1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Aamuvirkku
Laadukas ilmatäytteinen makuualusta?

Kaipaisin suosituksia laadukkaasta ilmatäytteisestä makuualustasta. Laadukkaalla tarkoitan, että alusta on kestänyt normikäytössä ainakin muutaman vuoden.

Minulla on viimeksi ollut kaksi kertaa Haltin 500 Lite Pump, jotka ovat alkaneet vuotaa parissa kuukaudessa...

JuhoK

Therma-Restin Neo Air All Season ollut käytössä 2 vuotta. Suomiretkeilystä aina 6500 metriin asti on käyttökokemusta, ja pelittää kuin unelma.

matlis

Neo Air All Season ja nyt xtherm ja molemmat pelittävät hienosti. All Seasonin lahjoitin siskolle. Oman kokemuksen mukaan kevyt, helppokäyttöinen (all seasonin pumppu/pussi on hommaansa aika huono, mutta ehkä sekin on parantunut tässä vuosien varrella), oikeasti lämmin ja mukava alusta. Ainoa miinus on rapina ja Xtherm on mun makuun pikkasen liian nihkeä. All Seasonin pintamatsku on sopivampi omaan makuun.. Ja hintaviakin ovat, mutta ehdottomasti hintansa väärtejä.

Korpijaakko

Täältä epäilevän tuomaan mutinoita: reissukavereilla on hajonnut puolenkymmentä erilaista Thermarestiä vähällä käytöllä. Viimeisimmästä Xthermistä ei kokemuksia, joten en tiedä onko niitä hajonnut. Hajoamiset eivät ole olleet tapaturmaisia vaan joko väliseinien kiinnitykset ovat hajonneet ja alusta pullahtanut palloksi tai ne ovat alkaneet vuotaa hitaasti lukemattoman monesta kohdasta (itselläni yksi tällainen originaali NeoAir), ilmeisesti vuoto on saumoissa, joissa käytön tuoma rasitus rikkoo pinnoitteen ja syntyy pieniä mikrovuotoja.

Toisaalta, monella nuo pelaa hyvin. Ilmeisesti siis laatuvaihtelua, tuuripeliä tai sitten käyttäjästä kiinni. Yhtä lukuunottamatta hajoamiset olleet aika isoilla miehillä, ehkä paino synnyttää liikaa painetta?

Thermarestin "itsestään täyttyviä" (Prolitet, jne.) sen sijaan on ollut kaveripiirissä paljon ja en tiedä kuin tapaturmaisia hajoamisia niistä ja nekin on ollut paikattavissa ellei ole esim. ollut laajoja palovahinkoja. Parhaalla taitaa olla takana joku 500 yötä ja yhä pelittää. Itsellä on pari tuollaista, mutta niillä öitä takana paljon vähemmän kun käytän talvella solumuovia.

teesaa

Thermarestiinkin tulee tosiaan reikiä huolimattomuudesta johtuen, mutta ei mitään, mitä sopiva paikkapala ja Liquisole-liima ei olisi korjannut pysyvästi.

Wannabe mies monessa lajissa!

Markom

Minulla oli myös kaksi Haltin Liteä, jotka alkoivat vuotamaan noin vuoden käytön jälkeen. tein asiasta Haltille reklamaation ja Halti toimitti minulle veloituksetta uudet Litet, jotka ovat ainakin toistaiseksi toimineet ja pitäneet ilmat sisällä.

Ällä

Mulla on alkuperäinen NeoAir kestänyt muutaman vuoden. Ostin sen täältä vähän käytettynä ja itsellä se on ollut viikon pari per vuosi alustana. Tänä vuonna tainnut toistaiseksi tulla kymmenen yötä tuolla, ja ainakin viime kuussa vielä pysyi ilmat sisällä.

Expedin ja Haltin ilmatäytteiset oli mukavia, mutta kumpikaan ei kestänyt kuin yhden kesän, ja toisena alkoivat tihistä hiljaa yön aikana ilmaa pois. Nämä oli juuri sellaisia pikku vuotoja, joita en onnistunut paikallistamaan ja tukkimaan, vaikka paikkapalat olikin tulleet patjan mukana.

Myös vanhempi Thermarestin Prolite on edelleen ehjä, mutta en ole sitä juurikaan käyttänyt NeoAirin hankinnan jälkeen. Yhtenä yönä tänä kesänä se oli mukana.

matlis

Vanhan mallin (joku vaahtomuovi sisällä) Thermarest meni mulla palloksi, mutta siihen toimi takuu hienosti. Neoairit on toimineet (all season ja xtherm) ja niihen ehdottomasti paras ominaisuus on, että ne tuntuvasti hohkaa lämpöä.

Hamalainen

Laadukkaita Vaeltaja ilmapatjoja myy Tarjoustalot ja Tokmannit. Minulla on kestänyt muutaman vuoden ihan hyvin. Ensimmäinen patja alkoi vuotamaan n 3 vkäytön jälkeen. Alkuun selvisi sillä että pumppasi kerrran yössä lisää. Lopussa tyhjeni n 2 h kokonaan. Hinta oli 10€. Eristysarvo ei tenkään pärjää näille kalliimmille mutta solumuovi päällä riittää hyvin. Ei kirpaissut yhtään heittää makuualusta muovin keräykseen. Ostin tämän kesän mallin ja hinta oli 14,90. Siinä Tokmanni vähän huijasi. Paketissa leveydeksi ilmoitettiin 70cm mutta pumpattuna leveys on n 55 cm. Saa nähdä kuinka kauan se kestää. Tosin nyt käytössä on Halti lite 500. Se on vasta 1,5 v vanha mutta pelittää vielä ihan hyvin.

beomaster

Täältä kans ääni Thermaresteille. Vanhempi Prolite Plus on varmaan viitisen vuotta vanha ja siinä vaik yksi itse hölmöilty reikä, joka on paikkauksen jälkeen pitänyt ilmat sisällä. Ton mallin korvasi myöhemmin Xtherm joka on pari vuotta ollu käytössä ilman mitään ongelmia. Aluksi Xthermin ohkasemmat materiaalit jännitti ja tuli varottua niitä, mutta nyt on jo luotto kasvanut niihinkin. Pohjamateriaali ainakin tuntuu kestävän kaikenlaisia alustoja. Ja onhan tuo spekseiltään ihan lyömättömän hyvä alusta! Löytyykö vastaavaa/parempaa?