1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Sarekretkeilijä
Kamera reissukuvaukseen

Jaahah. Canon Powershot A720 IS on palvellut 7 vuotta loistavasti ja ihan hyviä kuvia helposti tulee. Ajattelin kuitenkin hommata hieman parempia ja ostin vehkeen Olymus Stylus TG-4. Myyjä sanoi testivoittajaksi ja onhan tuosta irronnut kooltaan lähes kaksi kertaa isompia maisemakuvia. Ei vain laatu ole olut vielä lähelläkään Canonin kuvia. Opiskelu jatkuu, vai ostinkohan sian säkissä. Uhoaa jollain vedenpitävyydellä tuo ja kestävyydellä. Lähes 500 euroa lisälaitteineen, kun Canonin nykyversio olisi ollut alle 300...

Joka tapauksessa helppoa ei ainakana ole kuvien ottaminen tuolla verrattuna entiseen.

Pokkari tietenkin on aina pokkari. Maksoinkohan turhaa ekstraa jostain helkutin vedenalaiskuvauksen tai lähikuvauksen/mikroskooppikuvauksen ominaisuuksista, kun hain vain laadukasta maisemakuvauskykyä?

vesa

Itse kuvaan kohtalaisen paljon, mutta vielä en ole tarvinnut mitään "tough" -malleja. Laadukas pokkari mielellään etsimellä on must. Pisarat linssissä pilaa kuvat kuitenkin joten en pidä kameraa sateessa/päskeissä, hakkaamiseen käytän muita välineitä. Toughit on varmaan hyviä jos hankalissa kohdissa näppäilee jotain pikakuvia, mutta varsinaiseen kuvaukseen ilmeisen kompromissi.

Sarekretkeilijä

Olisi kai pitänyt varata tuhannen euron budjetti

vesa

Ei tonnia tartte hyvään kameraan. Itse kokeilin kaikenlaista superzoomista muihin ylisanoilla mainostettuihin härpäkkeisiin. Sitten yhdellä reissulla sattui luontokuvaaja vastaan ja esitteli mulle varakameraansa, se oli joku Canonin G-sarjalainen. Merkistä riippumatta laatupokkareissa on hyvät käsisäädöt (automaatin lisäksi) ja valovoimaa, niillä ei huonolaatuista kuvaa saakaan.

Kääkkä

Ite ollu aina käytetyn kaman kannalla. 7 vuotta olen järkkäri vempeleillä kuvannu ja kaiken olen käytettynä ostanu. Muutama viikkoa sitten päivitin rungon Nikonin D300:een jonka hinta on ollu uutena kai jossain 2000 euron kieppeillä. Nyt 7 vuotta julkistamisen jälkeen hinta tuolla niin vähän kuvatullakin rungolla on laskenu 350e joten oli vihdoin aika hankkia tuo. Tietenkin teillä voi olla asioiden tärkeysjärjesys hiukan toinen kun minulla. Minulla on repussa lähinnä pelkästää kuvauskalustoa ja hiukan evästä ja juotavaa ja yön yli reissuja ei tule tehtyä. Jos on teltat ynnä muut rensselit matkassa niin ei varmaankaan kyllä kummosia kamera kalustoja viiti enää kantaa kaiken lisänä.

Tuoppi7

Itsellä ollut Canon G-sarjalaisia vuodesta 2001 alkaen. Reissukuvauksissa kannoin joskus järkkäriä, mutta jos päätavoite ei ole kuvaaminen, on järkkäri liian kankea ja painava. Kaveri joskus sortui tuohon Olympus T-sarjalaiseen ja kuvanlaatu havaittiin surkeaksi.
Itse olen suhtautunut siten että kameralla pitäisi saada hyviä kuvia mutta sen pitäisi olla myös nopeasti saatavilla lajissa kuin lajissa. Jos joskus sattuu joku vahinko, sitä varten on matkavakuutus. Ja varakamerana toimii suht laadukkaallla kameralla varustettu älypuhelin.

