1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
HannuV.
Uudet telemarksiteet - kokemuksia ja arvioita

Markkinoille on tullut tai tulossa ainakin neljä uutta telemarksidettä, jotka kaikki pohjautuvat Dynafitn insertteihin eli sopivat osaan Scarpan ja Crispin ntn-monoista (edit.  alkuperäinen virheellinen kuvaus).  Suomen markkinoilla noita ei ole vielä juurikaan näkynyt, eivät ne tosin muuallakaan ole yleisesti, jos ollenkaan,  käytössä.  Olisi mukava saada käyttäjien tai muuten siteisiin perehtyneiden kommentteja. Yhteistä noille siteillehän on keveys, painavat noin puolet Freedomista (n. 800 g), mutta miten ne toimivat käytännössä?

-          Moonlight Pure Tele. 500 grammaa (ilman vaijeria 200 grammaa). Dynafit-tyyppinen etukappale + vaijeri. Ei stoppareita. Hinta 429 euroa. Tarjolla myös Tele Rando –malli eli Frankentelea vastaava side. Tulossa myyntiin tänä talvena. http://www.moonlightmountaingear.com/bindings.html

-          Telemark Tech System. Samanlainen kuin Moonlight. Paino 450 grammaa.  Ollut käytössä talven tai kaksi. ”Kokeiluhinta” 390 dollaria. http://www.wasatchski.com/tts.htm

-          Newmark. Dynafit-mallinen etukappale, jossa lisäsiivet– ei vaijeria. Paino 285 grammaa. 495 euroa Telemark-shopissa. Tulossa myyntiin tänä talvena. http://www.atkrace.it/eng/newmark.html ja http://www.earnyourturns.com/15696/atks-newmark-lightest-tele-tech-binding/

-          M Equipment. Dynafit-etuosa + rottefellatyyppinen pohjalevy. Laukeava, stopparit. Paino (alle) 400 grammaa. Tulosa mahdollisesti myyntiin tänä talvena, hinta 549. http://absolutetelemark.com/m-equipment/ https://www.the-m-equipment.com/en/ http://www.telemarcoeur.com/blog/fixations-de-telemark-made-in-france.html

Edi:t Ja lisää NTN-siteitä on tulollaan: http://www.earnyourturns.com/23105/22-designs-joins-ntn-gang/

Konsuli
Käyttäjän Konsuli kuva

Moonlightin viimevuotisilla Tele Rando siteillä laskin viime kauden. Toimii kuin se kuuluisa junan vessa. Tälle kaudelle noissa on muutettu kantalenkin kiinnitystä. Jos tuohon Dynafit + telluvaijeri sidetyyppiin on tutustunut enemmän, tietänee että se suurin ongelma on ollut että jousipatruunat pohjaa äkillisesti jos vaijeri on nivelletty kauas monon kärjestä, eli sinne päkiän alle. Tämä on ongelma vain jos haluaa laskea polvi suksessa kiinni ja riippuu myös monon koosta. Uudessa Moonlightin mallissa tätä ongelmaa ilmeisesti on korjattu. 

Ajattelin tälle kaudelle kokeilla vaihtaa kärkikappaleen tuohon Moonlightin siteeseen. ATK Raider 12 kärki menee samoihin reikiin ja siinä on jarrut. Saa nähdä miten onnistuu.

Yleisesti tuosta Dynafit + vaijeri -systeemistä voin sanoa että se on erinomainen idea. Voisin suositella kaikille, jotka vaihtavat tälle kaudelle Dynafit yhteensopivat NTN monot ko. sidetyyppiä mieluummin kuin Rotten Freedomia tai Freeridea. Toki normi NTN-siteet on helpot jarruineen.

Newmark toimii sitten kuin pelkkä telemark kärkiside. Kuka tuosta tykkää?

M Equipment lienee tulossa marraskuussa ainakin Telemark Pyreneesille myyntiin.

jaakko

Meidjo (m-equipment) olisi ainoa johon olisi kiinnostusta vaihtaa nykyiset freedomit, koska kantavaijerien nysväys ei kiinnosta.. mutta jostain syystä noissa visualisointikuvissa ei ainakaan ole vielä jarruja vaikka muistaakseni niistä jostain luin. karkuremmien nysväyskään kun ei innosta. eihän freedomikaan mikään step in ole, mutta ihan hyvin niitä saa operoitua sauvalla, monolla ja toisella suksella.

