1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
miolla
GoLite Quest 65L - rinkasta kokemuksia? Tai muita rinkkasuosituksia?

Haulla en löytärnyt mitään aiempaa keskutelua GoLiten rinkoista ja muilla foorumeillakin on ollut juttua lähinnä Jam-rinkoista.

Olisiko kenelläkään käyttäjäkokemusta GoLiten Quest 65L-rinkasta? Ja vielä naisten versiosta? Netistä olen lukenut arvostelut jotka olen löytänyt, mutta aika hintsusti löytyy juttua, ainakaan mitään kovinkaan tuoretta.

Rinkassa minua miellyttää sen keveys ja huokea hinta. Ulkonäkökin kiva. Olen vasta-alkaja ja kyseessä olisi ensimmäinen rinkkani. Kaupassa kävin kokeilemassa alennuksessa olevaa miesten Haglöfs Matrix 60 litrasta, mutta se ei vaan tuntunut hyvältä, olkahihnat olivat liian leveät verrattuna saman mallin 50 litraiseen naisten versioon (joka ei ollut alennuksessa tietenkään). Muitakin rinkkoja saa ehdottaa, mutta tällä hetkellä hintaraja on sen palttiarallaa 150 €, jolloin useat kestosuosikit jäävät auttamatta ulkopuolelle. Jos löytyy jokin yllättäjä halpisrinkoista, niin saa sellaistakin suositella. Jotta suositukset menisivät mahd. nappiin, niin olen 163 cm lyhyt ja vartalomalliltaan hoikka, joten isolle raavaalle miehelle sopiva rinkka ei välttämättä ole mulle se optimaalisin Smile

Korpijaakko

Tyttöystävällä oli käytössä tuon rinkan isosisko eli Golite Odyssey (Womens). (Ja itsellä aikanaan Jam ja Pinnacle, mutta ne nyt ei tähän keskusteluun varsinaisesti liity...) Odyssey meni vaihtoo parin sauman hajottua noin vuoden käytöllä, mutta palvelu oli hyvää ja vaihto helppoa (tuli vaan uusi tilalle valokuvia vastaan). Muuten rinkka toimi ihan hyvin. Ei huippuvahvoja materiaaleja, mutta kestää kyllä peruskäyttöä. Se kuitenkin on aika "syvä" eli pakatessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että ei pakkaa liian kauas selästä mitään kovin painavaa. M-kokoinen Odyssey oli hyvä 168cm pitkälle naiselle.

KAP

Kannattaa ensin pohtia mitä rinkaltaan/repultaan haluaa... Tuo GoLiten reppu on ns. puolikevytreppu. Eli siinä on hiukan tingitty materiaalien painoissa(=kestävyys) ja se on hiukan pelkistetty. Tuossa edellä mainittu Jam on sitten enemmän kevyt malli, joka on vielä kevyemmistä materiaaleista ja siinä on vähemmän "turhaa".

Itsellä on tuon Guest:n vanhempi malli ja myös vähän pienempi Pursuit. Materiaalit on ns. reppukangasta eli ne kyllä kestää, mutta materiaali on vähän kevyempä kuin raskaammissa repuissa. Materiaali lienee vahvempi kuin noissa Jam:ssa Pohjassa ei ole kahta kerrosta kangasta, kuten monissa repuissa on. Hihnat ja kantoviilekkeet on vähän kapeammat kuin ns. normirepuissa, joten kantomukavuudessa on vähän tingitty. Selkää vasten tuleva osa ei ole niin hyvin tuulettuva kuin muissa nykyajan repuissa. Kuten edellä mainittiin ala-osaan ei ole erillistä pääsyä, joten pakkaamiseen pitää kiinnittää huomiota.

Eli reppu on kevyt em. syistä. Kannattaa miettiä arvostaako noita muita ominaisuuksia enemmän ja miten pitkää käyttöikää repulle hakee. Keveyskin on mukavuutta...

Deuterin reppuja kannattanee myös katsoa ja niissä hinnatkin on aika kohtuulliset. Jos sattuu liikkumaan pk-seudulla, niin Tammiston Scandinavian Outdoot Storessa noita oli kohtuu hyvillä alennuksilla myynnissä jokunen viikko sitten...

