1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Aamuvirkku
Kevyt, maukas, edullinen valmisateria?

Hei!

Olen yrittänyt etsiä erit. yli 10 vrk:n vaelluksia silmällä pitäen (pakastekuivattua) valmisateriamerkkiä, jonka sapuskat täyttäisivät suunnilleen seur. ehdot: maukas, kohtuuhintainen, kevyt, valmistus lisäämällä kiehuva vesi pussiin (kaasun ja ajan säästö), sopii pääosin kasvis-kalasyöjälle (ei siis ainakaan punaista lihaa).

Yleensä mukana on ollut itse kuivurilla kuivatut ainekset pastoihin ja risottoihin, mutta rinkka tuntuu niistä paisuvan kohtuuttoman painavaksi ja liottelu ja keittely vie paljon aikaa ja polttoainetta, joten ainakin osa aterioista olisi mukava korvata valmisvaihtoehdolla.

Parhaiten yo. "vaatimuksia" vastaava merkki on tähän mennessä ollut ao. ranskalainen, mutta postituskulut Ranskasta melkein syövät ateriapakettien hintaedun verrattuna Suomesta löytämiini vaihtoehtoihin. Onko muita kokemuksia/ suosituksia?

http://fi.lyophilise-voyager.com/ 

teesaa

Kaikki alkaa tökkiä jossain vaiheessa - eli ota mukaan vaikka Reiterin pusseja yksi per sortti (noilla spekseilläsi) ja samalla tulee empiirisesti testattua se makupuolikin. http://www.travellunch.de/en.html

Wannabe mies monessa lajissa!

rritvos

Toistaiseksi paras kasvis-kalakokemus maun puolesta itsellä on http://www.bewellexpeditionfoods.com . Aika hyvä valikoima, ja 4.75 £ / 500Kcal lounas on vähän kansantalouden senhetkisestä tilasta riippuen joko halpa vaihtaa euroiksi tai sitten ei. Netistä ne vissiin joutuu tilaamaan, joten postikulut tulee yhtä lailla päälle.

Reiteriä tietysti syö mieluummin kuin ottaa turpiinsa, mutta vain hyvin vähän mieluummin.

Sademaa
Käyttäjän Sademaa kuva

Real Turmatit on oma suosikki, mutta kymppi on aika kova summa ja niitä ei saa tällä hetkellä Scandinavian Outdoorstoresta, mutta varustenetistä saa. Enkä osaa sanoa paljonko on lihattomia vaihtoehtoja.

VIKA ON HARVOIN VÄLINEISSÄ

akallio

Real Turmatit on paikallisesti saatavista omasta mielestä kans parhaita, Blå Bandit aika vastaavia. Molempia saa tällä hetkellä Partsikasta tarjouksella ota 6 maksa 5. Eli sellaiseen 7-8 euron hintaan per annos. Varustenetin myymät Mountain foodit on myös varsin ok. Kasvisvaihtoehtoja noista löytyy ehkä 1-2 per merkki.

Sarekretkeilijä

Blkåmandin pastat olivat hyviä. Intialainen steak ja tacosteak menettelivät. Turmatteja en ole viitsinyt koskaan hinnan takia kokeilla. 

Korpijaakko

Omiksi suosikikseini ovat vuosien varrella nousseet LYO Food ja Fuizion. Molemmat maistuvat, ja näyttävätkin, ihan oikealta ruualta, eivät teolliselta mössöltä. Toki nämä on makuasioita ja jotkut ruokalajit ovat toisia parempia, mutta keskimäärin noiden valmistajien kaikki pöperöt ovat keskimääräistä parempia. Muilta löytyy sitten yksittäisiä hyviä ruokalajeja. Huonoimpaan päähän olen rankannut itse pääosan Reiterin tarjonnasta: teollinen maku ja rasva kovettuu ällöttäväksi mössöksi talvella. Onhan siinä se etu, että hampaiden välistä voi kaivella ruokaa vielä loppupäivänkin ajan...

Hinta on myös suhteellinen juttu, kaikki pakastekuivatut ovat yleensä kalliimpia kuin itse kuiva-aineista kootut. Jos tilaa yli 100 pussia, niin yleensä irtoaa 10-20% alennusta. Myös "keveys" on suhteellinen juttu. Pienempi annoskokohan tarkoittaa kevyempää annosta, mutta jos tarkoituksena on saada riittävästi energiaa, niin keveyden sijaan kannattaa katsoa energiatiheyttä. Esim. LYO Foodsin ruoissa on rasvaa aika vähän, mutta sitä on helppo lisätä itse, jos kaipaa enemmän energiaa.

