1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Kaitsu
Hyvännäköinen liki- ja ikänäköinen eksyksissä

Hei!

Miten olette ratkaisseet ikänäön tuomat ongelmat? Itsellä vähän niin kuin tuplaongelma, likinäköä ja ikänäköä. Likinäköä vain -1,5 ja -1, joten arkielämässä selviydyn ilman rillejä (paitsi autoillessa ja ehkä jollain luennoilla), ja tuon pienen likinäön ansiosta en tarvitse lukulasejakaan. Jos sen sijaan korjaan tuon pienen likinäön piilareilla, alkaa tulla vaikeuksia esim. karttojen lukemisessa, ja ohvihommista ei sitten tule oikein mitään. Sitten pitäisi olla piilareiden lisäksi vielä lukulasit taskussa.

Näen ihan kelvollisesti laskea rinteessä ilman piilareita, kun näkyvyys on hyvä. Nyt olen huomannut, että surkeassa valaistuksessa silmälasit tai piilarit kuitenkin auttavat rinteen muotojen näkemisessä. Olisiko kellään hyvää ratkaisua?

Kaksitehopiilarit eivät ole toimineet. Irma on koittanut pariakin merkkiä, ja kuulemma niillä näkee yhtä huonosti kauas kuin lähellekin. Itse en sitten viitsi koittaakaan. Normaalit piilarit pois pelistä tuon ikänäköjutun takia. Toinen silmä laaseroitu 1998, ja sen ansiosta tulenkin arkielämässä toimeen ilman näkimiä, joten laaseroinnitkin pois pelistä. Toimivatko mitkään rillien kanssa käytettävät OTG-laskulasit? Huurtuvatko? Entä onko kukaan koittanut laskulasien sisään kiinnitettäviä sellaisia silmälasi-inserttejä? (esim. joku Bollen Rx-insertti) Huurtuvatko nekin? Mistähän saisi ja millä hinnalla? Ne olisivat sikäli hyvät, että kun vain nostaa lasit kypärän otsalle, näkee taasen eksyksissä jonkii jontkan pohjalla lukea karttaa ja Mooserwirthistä lähetettyjä häirikköviestejä.

On tää ihan saatanan kauheeta, ku ihmisestä tulee vanha!

vesa

Kaksitehopiilareilla pitää kääntää silmät ala-asentoon että lähikatse toimii, kaukokatse taas eteen tai jos oikein tarkasti haluaa nähdä niin yläasentoon. Siis silmäpallot, ei pää.
Itse käytän nykyisin hyvin istuvia urheilulaseja (esim Rudy Project) voimakkuuksilla ja samoin ilman laseja kartanluku.

Kohto

Ihmettelen hieman, miksi Kaitsulla on likinäköä, jos silmät on laaseroitu? Itselläni oli kymmenisen vuotta sitten vielä lasit, likinäköä oli samaa luokka kuin Kaitsulla. Toinen silmä laaseroitiin ja sen jälkeen en ole laseja tarvinnut. Alan olla siinä iässä, että ikänäköä alkaa tulla, mutta toistaiseksi en ole tuntenut mitään tarvetta laseihin. Toinen silmä jätettiin laaseroinnissa likinäköiseksi ja se auttaakin ikänäköön.

Kannattaisiko Kaitsun selvittää mahdollisuus uudelleen laaserointiin vai onko jo selvitetty?

Kaitsu

[quote=pl56272]

Ihmettelen hieman, miksi Kaitsulla on likinäköä, jos silmät on laaseroitu? Itselläni oli kymmenisen vuotta sitten vielä lasit, likinäköä oli samaa luokka kuin Kaitsulla. Toinen silmä laaseroitiin ja sen jälkeen en ole laseja tarvinnut. Alan olla siinä iässä, että ikänäköä alkaa tulla, mutta toistaiseksi en ole tuntenut mitään tarvetta laseihin. Toinen silmä jätettiin laaseroinnissa likinäköiseksi ja se auttaakin ikänäköön.

Kannattaisiko Kaitsun selvittää mahdollisuus uudelleen laaserointiin vai onko jo selvitetty?

