1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
tappik
Kevyemmät sukset randoiluun

Kevyempiä suksia hankkimassa Armada JJ:n (185cm, 4,2kg) lisäksi. Käyttö olisi lähinnä pidemmillä ski toureilla, kun painolla on enemmän merkitystä. Aiemmin toisina suksina oli K2 Hardside (174cm, 3,8kg), ja näistä kyllä tykkäsin mutta olivat painon puolesta turhan lähellä JJ:tä. Uusien suksien pitäisi toimia kaikissa olosuhteissa rinteiden ulkopuolella, mutta pääosin yritän ajoittaa reissut ennen kuin olosuhteet on keväiset.

Aiemmin harkitsin K2 Waybackejä, mutta nyt on alkanut tuntumaan että ehkä voisi olla vähän modernimmat muodot, kuten enemmän rockeria, ehkä jopa takanakin tai kapeneva takaosa. Pohdiskelu johtuu paljon siitä että JJ:llä tuntuu pärjäävän joka paikassa. Dynastarin Cham HM sarja vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onko niistä kokemuksia?

Speksit suksille voisi olla paino 3.0-3.6 kg, pituus 170-180, leveys 85 - 105 mm. Tärkeää olisi hyvä kompromissi painon ja laskettavuuden väliltä.

Mikähän voisi olla sopiva suksi?

-Tapio

jaksu

BD Convert

Voile V6

DPS Wailer 99 / Wailer 105

ON3P Steeple 102

G3:lta jotain. Empire 115 liian läski mut ens vuoden malli todella kevyt.

Matteus

Heittoja, ei kokemusta:

Down skis Countdown carbon 4 (tai 6)

Whitedot Ranger Carbonlite

Ja niin joo, jos JJ tuntuu toimivan joka paikassa niin yksi vaihtoehtohan on saman valmistajan TST, josta leikkaat kantaa pois. Rokkeria kannassa ei toki ole, mutta muoto muuten samanlainen. Itellä oli tuollaiset 192 cm, joista leikkasin kymmenen senttiä twiniä mäkeen ja epoksoin umpeen. Suksen pituus nyt 180 ja veikkaan, että paino on pitkälle alle 4kg. Nämä ovat itseasissa häkkivarastossa käyttämättömänä, hyväkuntoisetkin, jos sattuu kiinnostamaan niin saat edullisesti jatkokäyttöön - EDIT suksille löytyi jo uusi omistaja, mutta voisi silti toimia ko. käytössä (ite siirryin pidempään ja perinteisempään sukseen, joka mulle tuntuu toimivan paremmin)

Matson lainen.

JHS

Oon useita monen paivan (ml. Haute Route Grande Lui -variaatio 8 paivaa) toureja vetanyt Dynafit Manasluilla (178cm 2,7kg) http://www.dynafit.com/product/ski-skins/manaslu

Toistaiseksi ei niin syvaa lunta ole tullut vastaan etteiko scoop rockeri olisi riittanyt kelluttamaan ja kevyt paino ylamaessa auttaa jaksamaan perusreitin ohella hyvia sivutrippeja. Kahdella muulla tutulla touraajalla on samat sukset ja myos Dynafitin siteet, joilla touraaminen on entista kevyempaa. Jos jaisessa rinteessa yrittaa laskea kovaa carvingkaannosta niin varmaan loytyisi paremmat sukset, mutta itse en ole naita vaihtamassa touringkaytosta ihan lahiaikoina.

hardman

Ja jos haluaa kevyemmän setin joka toimii yllättävän hyvin all-roundsuksena, niin voi harkita Ski Trabin Maestroa (tai sen seuraajamallia). Pituudessa 178 cm paino 990 g/suksi ja siihen esim. ATK:n Dynafit-tyyppiset siteet (puolta kevyemmät). Nyt kun Dynafitin patentti on umpeutunut löytyy vähintään yhtä hyviä mutta selvästi kevyempiä siteitä.

lego
Käyttäjän lego kuva

Armada TST, painaa 1,9kg/183cm. Sama keularockeri kuin JJ:ssä mutta ei kantarockeria.