Ja vaikka olisi kuinka hyvää pussiruokaa, useimpia ihmisiä ne alkavat kyllästyttää jos vaihtelua ei ole tarpeeksi ja niitä syö paljon. Kasvissyöjälle valikoima on pienempi kuin sekasyöjälle, joten kannattanee hankkia ruokia parilta eri firmalta, jotta saa vaihtelua, eikä kyllästy. Esim. söin neljän viikon reissun ajan neljää eri Mountain Housen ruokalajia (höystettynä n. 4cl oliiviöljyä). Reissun loppupuolella ne ei enää olleet hyviä ja nyt olen pitänyt reilun vuoden taukoa ko. firman sapuskoista. Ehkä vuoden tai parin päästä taas...

Sarekretkeilijä

Mountainilla on ihan mukiinmeneviä sapuskoita, mutta pakkaukset ovat hieman tilaa vieviä ja hapenpoistajat harmittavat - turhaa roskaa pussin lisäksi takaisin kuljetettavaksi. Olen kai omituinen, mutta tykkään syödä Reitersia. Unkarinpataa, risottoa, lihapullamuusilla, erilaisia pastaruokia. Trekking Mahlzeit on myös kohtalainen, mutta annokset pienempinä sopivat taukopäiville (siirtymä- ja huippupäivinä syön tuplapakkauksen). Mountainit ovat jotenkin eri kulttuurin ruokia ja toisaalta eivät niin paljon paremmin tehtyjä, että ne innostaisivat. Blåbandit ovat myös aika pieniä. No leipää lisäksi ja vaikka voita sekaan. Muita merkkejä voisi todella kokeilla tietty. Pitäisi tilata suoraan eikä retkikauppojen kautta

matlis

Löytyisikö jostain pusseja, joihin voisi tuunata itse ruokansa ja lisätä veden ja syödä? 

Halpa ja hyvä voisi olla esim.

- perunamuusijauhe, soijarouhe + kasvisliemikuutio ja mausteita. Itse lisäisin ehkä myös valkosipulia tms.

- nuudeleita ja esim. sieniä + mitä sen kanssa haluaakaan syödä

- couscous ja kuivattuja asioita, jotka ei vaadi pitkiä luotuksia

Proteiinilisää saa vaikka hernerouheesta ja härkäpapurouheesta.

Korpijaakko

"Löytyisikö jostain pusseja, joihin voisi tuunata itse ruokansa ja lisätä veden ja syödä?"

Ollaan joskus painonkevennysmielessä tyhjennetty pakastekuivattuja valmisruokia vahvoihin pakastepusseihin. Kestävät ihan hyvin, mutta käyttömukavuuden kannalta on kiva jos on joku kuppi/astia pussille. Yksinkertaisimmillaan teippaa vaikka solumuovista sopivan suljettavan "kirjekuoren".

Pelkkää kuumaa vettä lisäämällä ennallistuu myös moni itse kuivattu ruoka (valmistaa siis valmiin ruuan kotona ja kuivaa sen, esim. hernekeitto ja linssikeitto toimii loistavasti). Proteiinia ja lisäenergiaa etsiessä ei kannata unohtaa siemeniä ja pähkinöitä, toimivat loistavasti niin nuudelien kuin couccousinkin kanssa. Ja liemikuution sijaan liemijauhetta (ainakin täälläpäin paikallinen Prisma myy, vähän kalliimpaa kuin kuutiot, mutta luomua... ) niin ei jää yllättäviä sattumia.

Kannattaa muuten googlettaa "freezer bag cooking" aiheeseen liittyen.

akallio

Me on myös välillä käytetty systeemiä, jossa litran pakastuspussiin (armeijasta tuttu "pakkipussi") on tehty valmis annos. Pussin laittaa sitten kannelliseen retkiastiaan, esim. Jetboil Sumo Companion Bowl, ja hauduttaa ruoan siellä. Helppoa, halpaa ja ei tule tiskiä. Ja vähemmän roskaa kuin kaupallisten retkiruokien kanssa.

Jos haluaisi löytää samanlaisia pusseja mitä esim. Real Turmatit on, niin ko. pussien uusiokäytön ohella yksi vaihtoehto olisi kahvipavuille tarkoitetut pussit:

http://www.hasbean.co.uk/collections/ancillaries/products/gold-250g-rese...