En kyllä tuosta meidjosta ihan ymmärtänyt miten tourmoodissa kannan lukittuminen hiihtomoodiin on estetty.. onko se niin että heel raiseri estää pohjan painumisen niin alas ettei se lukitu? siinä on kaksi potentiaalisesti pahaa miikkaa näin äkkiä ajatellen: ensinnäkään ei ole kovin mukava hiidellä tasamaalla jos kantaa ei saa alas, ja toisekseen suojakelillä kun lunta pakkaa siteen alle se voisi silloin alkaa kanittaa sen verran että side meneekin taas hiihtomoodiin?

EDIT: tuosta Hannun aloituksesta vielä, mun mielestäni "NTN-pohjaisia" on vain rottefella ja m-equipment. nuo muut pitäisi luokitella jollekin sekamuotoalueelle. .

Raid

[quote=HannuV.]Markkinoille on tullut tai tulossa ainakin neljä uutta NTN-pohjaista telemarksidettä. Useimpien etukappaleet pohjautuvat Dynafitin insertteihin, joten ne käyvät Scarpan, Crispin ja Scottin ntn-monoihin...[/quote]

Ei kai noita palkeet ja dyny-insertit omaavia monoja ole kuin Scarpalla?

EDIT: jaajoo Crispin Shiverissä on insertit. Mut ei kai Scottilla

Anyways, taidanpa kokeilla väkertää omatoimisesti frankentelet. Dyny TNT:t valmiiksi suksissa kiinni ja noihin vois varmaan suht vähällä vaivalla väkertää korotuspalan ja kiinnikkeen kannantausvaijerille á la Moonlight.

HannuV.

[quote=Raid]

[quote=HannuV.]Markkinoille on tullut tai tulossa ainakin neljä uutta NTN-pohjaista telemarksidettä. Useimpien etukappaleet pohjautuvat Dynafitin insertteihin, joten ne käyvät Scarpan, Crispin ja Scottin ntn-monoihin...[/quote]

Ei kai noita palkeet ja dyny-insertit omaavia monoja ole kuin Scarpalla?

EDIT: jaajoo Crispin Shiverissä on insertit. Mut ei kai Scottilla

Anyways, taidanpa kokeilla väkertää omatoimisesti frankentelet. Dyny TNT:t valmiiksi suksissa kiinni ja noihin vois varmaan suht vähällä vaivalla väkertää korotuspalan ja kiinnikkeen kannantausvaijerille á la Moonlight.

[/quote]

Jep, justiinsa olin tuota mokaa fiksaamassa. Kiitokset korjauksesta Smile

HannuV.

Onko todella niin, että Moonlightin Tele Randojen takakappaleessa on vakiona 8 dinin säätö? Tuolta osin vaikuttaa aika kököltä ratkkaisulta. Samoin lyhyin sopiva mono on 23,5, joka tarkoittaa, ettei side sovi pienemmille naislaskijoille (joita on yllättävän paljon).

Minkälainen noiden laskutuntuma on verrattuna Rottefellan tuotoksiin?

Sivulla myös mainittiin, että esim. skinnatessa vaijerin voi ottaa irti (vähentää painoa). Onko tuo käytännössä toimiva ratkaisu?

Konsuli
Käyttäjän Konsuli kuva

[quote=HannuV.]

Onko todella niin, että Moonlightin Tele Randojen takakappaleessa on vakiona 8 dinin säätö? Tuolta osin vaikuttaa aika kököltä ratkkaisulta. [/quote]

Jos takakappale on sama kuin viime vuonna niin dinejä ei voi säätää. Huomaa että tuo ei edes ole DIN vaan about sinne päin oleva vastaava arvo kuin DIN 8. Mallikuvissa tosin takakappale on eri kuin viime vuonna.

