1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Rauno
VE-25 rullalle ja ahkioon?

Sunnuntaina 18.1. tuli Yle TV2:lta Jäätävä vaellus (Nähtävissä areenasta jonkin aikaa: http://areena.yle.fi/tv/2289145 ), jossa Nortin VE-25 laitetaan rullalle ja ahkioon tunnelitelttatyyliin; ulkoteltta kiinni sisäteltassa ja kaaria täysin irroittamatta. Onko jollain tarkempaa tietoa proceduurista jolla tuo onnistuu?

Rauno

Remu

Ei ole kokemusta, mutta kun miettii teltan rakennetta, niin luulisi sujuvan kuten tunneliteltassakin. Eli kaaret teipataan liitoskohdista kiinni lukuunottamatta keskikohtaa. Purettaessa kaaren toinen pää irroitetaan lenkistä, taitetaan kaari keskikohdasta (jota siis ei oltu teipattu) ja rullataan teltta kasaan. Jostain syystä suomisankarit, jotka navoilla taivaltavat käyttävät tunnelitelttoja.

akallio

Minä olen pakannut geodeettia (Exped Pegasus) tuohon tyyliin, sillä erotuksella, että kaaret olen ottanut pois. Mutta teltta ja routamatto isoksi kääröksi ja ahkion päälle.

En tiedä onko se teippaaminen niin kauhean kova juttu. Kaarien pujottelu on kuitenkin pieni vaiva, verrattuna teltan narujen virittelyyn ja kiilaamiseen. Geodeetissa myös kaarien pujottelu on vähän eri asia: kokeilin kerran laittaa kaikki valmiiksi ja se ei mennyt kätevästi. Ristiin menevät kaaret oli vaikea saada paikalleen, eli nyt olen vaan laittanut ne yksi kerrallaan. Saattoi toki olla vika vain tekniikassa.

Korpijaakko

Olen ollut itse siinä uskossa, ettei helposti onnistu ku nkaaret risteää useasta kohtaa, mutta kai se jotenkin onnistuu. Greenland Dreams 2015 sankarit, jotka täälläkin kirjoittelivat, osaavat rullaat geodeettisen Helsportin teltan, joten ehkä jakaisivat salatietojaan?

Tunneliteltan yksi etu on parempi tilavuus/paino-suhde. Ja epäilen myös, että se on nopeampi ja helpompi purkaa ja pystyttää. Mutta kun en ole tuota geodeetin rullailua kokeillut, niin en tiedä. Molempia olen käyttänyt, mutta ehdottomasti valtaosa talviöistä on tullut telttailtua tunnelissa. Geodeetin ottaisin jos käyttö olisi perusleiritelttana tai paikassa, jossa tuulensuunta voi vaihdella villistä. Ja toisaalta esim. Vatnajökullilla, jossa se vaihtelee aika paljon, on tähän saakka pärjännyt tunnelilla.

Highlander

No jaa osataan ja osataan. Hellsportin Svalbardi ollaan saatu mieöestämme järjelliseen tapaan rullalle. Täytyy muistaa että siinä vempeleessä sisä ja ulkoteltta on kiinni "nordic-style" kiinni toisissaan. VE25sen tapauksessa se tuskin ihan yhtälailla skulaa, muistaakseni sen kaaritunnelit on aika pitkät kun taas Svalbardissa niissä on pitkähkö "kaaritunneliton" pätkä juuressa ulkoteltan ulkopuolella. Geodeettien sisäteltat kun on erilaisia muodoltaan verrattuna tunnelien suorakulmioon niin paha sanoa miten ne sitte pötkööntyy, varmaan siinä missä tunnelitkin. Niitä kaari joutuu asettelemaan aika railakkaasti että rullaushomma menee jouhevasti. Svalbardissa absidille on oma kaari joka tekee siitä tunnelimaisemman anyways. VE25 kaaret on sisäteltassa eikä ulkoteltassa joten voihan se aika vekslailua olla... Mutta kokeilemaan sitä joutuu ja vekslaamaan! Teltta pystyyn ja tsoomailemaan vaan,  kertokkaapas tulosta.

Ei se kaarien teippaaminen silleen ole ehkä järkevää lyhyessä reissussa mutta pitkässä indeed, ei tarttee murehtia niin että sattuuko se aukeamaan just sviddumaisessa paikassa keskellä tunnelia ja paskoo kaaritunnelinen atomeiksi. Kovin hyväksi sitä ve:tä on monet kehuneet varsinkin vuoristoissa.

Mutta talvihiihtohommiin esim, Svalbard sopii paremmin mielestäni. Ve25sta vastaavaa geodeettia käytettiin monta vuotta liki ongelmitta. 

P.s. Yksi sellainen Svalbard 3 high camp olisi myynnissä, kokeiltu sitä rullaamista pihalla ja todettu huippupeliksi mutta tarvetta ei ole enää, ostakkee pois 650e.