Korpijaakko

KAP:n kanssa olen eri mieltä materiaaleistsa: Jam:ssa ja rinnakkaismalleissa käytetty dyneema ripstop -kangas vaikuttaisi kestävämmältä kuin Questin ja rinnakkaismallien perus-nylon. Eliikää ajatellen kaverilla on ikivanha Goliten reppu (olisiko aikanaan ollut mallinimi Breeze?) tuosta dyneema ripstop -kankaasta ja se on nähnyt paljon käyttöä ja maailmaa, toistakymmentä vuotta käyttöä ja rotan syömää reikää lukuunottamatta ihan käyttökunnossa. Yksinkertainen on usein myös kestävää ja helposti korjattavaa.

Siitä olen samaa mieltä, että kannattaa miettiä mitä varusteiltaan haluaa. Oletin, että aloittajalla on tarpeet tiedossa kun kysymys oli niin spesifi.

Itse vaihdoin Golite Pinnaclesta HMG Porter 4400 -reppuun (silloin mallia myytiin nimellä "Expedition"): vielä ohuempi ja kevyempi materiaali, vielä pelkistetympi rakenne ja sopii paremmin omaan käyttööni. Mm. ehdottomasti huonoiten tuulettuva selkäosa ikinä, mutta se toimii myös toiseen suuntaan eli ei ime vettä packraftin keulalla koskissa, jolloin ei kastele selkää kun vaihtaa kävelyyn.

miolla

Kiitos molemmille mietinnöistä!

Olen vasta-alkaja, takana hurjat yksi viikonloppuvaellus, joten sen osalta en osaa vielä sanoa varmasti mitä haluan. Tiedän, että inhoan kantamista, mutta siitä ei nyt pääse yli eikä ympäri koska en ole ryhtymässä Bear Gryllsiksi.

Mitä nyt olen nettiä selaillut, eri rinkkamalleja googlaillut ja arvosteluja lukenut, niin minua kiehtoo eniten nämä semikevyet. Jam:it sun muut rajoittavat/ vaikeuttavat vasta-alkajan meininkiä vähän liikaa, eniten koska ei ole tietoa taakan keventämisestä ja vaikka tietoa saisin kerrytettyä, niin yksinkertaisesti nyt ei ole varaa ultrakevyiden tavaroiden hankkimiseen. Matkustelukumppanina on lähes taatusti aina yksi kpl miehiä joka juuri hankki itselleen järkyttävän kokoisen Savotan ja on siihen hyvin tyytyväinen. Eipä ainakaan rinkan tilavuus ole ensimmäisenä vastassa.

Joten. Googlailin eri malleja ja ihastuin ensin Granite Gearin Nimbukseen. Ajatuksena, että keräisin vähän rahaa ja hankkisin sen sitten. Jollain foorumilla luin Nimbuksen arvostelusta, että kannattaisi tutkia myös tuo GoLiten vastaava eli Quest ja siihen olen nyt jämähtänyt. Se on melko tilava ja melko kevyt. Sillä voi kantaa jotain 25 kg ainakin semimukavasti, mutta mitä luultavimmin minä kieltäydyn liikkumasta jo paljoa ennen sitä.

Haluaisin, että rinkka on mahdollisimman mukava ja kevyt kantaa sekä kätevä ominaisuuksiltaan. Toivoisin myös, että rinkka on järkevän hintainen, eikä sellainen jossa pelkkä brändi lisää hintaan ainakin kolmasosan. Josta päädyttiin takaisin GoLiteen - sen verta tuntematon tuntuu olevan, että hintakin on huokea. Mutta onko edullinen koska se on huono, vai edullinen koska se on vielä tuntematon? Sitä yritän tässä parhaani mukaan selvittää. Koska jos Quest tyrmätään, niin vaihtoehtoina on aina nämä hiukan kalliimmat, mutta joista on enemmän käyttäjäkokemuksia samalla.

Pussimaisuus voisi kyllä vaikeuttaa pakkaamista, tottuukohan siihen vai ärsyttääkö vain?

