1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
JuspeS
Ensimmäiset randosukset: millaiset kannattaa hankkia

Morjesta relaalaiset!

Täältä varmaankin löytyy eksperttejä neuvomaan, millaiset sukset kannattaa hankkia ensimmäisiksi randoilu/offarisuksiksi? Viimeiset reilu kymmenen vuotta olen lautaillut, mutta viime reissulla lopulta kypsyin tarpomaan sukseilijoiden perässä 'helppoa 30 min haikkia', vyötäröä myöden hangessa lumikengistä huolimatta. Junnuna tuli sikäli paljon kyllä suksillakin laskettua, että selviän oikeastaan rinteestä kuin rinteestä, mutta niiden ulkopuolella ei ole pahemmin kokemusta.

Kuinka leveät/pitkät noiden kannattaa olla, kun mies on 175cm/64 kg? Mitä muuta huomioonotettavaa? Myös skinien valinnassa otetaan neuvoja vastaan. Käytettynä ajattelin ensimmäiset ostaa, ja noita ilmoituksia selaillessa on sormi vähän suussa, että mitkä olisi hyvät... Ranskan alpit tässä lähinnä siintää kohteena mielessä ja nimenomaan offeja varten siis sukset hankinnassa, rinteessä voin sitten lojotella tuolla laudalla sen minkä lasken.

- J-P

Harza

Joku varmasti tulee ehdottelemaan vielä splitboardin hankkimista mutta saat sitä ennen ainakin yhden vinkin suksista Smile

Ilmeisesti olet hakemassa joka paikan suksea etkä puhdasta päivärandoihin ja sitä pidempiin reissuihin tarkoitettua välinettä? Etsi joku about 100-105mm keskeltä oleva sinulle varmaan n. 180cm pitkä suksi missä on rockeria vähintään keulassa ja siteeksi joku näistä hyväksihavaituista Baron, Duke (järeämpi versio Baronista), Salomon Guardian jne. Silloin kamoilla menee sekä ala- että ylämäkeen sujuvasti. Skineistä kun ostat esim. Black Diamondia, G3:stä tai Kohlaa niin ei mene pahasti ohi.

Mitä nyt pikaisesti vilkaisin Myydään-palstan etusivua niin onhan siellä hyviä sinun käyttötarkoitukseen sopivia paketteja myynnissä useampiakin. En nyt ala mainostamaan kenenkään ilmoituksia, kyllä sinä ne sieltä löydät itsekin.

Mikael

Rohkenen olla eri mieltä siteistä:

Minä en ostaisi randosukseen Baron/Dukeja. Painavat niin helv eivätkä edusta enään tätä päivää jos muuta kuin rinnehiihtoa harrastaa Blum 3

Hätätapauksessa jotkut Diamirit, mutta jos hinta ei ole este ja on monot joissa Dynafit insertit, jotkut käytetyt joissa Dynafitit tai vastaavat kiinni. Niitä kaipailet kuitenkin ennemmin tai myöhemmin....

toippa

Dynafit tai vastaavat jos meinaat skinnailla yhtään enempää. Jossain vaiheessa rupeat kuitenkin haluamaan sellaisia.

Hyde

Harza varmaan jätti tarkoituksella Dynafitit pois koska niiden kanssa laskeminen vaatii jo kokemusta. Perus-Dynafit poikkeaa muista koska ei laukea kuten DIN-side. Ei ole kiva jos se eka lasku syvässä lumessa päätyy ortopedin pöydälle. Itse aloittaisin lajiin perehtymisen turvallisemmilla siteillä. Painollakaan ei ole ekoilla reissuilla mitään merkitystä. Ja ekan kauden jälkeen kamat menee kuitenkin vaihtoon kun saa jonkilaisen vision mistä on kyse.

Harza

Jos kuvauksessa puhutaan "helposta 30min" haikista niin en silloin vielä ihan puhtaasti randotarpeeseen suksea hankkisi. Ehdottomasti Dynafit/Vipec/Plum/Kingpin (mitä itse kyttään) jos oikeasti meinaa randoamista harrastaa mutta ensimmäiseksi vapaalaskusiteeksi en välttämättä Dynafiteja laittaisi - varsinkin jos kokemusta offilla laskemisesta ei edes ole kovin paljoa. 