[quote=HannuV.]
Minkälainen noiden laskutuntuma on verrattuna Rottefellan tuotoksiin? [/quote]

Parempi, omasta mielestä. Lateraalisesti side ei ole niin jäykkä kuin NTN. Tänä vuonna mallikuvissa näkyy kaksi piikkiä takakappaleessa pystyssä, jotka tulevat Dynafit takahahloon. Tämän on tarkoitus estää monon kannan sivuliikettä.

[quote=HannuV.]

Sivulla myös mainittiin, että esim. skinnatessa vaijerin voi ottaa irti (vähentää painoa). Onko tuo käytännössä toimiva ratkaisu?

[/quote]

Uskoisin että toimii kätevästi. Ite käänsin vaijerin etukappaleen eteen, koska mulla vaijerin irrottaminen vaatii neljän ruuvin avaamisen...

Se mikä mua kiinnostaa tän vuotisessa mallissa on että onko vaijerin kiinnityskohta, ts. etäisyys Dyny kärjestä, kiinteä. Mä pystyn siirtämään halutessani nivelkohtaa suksen pituussuunnassa ja tämä vaikuttaa siteen aktiivisuuteen. Myös monon mitta vaikuttaa siihen, missä ns. sweet spot on.

Tällainen sidetyyppi ei ole ehkä ihan vielä täysin valmis. Meidjo ja Moonlight ovat näistä kyllä aika valmiita muuten paitsi Meidjossa ei saa kantapäätä kiinni ja Moonlightissa ei ole jarruja. Tuo telluvaijeri ei ole ongelma mun mielestä. Noita Voilen jousia saa varaosina helposti. Keveitä Dyny siteitä on pilvin pimein. Jokainen pellepeloton voi testata halutessaan tuota aika helposti. Kuten sanoin, testaan miten onnistuu ATK Raiderin jarrullisen etukappaleen liittämään tuohon Moonlightin siteeseen. Jos se onnistuu niin siinä on mun mielestä se tämän hetken täydellisin telluside:

- aidosti laukeava side, toisin kuin NTN

- kantapään saa kiinni

- jarrut

- erinomainen laskutuntuma

- kevyt

Sehän voi olla että Meidjoon pystyy vaihtamaan takakappaleeksi jonkun Dyny kappaleen, jos kantapään välttämättä kiinni haluaa.

Ihmehiihtäjä2

Tää side kiinnostaa, mutta tää ei ilmeisesti sovi randoiluun kun ei siinä mainita mitään kantakappaleen korotuksesta kiipeilyssä? Saishan tuon tietenkin korvattua esim. Rottefellan kantapalalla, mutta siitä tulee tietenkin lisää hintaa.
http://www.moonlightmountaingear.com/bindings/pure-tele.html

HannuV.

[quote=Ihmehiihtäjä2]Tää side kiinnostaa, mutta tää ei ilmeisesti sovi randoiluun kun ei siinä mainita mitään kantakappaleen korotuksesta kiipeilyssä? Saishan tuon tietenkin korvattua esim. Rottefellan kantapalalla, mutta siitä tulee tietenkin lisää hintaa. http://www.moonlightmountaingear.com/bindings/pure-tele.html[/quote]

Nuohan on vielä demositeen kuvia ja valmis version on sitten omanlaisensa. Joissan demokuvissakin on kantapalassa näkynyt sellaista muotoilua, että siinä voisi hyvinkin olla paikka heel lifterille. Vaikea on edes kuvitella, etteikö sitä valmiissa siteessä olisi.

Henkka80

Moi

Itsellä kokemusta vaan rottefella r8, chilli ja freeride vehkeistä. Tuo keskustelu kaiken natokoodistonsa kanssa on kokemattomammalle tellumiehelle aika hepreaa.

olisin valmis maksamaan rahaa, jos noita kaikkia järjestelmiä sais kokeilla josain eteläsuomen keskuksessa kauden aikana.

olen itsekin haaveillut setistä jossa ois 

- rando ominaisuus

- kantapäät kiinni mahis

- tarpeeks jämyt

- step in

- jarrut

Kiitos Smile

HannuV.

