1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
anttioksanen
Arvostelu: 2016/2017 Atomic Backland UL 78 skimo-sukset ja Backland Carbon monot

Sain mahdollisuuden laskea Atomicin ensi kauden skimo-suksilla sekä Backland carbon -monoilla. Laskin kauden aikana tällä setillä yhteensä noin 8 viikkoa British Columbiassa, Lyngenissä, Pyreneillä ja Alpeilla. Olen alunperin lumilautailija ja suksihommissa mua kiinnostaa erityisesti randoilu ja skimo. Tarkoitukseni oli osallistua Patrouille des Glaciers -kilpailuun johon treenasinkin kunnolla, mutta kaverin säärimurtuman vuoksi jouduin jättämään kisan tänä vuonna väliin. Tarkoitus on ensi kaudella osallistua kisoihin enemmän. 

ATOMIC BACKLAND UL 78 mm / 169 cm. 2016/2017. 113-78-102, kääntösäde 17 m.

Kyseessä on alunperin Kilian Jornetin kanssa skimo-kisasuksesta kehitetty, hieman leveämpi versio. Suksen tämän vuoden mallinimi on Ultimate 78 ja ensi talvena sen evoluutioversiota myydään nimellä Backland UL 78. "UL" on avainsana, suksea ei pidä sekoittaa painavampaan Backland 78 malliin. Mallinimet on vähän hankalat ja menevät helposti sekaisin...

Sukset on tehty puusta ja hiilikuidusta ja painoa on noin 1 kg / suksi. Asensin niihin Plumin -kisasiteet jotka lisäsivät painoa vajaan 200 g / suksi. Kokonaisuudessaan siis aika kevyet rimpulat. 

Skimo-kisasuksien minimivaatimuksiin verrattuna mun sukset ovat noin 10 cm pidemmät ja reilun sentin leveämmät. Ylimääräistä painoa tulee pari sataa grammaa. Toisaalta mä olen myös Kiliania 10 cm pidempi ja ainakin sentin leveämpi, joten nämä sopivat mulle ihan hyvin. Suksilla on hyvä hiihdellä nopeita lenkkejä, osallistua kuntoilu mielellä skimo-kisoihin ja ennen kaikkea liikkua helposti vuorilla olosuhteista riippumatta.

Tämän kauden jälkeen mä olen ollut lähinnä ällistynyt näistä suksista. Samoilla suksilla treenanneet kaverit ovat olleet myös varsin tohkeissaan. Backlandit on vaan aivan käsittämättömän hyvät. Olen päässyt laskemaan näillä kanadalaista metsuripyydaa, murtuvaa kuorta, jäistä panssaria, uudelleen jäätynyttä mörönkakkaa ja kaikkea siltä väliltä. Suksiin on helppo luottaa, kanttipito on murhaava, mitään tärinää tai väpätystä ei esiinny. Lyhyet ja olemattoman painoiset sukset on superketterät ja niillä on helppo temppuilla hankalammissakin paikoissa.

Nyt musta tuntuu että skinnailuun painavammilla kamoilla pitää olla joku erityinen syy. Syvässä pyydassa on hauskempaa laskea leveillä suksilla tai splitillä. Mutta on se näillä rimpuloillakin hemmetin hauskaa. Jos lumitilanne on yhtään suboptimaalinen, lähtee Backlandit herkästi messiin. Niillä on vaan niin helppoa nauttia nopeasta ja kevyestä skinnailusta - kun voimia ja aikaa jää vaikka parille muulle vuorelle saman päivän aikana. Pitemmille hiihtovaelleuksille, kuten haute routelle, on vaikea kuvitella parempia sivakoita. 

Ainoa negatiivinen kokemus liittyy tämän vuoden Atomic Ultimate 78 "rocker" skineihin. Ne ovat laadukkaasta mohairista tehdyt mutta suksen rocker-alueelle tuleva osa on muovia paremman luiston vuoksi. Tämä muovin ja mohairin liitossauma ei kestä, vaan itseltäni ja kavereilta nämä ovat katkeilleet varsin kevyessä käytössä ja nopeasti. Katalogin perusteella skinit näyttävät samanlaisilta ensi talvenakin, joten ehkä parempi vaihtoehto on hankkia Backland 78 (ei siis "UL") skinit jotka ovat samoin mohairia ja valmiiksi muotoon leikattu. Niistä voi sitten leikata kannasta 20 cm ylimääräistä skiniä pois ja tuunata kärkeen race-tyyppisen pikakiinnityksen. Tälläinen modifiointi ei ole kovin kummoinen homma ja kun suksissa ei ole muovista luisto-osaa, ei skini voi rikkoutua. Tietysti suksiin sopii myös minkä tahansa muun valmistajan kisaskinit ongelmitta.

ATOMIC BACKLAND CARBON 

Backland Carbon on Atomicin kevyt mutta jäykkä rando-mono. Mono painaa noin 1100 g ilman kieltä ja kielen kanssa varmaan noin 100 g lisää. Siinä on kaksi solkea ja power strap. Spekseiltään se on varsin saman kaltainen Dynafitin TLT6:n hiilikuituversion kanssa. Arvosteluissa mono on pärjännyt erinomaisesti.

Monojen yksi merkittävä etu on täysin lämpömuokkautuva ulkokenkä. Koko tossu kuorineen päivineen lyödään uuniin ja tämän jälkeen se muokkautuu jalan mukaan. Tämä todella toimii: mulla on aika leveä lesti ja TLT6:een verrattuna lämpömuokattu mono sopii jalkaan paljon paremmin.  

Skinnailin monoilla aina kieli irroitettuna. Tällöin monon skinnailuominaisuudet tulevat kunnolla esille. Tunne on käsittämätön kun varsi liikkuu yhtä paljon kuin oma nilkka aiheuttamatta minkäänlaista havaittavaa kitkaa. Monot tuntuvat enneminkin kevyiltä vaelluskengiltä ja niillä pystyy esimerkiksi ajamaan autoa tai juoksentelemaan vuoristopoluilla. Aika ällistyttävää... 

Laskin skimo-suksilla paljon ilman kieltä. Se onnistuu pienen totuttelun jälkeen varsin hyvin. Kielen kanssa mono jäykistyy huomattavasti ja tuunaamalla sitä leveämmällä ja jäykällä power strapilla siitä saa riittävän jäykän leveämmillekin suksille. Laskin 112 mm leveillä Völkln V-Werks Katanoilla koko talven pelkästään näillä monoilla. Aikaisemmin olen laskenut tuplasti painavammilla nelisolkisilla Garmonteilla, mutta en mitenkään kaivannut niiden ominaisuuksia vaan olin hyvin tyytyväinen Backland Carboneihin. Lateraalinen tuki on erittäin hyvä. Progressiivista flexiä monoissa ei oikeastaan ole ja samoin matalampi varsi vaatii vähän totuttelua. 

Mä veikkaan että tulevina talvina yhä useammat laskijat tajuavat että tämän kaltaiset monot riittävät hyvin heille suorituskykynsä puolesta mutta mahdollistavat huomattavasti helpomman skinnailun. Vähän kevyemmillä monoilla, suksilla ja siteillä lähtee helposti pari kiloa / jalka. Vanha nyrkkisääntö sanoo että 1 kg vähemmän painoa jalassa vastaa 6 kg vähennystä repussa - eli skinnailu muuttuu suurinpiirtein yhtä paljon iisimmäksi kuin jos repusta poistettaisiin 24 kg kahvakuula. Ja se on aika paljon. 

Kuvat: 
aalttimo

Hyvä paketti!