1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Solari
Käyttäjän Solari kuva
Hestra ja "elinikäinen takuu"

Tuli aika ostaa viime keväänä uudet hanskat. Scandinavian Outdoor Storesta saikin hyvään hintaan uudet Hestra Army Leatherit. Lämpimät ja kestävät hanskat, tosin tyyriit - mutta kyllähän näiden pitäisi kestää. Komiasti heiluivat kiinni myös Hestran laput "ELINIKÄISESTÄ TAKUUSTA".

Hanskat kuitenkin kuluivat todella nopeasti. Nahkainen kämmenosa kului, vaikka vahasin näitä jatkuvasti, enkä antanut kuivua loppuun. Eräänä helmikuisena päivänä lopulta myös saumat pettivät:

Majailen nyt Innsbruckissa ja ensinnäkään kukaan paikallinen jälleenmyyjä ei suostunut ottamaan asiaa käsiteltäväkseen. Yritin ottaa yhteyttä soittamalla ja sähköpostilla Hestran pääkonttoriin Ruotsissa - ei vastausta kahteen viikkoon. Lopulta sain Itävaltalaisen maahantuojan kiinni. Lähetin kuvat ja kerroin tilanteesta, ja pyysivät lähettämään hanskat takaisin. Hetken jo kerkesin juhlimaan yrityksen toimintaa!

Noh, lopulta hanskat tulivat bumerangina takaisin. Liitteenä Hestran mahtava "elinikäinen takuu", joka siis korvaa:

- Virheelliset kumilenkit ja virheelliset saumat (huom, ei hajonneet, vaan virheelliset) korjataan

- "Materiaalivirheissä" (wtf, mitä tämä nyt tarkoittaa?) hanskat vaihdetaan

Mitä takuuseen ei sisälly:

- Ulkoiset vahingot, käytetyissä tuotteissa olevat kulumat (wtf? Museossako näitä pitäisi säilyttää), "huonosti kohdellut" hanskat (voi taas ilmeisesti tarkoittaa mitä tahansa).

Kohteliaasti kyllä allekirjoitetussa kirjeessä totesivat, että hanskoissa on "ulkoinen käytöstä johtunut vahinko", joka ei kuulu takuun piirin. Tätä eivät tietenkään voineet alussa jo kuvista kertoa, vaan jouduin lähettämään paketin omalla kustannuksellani Saksaan.

Eniten tässä nyt vituttaa se, että Hestra mainostaa "elinikäistä takuuta", mikä vaikuttaakin olevan aivan täysin normaali kuluttajansuojalain määrämä suoja vialliselle tuotteille. 

Itse menen ostamaan puutarhahanskoja Bauhaussista kympillä tästä lähien. Pitäisi ainakin kestää paremmin. Ja halvemmalla hinnalla.

Samulijp

Neulo kiinni ja meno jatkuu?

Kaitsu

Hiihtoppaamme Daniel kertoi kaksi viikkoa sitten Antonissa, että siltä menee yhet Hestrat per talvi. Ostaa sitten aina uudet. 

Vähän kyl ihmettelen, kun vaikkapa jollain murtomaahiihtohanskoilla hiihtää kuitenkin muutaman tuhat kilometriä, luulis siinä hanskojen joutuvan kovemmalle ku yhden talven Alppihiihtelyssä. (vinkki: ylöspäin hiihtelyssä 15 egen murtomaahiihtohanskat käteen, ja alas lähtiessä repusta käteen kuivat rukkaset.)

mcfrisk
Käyttäjän mcfrisk kuva

Kyllä ne Hestrat kestää, kunhan käyttää joka vuosi suutarilla, joka paikka, liimaa ja ompelee kuluneet kohdat. Itellä on yks rukkaspari ollu jo 10 vuotta käytössä ja paikkoja on vuosien mukaisesti.

"Takuu" on kyllä nykypäivänä pelkkää sanahelinää tuotteessa kuin tuotteessa, mutta onneksi suutareita löytyy melkein joka kylästä.