[quote=Henkka80]

Moi

Itsellä kokemusta vaan rottefella r8, chilli ja freeride vehkeistä. Tuo keskustelu kaiken natokoodistonsa kanssa on kokemattomammalle tellumiehelle aika hepreaa.

olisin valmis maksamaan rahaa, jos noita kaikkia järjestelmiä sais kokeilla josain eteläsuomen keskuksessa kauden aikana.

olen itsekin haaveillut setistä jossa ois 

- rando ominaisuus

- kantapäät kiinni mahis

- tarpeeks jämyt

- step in

- jarrut

Kiitos Smile

[/quote]

Mitä tarkoitat tuolla rando-ominaisuudella? Sitäkö, että side vapautetaan skinnaamisessa niin, että kantapää/jalkaterä pääsee nousemaan ilman vastetta ylös?

Haluamasi ominaisuudet saat hankkimalla Frankentelen eli yhdistämällä esim. Freeriden tai Freedomin johonkin Dynafit-tyyppiseen kantapalaan. Itselläni on käytössä Plumin takakappale. Hintaa tulee tellusiteen päälle noin 250. 

Freeridessa tuo rando-ominaisuus jää vähän vajaaksi, mutta ihan toimivahan se on, toki siteenä vähän painava. Freedomilla skinnailu on helpompaa, mutta yhtä hyvä laskuominaisuuksiltaan se ei ole kuin Freeride. Korotuspalat voisivat tosin vähän petrata tilannetta - onkohan joku kokeillut Freedomeja lisäkorotuksen kanssa? Suurin ongelma Freedomissa on, että se tahtoo kesken laskun vaihtua itsekseen rando-moodille, mikä on johtanut muutamiin hyviin pannuihin ja pariin revähtymään.

peterelaa

Meidjon paketti näyttää kyllä hyvin kiinnostavalta, heidän sivuillaan muutama hyvä klippi siteistä.https://www.the-m-equipment.com/en/ 

Paikallinen Pierre tuntui kehuvan settiä::

@TheMequipment , The binding looks great! questions: Carving capability, will it handle high speed carving with high G-force? Durability?

Oct 7  most rigid than NTN binding. Immediat engagement on edge

Tosin suksijarrullista versiota ei ole vielä näkynyt vaikka siitä taisi olla jokin maininta.

ATK-race setti on myös kevyt, mutta vain kärjestä kiinni (kuten mainittu aiemmin) ja riskinä on että "lisäsiivet" kuluttavat monon reunan nopeasti.

Joten Meidjon testejä odotellen...

-pete-

HannuV.

Meidjo on tullut myyntiin. Jarruja lupaillaan tämän talven aikana. Hinta on suolainen, mutta lupaavalta näyttää: http://www.telemark-pyrenees.com/en/mequipmentmeidjotelemarkbinding-p-23...

Pelkomi

Olen samoilla linjoilla jaakon kanssa. Meidjo kiinnostaa, ja itsekin mietin tuota tasamaahiihtoa... Kysyin asiasta valmistajalta ja sain seuraavan vastauksen, joka varmaan selventää asiaa, jos oikein ymmärrän... Hinta tosin voi tulla esteeksi.

Thanks a lot for your interest into MEIDJO binding. I confirm that you can use the binding in touring mode in a flat terrain easily.As you can see in the video the binding is a complete free pivot in touring mode as a Dynafit binding.The shoe is completely flat onto the ski and if you want you can use the heel climbing. So in touring mode 3 positions and always with the second heel free.- 0°, 7° or 13° About Ski brake, for sure we are developing it. There will be 3 size (95, 105 and 120 mm) available in January. Sportively,
-- 
PierreTHE M Equipment

laihomx

http://www.moonlightmountaingear.com/bindings/tele-rando.html

Tuo olisi sitten tilattavissa. Halvemmaksi taitaa tulla tilata Plumin takaosa ja vaan veistää Frankentelet. Tosin tuo Tele-Rando ei kyllä paljon paina.

HannuV.

[quote=laihomx]

http://www.moonlightmountaingear.com/bindings/tele-rando.html

Tuo olisi sitten tilattavissa. Halvemmaksi taitaa tulla tilata Plumin takaosa ja vaan veistää Frankentelet. Tosin tuo Tele-Rando ei kyllä paljon paina.