Rauno

Hellsport Svalbardin rullaaminen onnistuu siis siitä syystä, että vaikka siinä onkin risteäviä kaaria ja kaaritunneleita, ovat kaaritunnelit suhteellisen lyhyet, jolloin rullasta tulee vielä kohtuullisen kompakti, vaikka muutamat kaaret siellä vinossa olisivatkin?

Mutta ainakin mun hyvin vanhassa Ve-25:ssä kaaritunnelit ovat pidemmät kuin Svalbardissa. Pitänee pystytellä telttaa taas kun ehtii mökillä käymään. Pelkästään mielikuvaharjoitteena en kyllä keksi miten siitä saisi niin kompaktin rullan kuin ko. dokumentissa ainakaan kahta kaarta poistamatta. Ehkä heillä oli uudempi tai jotenkin tunattu Ve-25.

Fiksun näköinen teltta tuo Svalbard High Camp.

Highlander

Ja sitä se onkin. Norskin on virittäneet sen tosi nokkelasti, ilmankierto ja kiinnittäminen erityisesti. Siinä on kiinnitysnaruja varmaan kolmattakymmenettä, koko vempeleen voi vetää ankkuriin paikalleen. Hyvät puolet siinä on juurikin se vakaus ja kiinnittäminen. Toki todettava on että ihan erilailla siinä kestää kun Keronin kanssa rullatessa.

Niin ja juurikin se kaaritunnelien mitta on se juju lisättynä sillä että ne kaaritunnelit on samanlaisia kuin tunneliteltoissa yleensä eli vain toisesta päästä auki.

Kari Kossila
Käyttäjän Kari Kossila kuva

Itse olen viettänyt pari talvi viikkoa Sarekissa Msr stormking teltalla. 5 pääkaarta+absidi+keskikolmio. Pitkät pääkaaret oli teipattu pois lukien kahdesta kohtaa, absidi teipattu yhtä lukuunottamatta ja keskikolmiossa ei ole tarvetta teipata. Kaaritunnelit sisäteltassa. Otettiin kaaret pois ja pakattiin erikseen. Sisäteltta+päälikangas+routamatto(ei koko sisäteltassa kokoinen) rullattiin nippuun päiväksi. Kaaret olivat eri henkilöllä painon jakamiseksi. Kolmestaan yhtä nopea pystyttää kuin tunnelit kun homman oppi. Toki myrskytuulia ei ollut paljoa. Yhden päivän olen viettänyt paikallaan teltan huonomman pystytys ominaisuuden takia kohtalaisesti tuulessa. Suurin omista alustoista otettiin omiin ahkiohin. Telttaan on ommeltu myös lumiliepeet. 

Perämerellä olen majaillut hiihtoreissujen aikana hillen Saitaris teltalla ja osa kaarista jätettiin paikoilleen ja osa taidetiin ottaa pois. En muista tarkkaa variaatioita, mutta homma toimi ja teltan pystyi pystyttää helposti yli 20 m/s tuulessa.
 Oma säätäminen on tuon ve25 kanssa, mutta sisätiloiltaan hyvä teltta kahdelle ja korkeus on myös hyvä. Ei sen lopullinen lapionti ja kiinnitys tunneleita pidempään vie, mutta todella kovassa kelissä sen pystyyn saaminen voi olla kahdestaan mahdotonta. Ainoastaan kaarien pujottelu ja kankaan viritys vie aikaa. Kaaret pois tunneleista päiväksi olisi oma vaihtoehto. Teipatuna miinus taitos. Kylmässä kun kuminauhat tuppaavat lopettaa elastisuuden niin riski kaarien murtumiseen kasvaa.

Korpijaakko

Tuli random ajatus mieleen jos kokeilee VE-25:sta tai vastaavaa rullailla kaaret paikallaan:

Ainakin aiemmin kaaret kiinnittyivät molemmista päistään purjerenkaisiin. "Outer-first" tunneleissahan kaaritunnelin toinen pää on yleensä ummessa, joka helpottaa pystyttämistä. Jos aikoo pitää kaaret paikallaan VE-25:ssa, voisi toiseen päähän porata pienet reiät ja laittaa niistä läpi avainrenkaat, jotka lukittavat toiset päät paikalleen. Idea ei ole minun vaan näin jossain teltantuunausjutussa netissä. Ja koska ulkoteltta jää tuossa verraten korkealle, ovat lumiliepeet mielestäni tärkeät jos meinaa teltalla kovaan keliin.

Kuten Kossila kirjoitti VE-25 on oikein mukavan kokoinen teltta, erityisesti korkeutensa puolesta  tällaiselle 186cm pituiselle, mutta pystytys on ollut itselleni aina hankalaa tunneliin verrattuna. Epäilen myös, että vaikka teltan pakkaisikin rullalle on pystytys kovassa tuulessa huomattavasti tunnelia hankalampaa. Porukalla ollaan kuitenkin kokeiltu tunnelin pystytystä 28m/s tuulessa ja tosi toimissa yli 20m/s tuulissa. Ei ole ollut mitään ongelmaa. Vaikea keksiä miten tuo toimisi "inner-first" geodeetilla. Mutta ehkä se toimii?