JuspeS

Kiitokset vinkeistä kaikille! Minulle oli esim. uutta infoa tuo, että kaikki siteet eivät kaatuessa laukea, rinnesuksissa ei sellaista ole tullut vastaan Smile Todella hyvä pointti, tässä kun on yksi polvileikkaus jo takana, eikä uusi houkuttele. Ehkä se splitti sitten tulee harkintaan, jos käy ilmi ettei jalka kestä suksilla syvässä lumessa laskemista.

Mutta joo, käytetyt sukset varmaan joka tapauksessa paras vaihtoehto, mutta hyvähän se on vähän kartoittaa etukäteen, ettei into kuole heti alkuunsa täysin vääränlaisiin välineisiin. Relaan myyntipalsta taitaa valitettavasti olla poissa laskuista, kun mulla on vakiosoite täällä Ranskassa, mutta ehkä näillä vinkeillä paikallisista foorumeista jotain löytyy!

JHS

Oon seitsemän vuotta laskenu ja touraillu melkein yksinomaan Dynafit TLT Comforteilla ja Speedeillä eikä oo kertaakaan jäänyt laukeamatta kaatumisessa oikeassa paikassa. En oo myöskään koskaan kokenut että kaatuminen pitäisi jotenkin hallitusti tehdä. Eri asia on jos ohjeiden vastaisesti lukitsee etusiteen laskiessakin, mutta vika ei silloin ole välineissä.

laivakoira

Kaippa  vaihtoehtoja löytyy,, tässä eräs näkemys asiasta.  https://www.kickstarter.com/projects/299047004/siandi-alpine-ski-touring...

Olof

Miten niim ei laukea jalasta? Mitä høpø juttuja täällä Kirjoitellaan? Dynyjen ero alppisiteisiin on se, että ne juuri laukeaa helpommin kum siteissä on sitä ns. Joustoa vähemmän.. Puuterissa tulee hitaat väännøt jos kaatuu. Lumi vaimentaa. Tietty voi hankalissa paikoissa vetää lukkoon niin ei suksi tipu matkasta..  30 Min haikille ei kyllä tarvi dynyjä laittaa. Silti dyny tyyppiset on tehty randoiluun. Toisin ku duket yms..

Powder to the people

jsuomi

Itse tein saman vaihdoksen laudasta suksiin täsmälleen samasta syystä muutama vuosi sitten, lautailua oli takana noin 15 vuotta. Ensin ostin pelkät monot ja vuokrasin+lainasin+testasin erilaisia offarisuksia.

Lopulta ostin 116 mm leveät sukset Duke-siteillä koska ajattelin että kun laskutekniikka on hakusessa niin kelluupahan ainakin hyvin jo hitaassa vauhdissa (maksettu mainos: nämä myynnissä skineineen tuolla myyntipalstalla). 

Lautakenkiin tottuneena hajosin ensimmäisiin huonosti istuviin monoihin aika nopeasti ja ostin uudet, perinteiset monot edelleen mutta nyt walk-modella. Ensimmäiset hisseiltä eteenpäin tehdyt skinnailut meni hyvin tällä paketilla ja laskeminen oli suht helppoa leveillä suksilla. Suunta kääntyi kuitenkin pikkuhiljaa Dynafiteihin: walk-mode oli käytännössä näissä monoissa turha kun liikettä oli vain muutama aste, sukset ja siteet oli suht painavat raahata pidempiä matkoja ylös ja lisäksi monot ei edelleenkään istuneet kunnolla.

Nyt mennään sitteen Dynafiteilla, omia huomioita: laukeavat offarilla aivan yhtä hyvin kuin Duketkin mutta jäisessä hoidetussa rinteessä ovat kerran lauenneet väärässä paikassa pelkästä suksen hakkauksesta, erityisesti siteiden ja monojen painoero edellisiin on älytön mikä alamäessä tarkoittaa että ovat metsässä paljon ketterämmät mutta puhkilasketussa puuterissa ei niin vakaat. Monotkin istuvat aika taivaallisesti ja walk-modella jopa tekee jotain.