TGR hehkututusta..

http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/211141-Review-183-Arma...

Pistol-Pete
Sademaa
Käyttäjän Sademaa kuva

Itellä on Waybackit telluina ja toimii suomen mäissä ja tuntureilla hyvin. Keveytensä ja osittain kapeutensa ansiosta on myös mukava hiihdellä pidempääkin matkaa. Jos menen keski-eurooppaan niin vuokraan kyllä levempää lankkua alle. Syvässä puuterissa tellu-käännös on hieman hankala mutta toimii varmasti randoilussa siihenkin. Hoidetuissa, jyrkissä ja kovissa rinteissä leikkaava käännös ei toimi mutta vika on tuskin suksissa.

VIKA ON HARVOIN VÄLINEISSÄ

PeeTee

[quote=jaksu]

DPS Wailer 99 / Wailer 105

[/quote]

Wailer 99 Pure on kallis mutta painoa reilusti alle 3,5 kg/pari ja erinomainen suksi tuollaiseen käyttöön.

PeeTee

[quote=Pistol-Pete]

http://www.zagskis.com/en/our-products/skis/25-adret.html

Randosuksea Chamonix:sta tilaamaan.

[/quote]

tappik:llle olisin suositellut 176 cm Zag Bigiä mutta 176 cm ei olekaan valikoimassa vaikka saitin kuvissakin se on.

Adretin sijaan 174 cm Ubac voisi olla tappikoolle hyvä. Spekseiltä lähempänä Zag Bigiä jota Freeheels myi aikoinaan Suomeen.

jaakko

http://www.blackcrows-skis.com/index.php?option=com_content&view=article...

pari 186 senttisiä painaa n 3,3-3,4kg. pääsevät tositoimiin vasta ensi viikolla eli nyt on vain aurailtu kotimäessä, mutta enpä olisi uskonut että noin kevyet sukset olisi noin laskettavat ja vakaat. siteenä NTN freedom.

Miekö

Ekat varsinaiset randokamat hankinnassa. Onko kokemuksia blackcrowsin chamox / chamox freebird eroista, vai ovatko laskuominaisuuksiltaan samanlaiset? Yhtenä vaihtoehtona on myös dynafitin manaslu.

b3

Mä tunnen yhden oppaan joka laskee dynafit manalaskuilla. Ainakin se kehui. Mulla on K2 Shuksan, ei ole kovin leveä mutta yllättävän hyvä sekä rinteessä että pyydassa. Olen skinnaillut 190 cm katanoilla , 111 mm keskeltä , painon lisäksi on ollut ongelmana se että skinnauslatu on yleensä kapea ja jos raapii jäähän oman ladun alkaa huonompi kuntoista väsyttämään. Lisäksi 175 cm kuskilla on vaikeata tehdä jyrkällä käännös ylöspäin mennessä jos suksi on pitkä. Myös pienemmässä suksessa on kevyemmät skinit. Ostaisin dynafitin siteet, dukeissa on painon lisäksi se ongelma että niihin koloihin kertyy lunta.

Mikael

Ottaen huomioon että sulla on jo leveämmät vesisukset, ostaisin mahdollisimman kevyet sukset pitemmille hiihtoretkille. Sopiva pituus 5-10 cm lyhyemmät kuin luukutussukset ja leveys keskeltä 85-90 mm.

Suksen leveus tekee skinnaamisesta raskaampaa sekä painavempien karvojen takia, että leveämmän karvan huonomman luiston takia, kuten tossa aiemmin jo todettiin.

Ja sitten ehdottomasti Dynafit tyyppiset tech siteet. Menee hyöty kevyemmästä suksesta jos on jotkut kolhot Duket suksissa.

