1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
JJVilzu
Kysymys rando -välineitä tunteville.

Moi kaikki!

Ajatus oli hommata vähän kevyemmät ja ketterämmät vehkeet kevyeeseen vaellukseen Lapin tuntureille ja pääasiassa sieltä alas laskemiseen. Perinteiset randokamat ovat liian heppoisia laskuhommiin ja haluankin tukevat välineet laskemiseen. Vaelluksen osuus on niin pientä, ettei sille laiteta isoa painoarvoa. Mutta, minulla on ollut tavalliset huipputason skimbavehkeet, joissa olen käyttänyt niitä metallisia sovittimia ja karvoja päästäkseni ylös ja kyllähän tuommoset todella jäykät monot, painavat (Fischer RC4 WorldCup) ratasukset ovat vain liian epämukavat tuohon hommaan, jos sitä enemmän aikoo tehdä. Mutta en ole valmis tinkimään laskuominaisuuksista paljoa.

Minulla on jo Garmont Radium G-Fit randomonot ja nyt haluaisin ostaa sukset. Ajatukseni oli ostaa hieman kevyemmät rinne/yleissukset, joissa ominaisuudet riittävät tiukempaankin laskemiseen ja tukevahkot rando siteet. Tuotteiksi on nyt seuloutunut alustavasti Nordica Navigator 85 sukset (179cm, olen 180cm) ja Marker Baron EPF13 siteet. Nämähän eivät ole mitään puhtaita randokamoja, sukset etenkään, mutta ainakin ajatuksissani tuosta saisi paketin, jolla muutaman kilsan randoilut jaksaisi hyvin tehdä niiden hyvien laskujen vuoksi. Nordican suksi on varsin kehuttu, se on keskiluokan yleissuksi, jonka ominaisuudet kuitenkin yltävät varsin pitkälle. Ne ovat kevyehköt ja rockerit kummastakin päästä, mutta kanta on silti kantava kovaakin puristusta varten. Suksi on erittäin helppo kääntymään rockerina, mutta kantin pito ja pureminen kärjestä lähtien heti käännökseen lähtiessä on kulemma huippuluokkaa ja sukseen voi luottaa kovassakin menossa kovallakin alustalla. Kuulostaa sukselta makuuni näiltä osin ja paino ei minua haittaa, se on vain hyvä harjoitusvastus noissa lyhyissä nousuissa ja vaelluksissa tunturien luokse.

Tuollaista yhdistelmää ei tietenkään pääse missään kokeilemaan. Baron on siteenä tukeva ja kevyehkö ja tarjoaa siis rando-ominaisuuden, tosin kärjestä nivellettynä, mutta toisaalta se on lähes täysverinen alppihiihtoside kuitenkin. Ja sitä minä kaipaan juuri. Siteen korkeus (muistaakseni 36mm) on sitten kysymysmerkki, onko se liikaa alppihiihtosukselle? Suksi on kapeahko offarissa laskemiseen, mutta totuuden nimissä on pakko myöntää, että sitä pyydaa on kuitenkin aika pieni osuus offaristakin, eli kapeampi, nopeakääntöinen uuma on kuitenkin tärkeämpää, kuin kantavuus. Näin ainakin minulle. Huomatkaa, että olen laskenut vuosikymmenet offaria, niin pyydaa kuin firnia jne. ihan sujuvasti ratasuksilla väliltä SL-GS. Hyvin on sujunut ja hauskaa on ollut. Jäisellä alsuatlla ihan unelmaa offarissa kunnon ratasuksella ja pyydassa nyt laskee ihan millä vain mielestäni, kunhan ei ole minisuksi.

Miltä kuulostaa? Ei kai ihan kuollut idea, eivät nuo ihan ilmaisia kuitenkaan ole ja jos yhdistelmä ei toimikaan alkuunkaan, niin harmittaahan se.

SUURkiitos jo etukäteen, jos joku vähän näitä välineitä yleisesti tunteva jaksaa kommentoida!

Samulijp

Baron on vähän kompromissi joka suuntaan ja sen korkeuden kyllä tuntee. Salomonin Shift on uusi side, joka toimii laskiessa kuin alppiside ja randolla kuin randoside, vaikka onkin painavin pinnisiteistä. Saattaapi olla tuohon käyttöön paras kompromissi:
http://shift-bindings.salomon.com

JJVilzu

Niinhän se Baron on, tiedän. Mutta en tiennyt, että Shift on jo markkinoilla, luulin, että tulee vasta ensi kaudeksi. Olen kyllä kuullut siitä. Kiitos tiedosta, onhan se parempi valinta. Paino ei tässä tapauksessa haittaa.

Sopiiko muuten Shiftiin kumpi vain mono, tietääkö joku suoraan?

Australia on kenguruitten maa.

JJVilzu

Ai mutta siis tuo Shift onkin siis pinniside. Mutta pitäisi silti sopia kaikkiin monoihin. Täytyy vähän tutkia.

quos

Ylöspäin mennessä Shift on pinniside. Pelkkään alamäkilaskuun kelpaa tavallinen ei-pinni monokin.

Itselle tuo suksi 85mm keskeltä kuulostaa varsin kapealta, mutta en betonikelillä usein offarille menekään. Tämän päivän leveät sukset voi kuitenkin olla myös ketteriä (muistelen että jo takavuosien Flyswatterien 125mm kääntösäde oli jotain 17m...). Jos vaan mahdollista vuokrata voi kannattaa kokeilla jotain hieman leveämpää.

JJVilzu

Pidän kapeista suksista, offarillakin. Niiden kantilta kantille on NIIN paljon nopeampi ja rasitus jaloille laskiessa NIIN paljon pienempi. Kantavuus ei ole koskaan ollut minulle ongelma, olen myös kevyt laskija (180/75). Tutkin Shiftin ja se on tosiaan nerokas side, sellaisen otan. Ja itse asiassa tilasinkin jo tuon Nordica Navigator 85:n Shifteillä, uskon pitäväni siitä. Nordican Enforcer 93 ja Völkl Mantra M5 olivat toiset vaihtoehdot, mutta Völkl oli liian leveä ja Enforcer painava. Lisäksi Völkl on varsin kallis suksi, vaikka tiedänkin sen toki hyväksi. Lasken noilla aina myös rinteitäkin niin paljon (jo ihan perheen yms. käytännön pakkojen takia), että tuo Navigator on uskoakseni paras kompromissi. Ja ainahan sitä voi hankkia sitten toiset leveämmät, jos mahdollisuus kunnon pyyda reissuihin tulee joskus.

Kiitos kaikille avusta, tuo Shiftin tulo markkinoille aiemmin, kuin luulin, oli loistava juttu!

JJVilzu

Etenkin muuten kilometrejä pitkät viistolaskut siirtymissä, joita etenkin alpeilla joutuu joskus tekemään, ovat niin järkyttäviä leveillä suksilla, että sitä en halua kokeilla enää kovin montaa kertaa.

JJVilzu

Ja minä muuten tykkään skinnailla jääkeleilläkin tuntureille ja laskea kunnolla alas ja silloin leveä suksi on ihan tappoväline.

Kaitsu

Vilzu näyttää tuntevan omat välinetarpeensa paljon paremmin kuin muut palstalaiset, joten miellyttäviä vastauksia voi olla hankalaa saada. Jos ja kun haluaa kapeita ja jäykkiä suksia, painavia siteitä ja jäykkiä monoja, niin juuri sellaiset kannattaa ehdottomasti ostaa!