[/quote]

Mutta ei ole paljon "dineissä" säätövaraakaan Sad

Konsuli
Käyttäjän Konsuli kuva

Ei kannata tyrmätä noita takakappaleita sen vuoksi ettei niitä voi säätää. Tuhannet laskee noilla ihan tyytyväisinä. Ja siteen laukeamiseen takaa voi toki vaikuttaa takakappaleen etäisyydellä monoista.

Moonlightin side on sitäpaitsi varmasti aktiivinen tellumoodissa ja itse lasken aktiivisilla siteillä parhaiten, mutta kukin tyylillään. Meidjo ei ilmeisesti välttämättä ole kovin aktiivinen, mutta tämähän varmistuu parin kuukauden kuluttua. 

HannuV.

[quote=Konsuli]

Ei kannata tyrmätä noita takakappaleita sen vuoksi ettei niitä voi säätää. Tuhannet laskee noilla ihan tyytyväisinä. Ja siteen laukeamiseen takaa voi toki vaikuttaa takakappaleen etäisyydellä monoista.[/quote]

Onko tuo takakappale siis jo ollut käytössä jossain muussa sidemallissa?

[quote=Konsuli]

Moonlightin side on sitäpaitsi varmasti aktiivinen tellumoodissa ja itse lasken aktiivisilla siteillä parhaiten, mutta kukin tyylillään. Meidjo ei ilmeisesti välttämättä ole kovin aktiivinen, mutta tämähän varmistuu parin kuukauden kuluttua. [/quote]

Mistä päättelet, ettei Meidjo olisi aktiivinen? 

Konsuli
Käyttäjän Konsuli kuva

CAD kuvan perusteella takaosa on eri kuin minulla, mutta jos siinä on fixattu laukeamisvoima, ei se poikkea esim. Dynafitin LT Race tai Speed Superliteistä tai monista muista keveistä dynafit kopioista. Moonlightin valmistaja ei ikinä varmistanut tätä minulle, mutta olen täysin varma että dyny osat omassa siteessäni on Kreuzspitze nimiseltä valmistajalta. Ainoastaan logo on eri. Kärki on minulla esim tämä: http://www.kreuzspitze.com/EN/prodotti-1.php

Takaosa löytyy tuolta kans.

Arvaus Meidjon  aktiivisuudesta perustuu tähän http://www.the-m-equipment.com/en/news/introducing-meidjo jossa tekijä sanoo sitä kompromissiksi powerin suhteen verrattuna NTNnään.

Lisäksi earn your turnsin foorumilla on esitetty sama arvaus. Mutta kuten sanottua, aikaa näyttää. 

Pelkomi

No samalla listalla tekijä nimittää kyllä sidettä myös aktiiviseksi.

Konsuli
Käyttäjän Konsuli kuva

No mun kommentit kannattaa ehkä suhteuttaa siihen että jäin kaipaamaan NTNssä samaa aktiivisuuden tuntua kuin Hammerheadeissa nelosreiässä... NTN ei pääse mun mielestä lähellekään samaan ja tämä ehkä on mulle se tärkein. Laukeaminen toisena. Jarrut, kantapää kiinni, step-in jne. tulee perässä.

Janilla on hyvää juttua omassa postauksessaan. Lisäksi suosittelen tutustumista Earn your turnsin juttuihin TTSästä. Siellä nuo hyvät ja huonot puolet on käyty läpi ja samat pätee Moonlightin siteeseen. Ja jos nähdään rinteessä tai sen ulkopuolella niin kiskaiskaa hihasta, demoan mielelläni.

akokammi

Tätä keskustelua sivusta seuranneena vois kysellä vähän tuosta siteen aktiivisuudesta. Mitä se käytännössä tarkoittaa?

HannuV.

[quote=akokammi]

Tätä keskustelua sivusta seuranneena vois kysellä vähän tuosta siteen aktiivisuudesta. Mitä se käytännössä tarkoittaa?