Nykyään G-sarjasta on tullut jo monia malleja, mutta itse jatkan G12:lla. Alunperin valintakriteerejä oli kääntyvä näyttö (saa kuvia maanrajasta ja muiden päiden yläpuolelta helposti) ja se että optiikka menee lähes kokonaan sisään. Tällöin kamera mahtuu sopivaan vesitiiviiseen boxiin. Itsellä otterboxin päältäavattava, mutta sitä ei enää valmisteta.
Kun kamera on kovamuovisessa, sisältä pehmustetussa boxissa, sen voi unohtaa vaikka leirissä ulos yöksi eikä haittaa. Boxin voi kiinnittää repun vyöhön tai viilekkeeseen eikä haittaa vaikka kaatuisi veteen. Kaiken lisäksi boxi on kokoajan kätevästi saatavilla jolloin kameran saa otettua vaikka yhdellä kädellä, otettua kuvan ja laitettua takaisin.
Kun tykkään ottaa tilannekuvia, on kameran nopean saatavuuden lisäksi tärkeää kameran nopea käynnistyminen. Sitä kannattaa testata. Monesti nimittäin menet esim. polkua ensimmäisenä, käännät päätä ja näet miten hieno maisema takana aukeaa. Muut kuitenkin lähestyvät ja ovat kuvattavissa vian hetken, ilman että kuva menee poseeraamiseksi. Kamera pitää siis tempaista kotelosta nopeasti, laittaa päälle, tähdätä ja napata kuvat. Plussaa on jos matkaa voi jatkaa ilman kameran vaivalloista pakkaamista.
Aikoinaan maastofillaroidessa minulla oli repussa järkkäri. Homma meni siten että "porukka seis", ajoin jonkin matkaa edelle, otin repun selästä, kameran repusta, linssisuojan pois, kamera päälle, tähtäys ja vasta nyt sai muut alkaa tulla. Kun porukka meni ohi, pakkasin kameran ja muut tietenkin hävisivät kauas edelle. Ja tietenkin, hetken päästä löytyi vielä hienompi paikka kuvata. Eipä kehdannut taas pistää letkaa seis.

aki m

Itsellä on käytössä Panasonicin GM5, joka on about pokkarin kokoinen peilitön järkkäri. Kamera on kompromissi pokkarin ja järkkärin väliltä, mutta kun siihen iskee kiinni Panasonicin 20mm valovoimaisen pannukakkulinssin niin paras kombinaatio mitä itse keksin tuohon hintaan ja pieneen kokoon. Mukana tuleva kittilinssikin on toimiva, mutta tuo 20mm linssi on todella toimiva ja monipuolinen kompromissi jolla napsii tarkkoja kuvia huonossakin valossa. GM1 on vanhempi malli josta puuttuu etsin ja se on karvan verran vielä pienempi. Kumpaakin runkoa liikkuu käytettynä ja myös Rajalalta on saanut edullisesti uutena kun on ollut tarjouksena. GM1:stä maksoin kittilinssillä 300€ ja GM:n viiden runko samanhintainen tarjouksessa. 20mm pannukakku maksaa n. 300€ ja niitäkin liikkuu myös käytettynä. Koska kameran pitää myös olla saatavilla helposti ja nopeasti kuten edellä mainittiin, repun tai rinkan etuhihnaan kiinni Lowepron Dashpoint 20 kamerakotelo ja homma toimii.

Pienessä peilittömässä järkkärissä on etuna ennen kaikkea se pieni koko, mahdollisuus kuitenkin vaihdella linssejä, hyvä kuvanlaatu ja järkevä hintataso. Itsellä on lisäksi nyt kesällä repussa hyvin pieni kameralaukku missä 7-14mm laajakulma, 42.5mm linssi ja vielä 100-400mm tele. Kaikki nuo menee suorastaan käsittämättömän pieneen nippuun ja kulkevat siten helposti mukana. Silti tuo 20mm linssi on aina kamerassa kiinni ja harvemmin sitä tarvitsee vaihtaa ellei mene varta vasten kuvia ottamaan maisemista tai elukoista.

http://www.panasonic.com/fi/consumer/video-ja-digitaalikamerat/lumix-g-c...

http://www.panasonic.com/fi/consumer/video-ja-digitaalikamerat/lumix-g-c...

http://www.panasonic.com/fi/consumer/video-ja-digitaalikamerat/lumix-g-o...

http://store.lowepro.com/dashpoint-20