Jos et omista vielä normaaleja alppimonoja niin minusta voi ihan hyvin harkita suoraan dynafiteja tai vastaavia varsinkin jos meinaat rinnelaskun hoitaa edelleen laudalla.

Itse

DaKing

Harzan kanssa samoilla linjoilla. Jos tarkoitus ei ole varsinaisesti randoilla, vaan siirtyä hissiavusteisesti laskuapajille ja sieltä pois, niin varmasti tuollainen yleissuksi/Baron -yhdistelmä toimii oikein hyvin. Järeämmät ja painavammat Duke tai Guardian eivät ole tarpeen, jos painaa 64kg. Dynafitit on taatusti vaikeampi saada jalkaan hankalassa paikassa (esim. jyrkällä tai upottavassa lumessa), koska vaativat enemmän tarkkuutta. Mitä monoihin tulee, niin viime vuosien huimasta kehityksestä huolimatta randomono ei vastaa laskumonoa alamäessä, vaikka on tietenkin kevyempi, mukavampi, lämpimämpi ja miellyttävämpi ylämäessä.

It's good to be DaKing!

Mikael

Kannattaa miettiä myös sitä että noiden Duke siteiden jälleenmyyntiarvo on aika paljon huonompi kuin Dynafit:ien, se on rinneside jonka markkinat alkaa olemaan aika pienet vaellusporukoissa.

persiistä se Dynafit on kiinnittää syvässä lumessa, mutta kyllä olen samaa mieltä kuin muut että laukeavuus ei ole onkelma

(Nimim komerossa vanhat mutta ehjät Naxot joiden arvo käytännössä nolla)

Nyt on tullut markkinoille paljon kiinnostavia uusia Dynafit siteitä: Fritschi Vipec ja Marker KingPin, eikä kumpikaan ole hinnoiteltu niin taivaisiin kuin Dynafit Beast. Eli suuntaus on aika selvä mihin laittavat kehityspanoksia, KingPin ja Beast molemmat DIN sertifioitu

Tracker/Guardian varmaan jees side mutta tuli liian myöhään markkinoille

b3

Mä olen samaa mieltä, dynafit toimii. Joskus rinteessä käännän etuklipsin ylös, kerran ovat auenneet vahingossa, mutta saman saattaa tehdä normi alppisidekin. Dynafitit aukee kun kaatuu, kannattaa tehdä siteen säätö huolella. Mulla on kahdet dynafitit ja baronit. Noi baronit aukee itsestää jos monon alle jää lunta. Ongelma on löytää kunnolliset randomonot. Testissä dynafit Titan..

b3

ps... Jos etuklipsi on yläasennossa ja takaside aukee on kuin kaatuis telluilla? Ainakaan mua eivät noi kaatumiset ole loukanneet.

JHS

[quote=Hyde]

Harza varmaan jätti tarkoituksella Dynafitit pois koska niiden kanssa laskeminen vaatii jo kokemusta. Perus-Dynafit poikkeaa muista koska ei laukea kuten DIN-side. Ei ole kiva jos se eka lasku syvässä lumessa päätyy ortopedin pöydälle. Itse aloittaisin lajiin perehtymisen turvallisemmilla siteillä. Painollakaan ei ole ekoilla reissuilla mitään merkitystä. Ja ekan kauden jälkeen kamat menee kuitenkin vaihtoon kun saa jonkilaisen vision mistä on kyse.

[/quote]

Palataas vielä tähän Hyden kommenttiin. Vuosien varrella on kaikenlaista uskomustietoa tech-siteista tullut vastaan, mutta näin yksiselitteisesti ei niitä ole vammoista syytetty. Perustuuko kommentti omakohtaisiin kokemuksiin, nähtyyn tapahtumaan vai kuulopuheeseen? Mistä siteestä on ollut kyse ja onko etuside ollut lukittuna vai ei? Minkälaista erityistaitoa tarkalleen ottaen laskeminen edellyttäisi?

beomaster