Sademaa
Käyttäjän Sademaa kuva

Olen tän jo muutamaan ketjuun maininnut, mutta tykkään Waybackeistäni varsinkin skinnaillessa mulla 174 vaikka ite oon 183 näppärät käyttää ja hyvät suomen tuntureille en missään tosi syvässä puuterissa niillä ole päässyt pistelemään, mutta nousee kyllä kivasti pintaan. Välillä lasku hommissa olen kaivannut pitempää ja raskaampaa suksea, mutta sitten taas skinnaillessa ja lasten kanssa etelän mäissä pörrätessä muistaa miksi noi on niin ketterät. Siteinä Cobrat!

VIKA ON HARVOIN VÄLINEISSÄ

Hem_mo

Mul on sama hankinta mielessä ja speksit lähentelee Mikaelin kommentteja. Mun mielestä kiinnostavia kandidaatteja olis:

Black Crows Orb Freebird

Dynastar Cham 87

Dynafit Mustagh Ata

Mul on olemassa tykityssetti ja freerandosetti, eli nyt haetaan keveyttä nautiskeluun. Mustagh Ata näyttäs olevan noista kevyin, mut erot on aika marginaalisia. Jos jollain on heittää kommenttia kyseisistä sivakoista, niin otetaan mielenkiinnolla vastaan.

Advanced

Listasin evo.com:sta backcountry suksien painot kevyimmästä alkaen pituuksille 170-185. Jos vaikka jotakuta auttaa...

http://www.evo.com/ski-weight-chart-for-alpine-backcountry-skis.aspx

edit: Ei näköjään taulukkona halunnut toimia, joten on nyt listauksena... Allekkain aina suksen malli, vuosimalli, pituus ja paino per suksi.

• Dynafit Cho Oyu
  • 2014
  • 174
  • 1147
  • Dynafit Cho Oyu (prototype)
  • 2014
  • 174
  • 1198
  • Atomic Punx
  • 2014
  • 170
  • 1539
  • Dynafit Grand Teton
  • 2014
  • 173
  • 1547
  • Lib Tech Wreck Create
  • 2014
  • 171
  • 1578
  • Head Caddy
  • 2014
  • 184
  • 1649
  • Atomic Panic
  • 2014
  • 173
  • 1662
  • Dynafit Grand Teton
  • 2014
  • 182
  • 1662
  • Atomic Punx
  • 2014
  • 176
  • 1664
  • 2014
  • 174
  • 1677
  • Atomic Panic
  • 2014
  • 181
  • 1697
  • Völkl Kendo
  • 2014
  • 170
  • 1751
  • Rossignol Soul 7
  • 2014
  • 172
  • 1759
  • Salomon Quest 98
  • 2014
  • 172
  • 1766
  • Moment PB&J
  • 2014
  • 172
  • 1769
  • V-Werks RTM 84
  • 2014
  • 176
  • 1770
  • Rossignol Savor 7
  • 2014
  • 170
  • 1776
  • Atomic Theory
  • 2014
  • 177
  • 1778
  • 2014
  • 171
  • 1800
  • Lib Tech Wreck Create
  • 2014
  • 179
  • 1807
  • Dynastar Cham Woman 107
  • 2014
  • 175
  • 1810
Relaa
Käyttäjän Relaa kuva

[quote=Advanced]

Listasin evo.com:sta backcountry suksien painot kevyimmästä alkaen pituuksille 170-185. Jos vaikka jotakuta auttaa...

http://www.evo.com/ski-weight-chart-for-alpine-backcountry-skis.aspx

edit: Ei näköjään taulukkona halunnut toimia, joten on nyt listauksena... Allekkain aina suksen malli, vuosimalli, pituus ja paino per suksi.

[/quote]

Pistimme lisäsarakkeen suhteelliselle painolle ja taulukkona tänne:

http://relaa.com/content/kevyit%C3%A4-vapaalaskusuksia

---------------------------------------
Elämä on ulkona. Relaa netissä.
---------------------------------------

JHS

Sitten kun joku viela laskee pinta-alan ja painon suhteen niin puhutaan jo todella hyodyllisesta taulukosta, joskin jaykkyys pitaisi myos listata.

beomaster
mirar2

Meillä sekä miehellä että itsellä ollut Movementilta hiilikuituinen ja puuytimellä varustettu x-logic (suksen paino n 1 kg/ kappale, side n 500 g) , Dynafitin TLT radical ST siteillä. Näillä suksilla on nainen pysynyt miehen perässä ja kiivennyt (!) harjanteita sukset selässä. Päivämatkat tuplaantuneet vanhoista 'keveistä' suksista. Suksi toimii myös hyvin rinteessä. Nämä on myyty nopeasti loppuun, jos ei ole tappikokoa kuten allekirjoittanut.

