HeMa

[quote author=TMike link=topic=15174.msg100475#msg100475 date=1157551849]
Blaa, blaa ja blaa

Spostia tulossa, en jaksa tänne riipustella...

VilleF

Hankin joskus tollaiset kevyet pikalukolliset "jäätikkövaljaat", mutta ne jäi ensimmäisen käyttökerrran kaappiin. Vanhat kiinteillä jalkalenkeillä ja normilukolla varustetut valjaat menee hyvin niin kesällä kuin talvellakin. On tietenkin eri asia jos tarvitsee valjaita ja jotain untuvapukua samaan aikaan.

Maco

[quote author=TMike link=topic=15174.msg100475#msg100475 date=1157551849]

Eli mitä te käytätte jääkiipeilyssä? häh

Mie käytän kaikkialla toistaiseksi tämmöisiä. http://www.yopi.de/Edelweiss_Klettergurt_Edelweiss_Multiflex_Alpin_Gurte

Miulla noi on toiminu kaikkialla. Ei mukavimmat(varsinkaan ständillä roikkuessa), mutta paljon varustelenkkejä(mistä ite pidän trädissä ja jäällä). Vuosia alkaa noilla jo olemaan sen verta, että kalliolle vois hankkia mukavammat ja käyttää noita edelleen talvella.

Kim Öhman
Käyttäjän Kim Öhman kuva

Nämäkin on hyvät lasku/jäätikkövaellus aktiviteetteihin.

Edelrid Minimus on malli.

Jukka R

Tämä kannattaa tarkistaa:
http://www.bdel.com/about/speed_harness_bulletin.php

Ja ei ne Alpine Bod -valjaat kyllä kenenkään alppireissun budjettia voi kaataa. Ovat halvat ja loistavat randoiluun ja helppoon jäätikköpuuhasteluun. Eivät kylläkään sovellu normaaliin kiipeilyyn, ellei omaa S&M taipumuksia.

http://www.bdel.com/gear/alpine_bod.php

Edit: lisätty Bodin linkki

jjhenttonen
Käyttäjän jjhenttonen kuva

Noista taipumuksista mä en tiedä mutta joskus kauan sitten kiipesin noilla bodeilla kaltsiakin aika paljon. eihän ne mukava ole, mutta menee paremman puutteessa. Ainakin paremmin kuin joku hamppuköysivyötäröllä systeemi.

Anonyymi

Ok. Päädyin sitten näihin. Ajatus oli että tuollaiset em.soljet olis hyvät, mutta kyllä noissa Edelrideissä aika värkkääminen oli. (Mammuteissa oli saman valmistajan solki. )Tuon soljen pujottaminen on käytännössä yhtä hankalaa kuin nauhan soljen läpi pujottaminen. Itse aisiassa menee Petzleissä melko hyvin. (menee varmaan rutiinilla muutaman kerran jälkeen) Nämä tuntui parhailta kun 'riipputestasin' niitä.
Ehkä vielä ostan hiihto/jäätikkövaellukseen tuollaiset kevyet minimalistit.