[/quote]

Eli noin niin kuin käytät toista silmää lähilukuun ja toista kauemmas katseluun? Sellaista kutsutaan mononäöksi. Ihan ok rinteitä lanaillessa. Miten Kohto onnistuu vähän hankalammat ohvit, kun näkyvyys on huono eikä ihan hitaastikaan viitsi luisutella?

Mulle siis on tehty juurikin samanlainen operaatio, eli vain toinen silmä laaseroitu. Mutta vähän jänskemmässä menossa olisi kiva nähdä tarkemmin ihan kahdella silmällä, ja ilman kartanlukukykyä pääsee kovin äkkiä koptereilla pöristelemään.

TopiT

Mulla on likinäköä oik -2.75 ja vas. -2.5 sekä ikänäköä +1.5

Silmälääkärini ratkaisi homman niin että oikeassa silmässä on vahvuudeltaan -2.75 eli normaali piilari ja vasemmassa -1.0 piilari. Viikon verran totuttelua ja homma toimii hienosti.

PK

Moi

Mulla on kanssa näitä liki- ja ikänäköongelmia. Siihen kun yhdistää vielä perintönä saadun heikon hämäränäön ( silmä mukautuu heikosti valon voimakkuuden vaihteluihin), niin muutamiakin kertoja on ollut rinteissä ja sen ulkopuolella ongelmia.

Paras ratkaisu, jota olen käyttänyt jo melkein kymmenen vuotta on Rudy Projectin Rydonit voimakkuusadapterilla ja kolmilla linsseillä. Yhdet valoa vahvistavat keltaiset linssit pilviselle kelille ja flättiin valoon, punaiset (racing red) ns. yleislinsseiksi ja yhdet tummemmat vuoristoaurinkoon. Hyvää tässä paketissa on, että kesät talvet menee samat linssit niin hiihto- kuin pyörähommissakin ja mallina tuo Rydon sopii mun päähän tosi hyvin. Toki joskus silmät vuotaa kovemmassa vaudissa tai tuulessa, mutta ainakin mulla linssit on kestäneet kyynelnesteen ihan hyvin.

Huono puoli tässä on, että kartan lukuun tarvitsen toiset lasit, kun plussaa on noin 1,5. Tiukassa paikassa olen ollut aikalailla muiden armoilla, jos lukulasit eivät ole mukana tai keli sellainen, ettei lasien kanssa vekslaaminen innosta.

Noi Rudyn lasit ja linssit on mielestäni laadukkaimpia, joita olen vuosien varrella käyttänyt. Eron huomaa, kun olen joskus lainannut poikani laskulaseja (Spy), ja ollut niiden kanssa ihan opastettava vähänkin itselleni vaikeammissa keleissä.

Pasi

Kohto

Kaitsu: Ihmettelen hieman kommenttiasi. Ei minulla mitään mononäköä ole. Toimenpiteeni oli lääkärin suosittelema. Ensin tutkittiin kumpi silmistä on ns. johtava silmä, joka normaalisti katsoo tarkasti kauas. Tämä silmä oli oikea silmä ja se leikattiin ja toinen jätettiin ennalleen.  Oikea silmä korjattiin siis täydelliseksi 0.0 näöksi.

Olen leikkauksen jälkeen kokeillut silmälaseja, jotka korjaavat myös vasemman silmän -1.0 näön normaaliksi, mutta eivät nuo lasit juuri käytännön näköä muuta. Eroa ei oikeastaan ole. Oikea silmä katsoo joka tapauksessa tarkasti kauas ja vasen vain avustaa ja luo sitä stereonäköä.

En osaa sanoa laskuhommista kovin tarkasti, mutta leikkauksen aikaan pelasin paljon sulkapalloa. Ennen leikkausta pelasin silmälaseilla ja leikkauksen jälkeen tietenkin ilman laseja. Mielestäni peli ei missään tapauksessa ainakaan huonontunut, kun leikkauksen jälkeen pelasin ilman laseja.

Sikäli kuin tiedän, laserleikkaus aina ilmeisesti jonkin verran sumentaa näköä verrattuna silmälaseihin. Jokainen voi kuitenkin miettiä, kuinka kauan hyvätkään silmälasit ovat kirkkaat oston jälkeen ja kuinka usein lasejaan viitsii putsata. Itselläni lasit tahtoivat olla rasvassa jo iltapäivällä, vaikka aamulla olisi hinkannut ne puhtaaksi.