Jos aloittajaa kiinnostaa käytetty, mutta hyväkuntoinen setti, meillä on myynnissä miehen viimekauden Movementin X-logic sukset  (pikamainoistus - 176 cm pitkänä) skinien kera. Ja jos haluaa hiilikuituvartisen Dynafitin monon päälle, nekin lähtevät kaksosten alta pois.

Rockereista olen laskenut Dynafitin Manasluilla, jos laskee pohjatonta puuteria, nämä ovat 161 cm mittaisina n 500 g painavammat kuin Movementit / suksi. Näillä olen myös randoillut, mutta painavampina päivämatka jää lyhyemmäksi ja vauhti on selkeästi hitaampi.

Elämä on extremeä, kun kotoa poistuminenkin on seikkailu. Smile

Markku_M

Mirar2:n kanssa samoilla, nykykevyiden ja entiskevyiden suksien päivämatkojen ero on melkoinen.  Kevään reissuille lähtee kuvan 182cm Cho Oyu + Dynafit Speed Superlight, ei hirveenä puntissa paina

Kuvat: 
b3

niin miten se menikään, kilo pois jaloista vastaa 5 kiloa repusta..

Mika K

Noinhan se suunnilleen menee.

Ainakin itsellä tämän on huomannut ihan selvästi, kun Völklin Katanoiden ja Dynafitien tilalle tuli DPS:n sukset Plumin siteillä. Siteet suunnilleen samaa painoluokkaa, mutta nuo sukset Smile Aika paljon helpommin nimittäin nousee jalka toisen eteen skinnatessa. Millaista lie olisi, mikäli nuo korvaisi vielä kunnon sukkapuikoilla.. ?

Läskikymppi Freeride Team

Markku_M

[quote=JrM]

sukset Plumin siteillä. Siteet suunnilleen samaa painoluokkaa, mutta nuo sukset Smile Aika paljon helpommin

[/quote]

Oletko muuten ollut Plumiin tyytyväinen? Mulla vaihtu kanssa ZenOxiden G3:ssa Dynafitit korkkailuongelmien vuoksi  Plumiin muttei ole ollut vielä tilaisuutta tositestiin. (tosin siihen brake -versioon, jostamistä monella on epäilyksensä)

hardman

Otetaan nyt vielä painoa pois: Ski Trab Maestro 178 cm (990 g) + ATK race (170 g) = 1160 g/jalka

b3

Mun Eka touring retki oli völklin katanoilla ja baroneilla, ekapäivänä 2000 -3200 m skinnaus, mä meinasin kuolla. Tietty mitään aglimaatiota tarvi. Keskisyke oli 164. Messilä menee katanoilla 8 minuutissa ylös. Ne on hyvät treeneihin ja 15 kg reppuun.

b3

Minkalaisetkohan noi trabit on laskee, kivi jäykät?

hardman

Mielestäni tosi hyvät all-round sukset (monoina Dynafit TLT6 performance CR:t). Mutta olen tietysti vanhan koulukunnan laskijoita (ajalta jolloin laskeminen oli vapaata ilman että sitä piti kutsua "vapaalaskuksi"), ja esim. puuterilumessa mielestäni parasta on kun suksi ui lumessa (ei sen päällä).

b3

Samoilla mennään 40 vuotta sitten aloitin tämän lajin. Tosin kärkirokkeri tekee epämääräisellä alustalla laskun mukavammaksi.

hardman

Ja täällä 46. sesonki menossa. Ride on, bro!

Sivut