Kasperi

[quote=miolla] Josta päädyttiin takaisin GoLiteen - sen verta tuntematon tuntuu olevan, että hintakin on huokea. Mutta onko edullinen koska se on huono, vai edullinen koska se on vielä tuntematon? Sitä yritän tässä parhaani mukaan selvittää. Koska jos Quest tyrmätään, niin vaihtoehtoina on aina nämä hiukan kalliimmat, mutta joista on enemmän käyttäjäkokemuksia samalla.

Pussimaisuus voisi kyllä vaikeuttaa pakkaamista, tottuukohan siihen vai ärsyttääkö vain?

[/quote]

Yksi syy joka selittää halvempia hintoja, on välikäsien/ketjujen/tukkureiden yms. puute. Täällä Golite voi olla tuntemattomampi, mutta se enimmäkseen johtuukin tuosta välikäsien puutteesta ja hankinnan vaivalloisuudesta (siis ennen kuin tuo euroopan toimipiste perustettiin [no on niitä saanut joskus jopa legendaarisesta Kalevan Prismasta, mutta ei enää..]). 

Yksi kevyt vaihtoehto voisi olla Exped Lightning 45/60 ( http://www.backpackinglight.co.uk/50-litres-plus/UD102-5.html ).. 

Jos kaikki kamat ovat irrallaan, niin pussimaisuus ei ole kyllä optimitilanne, mutta sitten vaan viilataan pakkaustaitoja?

kiravuo

Hankin tuon Exped Lightningin viime keväänä, en ole ehtinyt käyttää kuin yhden yön pikaretkellä. Vaikuttaa ihan hyvältä. Runsaan kymmenen kilon painolla olo oli kuin ilman, lantiovyö ja viillekkeet istuivat hyvin.

Se on sitten henkilökohtainen kysymys haluaako yhden ison pussin vai taskuja kamojen organisointiin. Itse olen ison säkin linjalla, luonteenlaatuni on pakkaamisen suhteen ns. anaalinen, elämäni aikana olen hukannut keskimäärin yhden esineen vuodessa, lapsuus mukaanlukien (en ymmärrä miten jotkut viisivuotiaat hukkaavat hanskoja, ei mitään elämänhallintataitoja) ja pystyn luettelemaan viisimetrisen kajakin päältä n. 20 cm tarkkuudella mitä missäkin on. Sekä aina kun pakkaan jotain (esim. käärin teltan kasaan tai laitan trangian pussiin) ajattelen seuraavaa käyttökertaa ja sitä, että tämä pitää pakata nyt niin, että se pysyy kuivana ja on otettavissa käyttöön kun taivaalta sataa äkäisiä ämmiä äkeet selässä. Joten kun pakkaan säkkimallisen rinkan, ajan mielessäni pienen excelin, jossa painotan asioiden todennäköistä tarvetta mahdollisen kriisin kertoimella ja pakkaan sen mukaisesti seuraavan illan varusteet pohjalle, päivän aikana tarvittavat saataville, hätävarusteet lounaspussista vähän alemmas ja sadevarusteet vähän ylemmäs.

Mutta tämä on omakohtainen tyyli ja sitten minulla on täysin löperöitä kavereita, jotka eivät osaa organisoida pakkaamistaan, vaan tarvitsevat erilaisia taskuja ja lokeroita ja huonomuistisina laittavat aina saman esineen samaan paikkaan.

Tähän rakoon tunkee muistista myös jotain painajaismaisia hallusinaatioita tämän kesän melontaretkiltä kaverista, jonka ruoat olivat kolmessa muovikassissa sekaisin ja joka aina aloitti ruokailun käymällä kassit läpi ja pohtimalla mitäköhän ruokaa hän on mahtanut ostaa mukaan...

Itse asiaan palatakseni, tuo Exped on ihan pätevän oloinen kevyt pikkurinkka, mutta minulla ei ole vertailukohteita eikä pitkää kokemusta. Yksityiskohdat ovat sveitsiläisellä laadulla tehtyjä, jokaisen remmin päässä on pieni tarranauhan palanen, jolla remmin hännän voi kietaista talteen jne.

kiravuo