[/quote]

Yksinkertaisimmillaan sitä kuinka suuren vastuksen side antaa, kun kantapää nousee ylös/eteen. Aktiivisuus/vaste voi myös lisääntyä eri siteissä eri tavoin: jossain siteessä vaste alkaa heti, kun kantapää nousee vähänkin, toisissa vasta myöhemmin. Vaste voi kasvaa tasaisesti (yleensä toivottavaa) tai "kynnysmäisesti" eli voimakkaasti jonkun tietyn kulman ylityksen jälkeen. Perinteinen kärkiside on hyvin vähäisesti aktiivinen ja em. Hammerhead lienee vuorostaan kaikkein aktiivisin (?). Rottefellan NTN-siteistä Freeride on aktiivisempi kuin Freedom. Vaijerisiteissä esim. Targa Ascent on vähemmän aktiivinen kuin BD:n O1 tai R8, tai ainakin tällainen muistikuva minulla on. Joissain siteissä aktiivisuuteen voi vaikuttaa jousen säädöllä tai esim. NTN:ssä myös jousen vaihtamisella.

Karkeasti voisi sanoa, että mitä aktiivisempi side on, sitä enemmän voimaa välittyy "automaattisesti" takajalalle. Rinneolosuhteissa tuo on yleensä hyvä ominaisuus, tosin aloittelijat voivat olla toista mieltä. Offareilla voi tulla ongelmaksi, että kovin aktiivisessa siteessä takasuksen kärki sukeltaan. Siteen paikkaa säätämällä ja luonnollisesti laskutekniikalla tuohon voi kuitenkin vaikuttaa. 

johansen
Käyttäjän johansen kuva

Nuo Moonlight -siteet on lauantaina Ski Expossa Savon Suksistudion osastolla (6h70) hiplattavana.
Miekin olen siellä aina aika ajoin. En niin paljon hiplattavana.
:jani 

Pelkomi

Meidjon (m-equipmentin) puolesta puhuu se (verrattuna noihin muihin), että kyseessä on 

- step in -side,

- se on laukeava,

- siihen tulee suksijarrut (vuoden 2015 alusta), joten ei tarvitse pelata vaijerien kanssa.

Ja löytyihän se touring mode -videokin täältä interwebin ihmeellisistä kätköistä... http://youtu.be/npX15hb3WQA

HannuV.
hippi

Mistä kaapelisiteistä saisi parhaiten tuon  Moonlightin TeleRando paketin kasaamiseksi? Onko joku tehnyt? Mulla olis Frankenteleen vermeet, mutta NTN on ikävän painava loota.

HannuV.

[quote=hippi]

Mulla olis Frankenteleen vermeet, mutta NTN on ikävän painava loota.

[/quote]

Freedomhan painaa himpun verran vähemmän kuin esim. R8, joten ei Frankentelesta niin kovin painavaa tellusetiksi tule. Toki low tech -painoista ei kannata haaveilla. 

Konsuli
Käyttäjän Konsuli kuva

[quote=hippi]

Mistä kaapelisiteistä saisi parhaiten tuon  Moonlightin TeleRando paketin kasaamiseksi? 

[/quote]

http://www.telemark-pyrenees.com/en/voileswitchbackx2backcountrykit-p-50...

Tuosta

Kuvat: 
hippi

Tee-se itse paketti kohta kasassa!  Kuinkahan tuon kiinnittämisen tuohon jalan päkiän alle ratkaisisi tuolla Voillen lenkillä ja ...joillakin rautakaupasta saatavilla osilla? Ei ole oikein pajaa missä tuunata tuo U-rauta kierteineen ja tuo kiinnityspalikka. Tuo kiinnityspalikka on joku aukeava sandwich-rakenne. Ei mahdoton ratkaista - kuinka tuon tekisitte?

Wink

hippi

No näin se tuli ratkaistua!

Kaverin kaveri harrastaa metallipalojen muokkaamista siihen tarkoitetulla laitteella ja nyt piirrellään sopvaa palaa tuohon edellisessä viestissä mainitsemaani tarkoitukseen. Muotoilutyön tuloksena saattaa syntyä jopa hyvä tai ainakin mielenkiintoinen metallinpala tähän käyttöön. Laitan kuvia joskus sitten kun tuotekehitystyö on valmis ja palat  paikallaan suksissa. Kiva olisi nähdä tostenkin virityksiä rautakauppatavarasta.  Blum 3

Sivut