1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
javehti
Miesten housut

Onko kukaan käyttänyt miesten trikoohousuja/kompurahousuja vaelluksessa?
Hyvät / huonot puolet?

akallio

Olen sitä mieltä, että ne ovat paras kampe luonnossa liikkumiseen, silloin kun paino on nimenomaan sillä liikkumisella. Jos lähtee pelkästään tulistelemaan tai rakentamaan poroaitaa tms., niin sitten raskaammat varusteet tarvitaan toki.

Minulla on nykyään lähes kaikessa luonnossa liikkumisessa juoksuhousut käytössä. Niiden päälle vedän kevyet kalvolliset sadehousut, jos tarve vaatii. Yhdistelmä on erittäin näppärä ja saa tuunaattua hyvin erilaisiin olosuhteisiin sopivan vaatteen. Talvella juoksuhousujen tilalla on paksummat hiihtohousut, mutta samat sadehousut toimivat sitten päällä esim. laskiessa. Kuorihousuissa on pitkä sivuvetoketju ja juoksuhousuissa lyhyempi.

Merkittäviä huonoja puolia en oikein keksi. Tulisteluunkin ne on ihan ok, koska ei se pieni reikä nyt ohuessa ja halvassa housussa mitään merkkaa. Paranee vaan hyvä hengittävyys vielä vähän lisää. Taskuissa ei voi pitää juuri mitään nenäliinaa kummempaa, mutta housun taskuissa ison lastin heijaaminen ei ole minusta hyvä idea muutenkaan. Hengittävät, kuivavat nopeati, suojaavat kuitenkin koko ihon (oksilta, auringolta ja punkeilta), eivät lepata ruohikossa kosteutta keräämässä, eivät jää pyörän pinnojen väliin, toimivat hyvin myös aluskerroksena, ovat pienet ja kevyet.

Minulla on trikootyyppiset ja sitten vähän löysemmät juoksuhousut. Ne löysemmät ovat ehdottomasti suosikit. Kai ne trikoot olisi periaatteessa vielä käytännöllisemmät, mutta eivät niin mukavat mielestäni.