Solari
Käyttäjän Solari kuva

[quote=Samulijp]

Neulo kiinni ja meno jatkuu?

[/quote]

Neuloin ja liimasin jo, ja hyvinhän ne toimii. Enemmän tässä vituttaa yrityksen toiminta "elinikäisen takuun" mainostamisella, joka ei käytännössä tarkoita mitään. Ja se, että piti käyttää 13 euroa paketin lähettämiseen.

Jännä juttu muuten, että hanskoissa kyllä heiluu isolla ne "Lifetime Guarantee" -laput, mutta esimerkiksi koko yrityksen nettisivuilta ei löydy asiasta mitään mainintaa.

Simondit sitten varmaan seuraavaksi. 24,90e/pari niin kehtaa ostaakin uudet, joka talvi. 

beomaster

Valitettavasti ne kamat kuluu, kun niitä käyttää. Kumiliimaa ja karhunlankaa reissuun mukaan, ni voi kerran viikossa pitää affen jälkeen kässäkerhon. Käy ja kukkuu.

aki m

Itselläni myös kys. Hestran hanskat ja useamman kerran niitä tuli parsittua aina kasaan, kunnes luovutin. Nopeasti ne saumat meni ja nahka myös. Mulla meni ne kumilenkit myös nopeasti poikki, mutta en jaksanut valittaa.

Mulla on myös tuo Haglösin hiihtotakki, josta maksoin melkein 400€. Alle 10:n hyvin kevyen käyttökerran jälkeen siitä laukesi kaksi vetoketjua ja molempien hihojen strapit. Kyllä se pisti mietityttämään että on siinä per käyttökerta hintaa. Okei, takilla oli ikää 5 vuotta mutta selän loukkaamisen takia ei noita hiihtopäiviä takille tullut.

Sain ihan asiallisen vastauksen maahantuojalta ja tarjosivat että saan tämän kauden mallistosta takin -50% hintaan ovh:sta. Ihan hyvä diili, mutta kun Itävallassa ovh-hinnat ovat -10% ja tähän aikaan vuodesta rytkyt saa -30% hintaan, niin ei tuo nyt kauheasti vakuuttanut. Varsinkaan kun sopivia kokoja ja värejä ei maahantuojalla ollut. Henkilökohtaisesti minua nyppii kun kiinnität kamoihin rahaa ja ne ei kestä normaalia käyttöä edes kahta viikkoa. Sitten niitä mainostetaan outdoor käyttöön ja aktiivisille ihmisille. On se nyt jumalauta kun välilevyrappeumassa klenkkaava saa kamat rikki kauppareissulla. Ymmärrän kulumisen, mutta pitäisi nyt ehkä vähän enemmän kestää.

Yritän nyt korjauttaa takin omakustanteisesti ja totean vain että en enää koske uusiin Haglöfsin tuotteisiin. Todennäköisesti takki tulee kestämään, kun siihen laitetaan halvat normaalit vetoketjut ja sitä ei ommella Kiinassa.

e: totean vielä että ostin Hestrojen tilalle Ortovoxin freeride-hanskat. Noita mainostettiin lämpimiksi. Mulla on aina näpit jäässä noissa jos on pakkasta. Fylli on niin ohut ettei niitä voi käyttää talvioloissa. Vaikeahan noita on lämpimässä kaupassa testata. Hanskoissa 130€ hintalappu ja toimivat ehkä nyt kun on plusasteita. Tämän jälkeen opin ettei näitä ns. merkkituotteita kannata ostaa hanskojen osalta ja tuhlata rahojansa niihin. Ettei nyt mene ihan valituksen puolelle, niin sentään puolet tavaroista ovat ollut hyvä ostoksia, puolet sitten ei.

b3

Mulla on ollut ko firman hanskat jo monta vuotta, kolmannet sisähanskat menossa. nyt alkaa olla ulkohanskoissakin kulumisen jälkiä. Olen niitä paikkaillut sisäpuolelta. Ne kuminauha lenkit ei kyllä repimistä kestä. Kaiken kaikkiaan kuitenkin parhaat hanskat jotka olen ikinä omistanut. No 80 - luvulla oli jotku kotimaiset jotka kesti ainakin 10 vuotta mutta sellaisten hanskojen tekijät menee kyllä konkurssiin..

Mä olen ostanut  Milletin gore & untsikka takin. Minusta ovat hyviä..Valitettavasti suomalaisista intersporteista ja vastaavista ei kyllä kestävää vaatetta löydy..

Temesis

Saksan armeijan noukkareilla laskettu ja pyöräilty viimeiset viisi vuotta ilman suurempaa kulumista. En oikein näe syytä upottaa hanskoihin kymmentä euroa enempää rahaa.

Saruska

http://www.partioaitta.fi/marmot-basic-work-glove?utm_source=adwords&utm...

nämä marmotit ei oo hinnalla pilatut ja ainakin omassa ja mieheni käytössä kestäneet hyvin! ja käyttö on kaikkea väliltä halonhakkuu- hiihtohommat.

jariarkko

Joo, näin voi käydä. Aina ei muuten tarvitse hyväksyä sitä valmistajan tai kaupan ensimmäistä vastausta. Kuluttajansuoja kuitenkin edellyttää, että tuotteilla on kohtuullisesti odotettavissa oleva kestoaika, joka siis voi helposti ylittää viralliset takuuajat tai -ehdot. Selkeä ja hyvin perusteltu valitus valmistajalle voi usein toimia. Ja jos ei niin... relaassa ja muualla kannattaa valittaa, että osataan me muutkin välttää Smile

pultti

Eikö näissä kestävyys- yms muissa hinta/laatuongelmissa kannattaisi käyttää someilun ja webin voimaa? Tarkoittaa sitä, että jos ostettu tavara on ihan jotain muuta kuin mistä on maksettu, niin laitetaan se tieto muille jakoon, vaikkapa valokuvien kera. Tuotteen myyntipäätä kiinnostaa ihan varmasti oman tuotteen kuva jossa asiallisesti todetaan sen hajonneen alkumatkalla. Kiinnostaa siksi, että tietävät sen kuvan näkyvän vaikka miljoonalle ostajaehdokkaalle.
Ei mitään ylilyöntejä vaan tilanteen toteaminen; "tämä lärpytin maksoi 500e ja hajosi ensimmäisen kinoksen takana". Ja se merkki täyttyy näkyä.

veeäm

En tiedä kuinka paljon rasvasit hanskoja, mutta ettei nyt olisi juuri tuo rasvaaminen pehmentänyt nahkaa liikaa ja sen vuoksi sitten revennyt...

Minulla on viisi vuotta Hestran Fältit kestäneet väärinkäyttöä. Vuorit ovat huonossa kunnossa ja kylmät, mutta nahka on kyllä ehjä. Venynyt sekin on, mutta ehjä silti...

KAP

[quote=Solari]Neuloin ja liimasin jo, ja hyvinhän ne toimii. Enemmän tässä vituttaa yrityksen toiminta "elinikäisen takuun" mainostamisella, joka ei käytännössä tarkoita mitään. [/quote]

Eikös se elinikä juuri loppunut silloin kun hanskoihin tuli reikä?*biggrin*

Tosiaan nykyään nämä takuu ja kesto lupaukset on vain sanahelinää aika usein. Jos jossakin tuotteessa luvataan elinikäistä takuuta kannattaa heti kysyä myyjältä mitä se tarkoittaa. Eikä kannata kuunnella myyjän itse keksimää mukavaa tarinaa vaan pyytää näyttämään asia jostakn valmistajan dokumentista.

Hyvin usein mikään takuu ei korvaa kulumista normaalissa tai vähemmän normaalissa käytössä.

Itsellä Haglöfs on takuuseen vaihtanut jokusen tuotteen ihan asiallisesti. Samoin TNF:n takuu toimi yhdessä tapauksessa tosi hienosti.

aman

Ostakaa lähimmästä marketista kympillä nahkalapaset. On paljon lämpimämmät kuin sormikkaat. Näitäkin menee yhdet per kausi, mutta ei maksa paljon.