1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Jussi Yli-Suomu
Käyttäjän Jussi Yli-Suomu kuva
Vapaalaskusukset

Vapaalaskusukset olis hakusessa. Millaiset sukset olisi hyvä tälläisen aloittelijan ostaa? Rinnesuksilla olen laskenut viimetalvena yli 10 vuoden tauon jälkeen. Lumilaudalla laskin sen yli 10 vuotta.

Perus laskutaito on hallussa. Nyt kovasti kiinnostaisi vapaalaskusukset. Laskupaikat tulee olemaan Lappi ja kotiseudun pikkumäet. Pituutta on 182 ja painoa 85. Hinta taso pitäisi olla edullisemmasta päästä.

Jos jollain sattuu olemaan nurkissa käytetyt sukset, niin kiinnostais kovasti. yhteyden saa jussi.ylisuomu(at)gmail.com.

Pistol-Pete

http://www.suksikauppa.com/laskettelusukset/big-mountain-suksi-side-pake...

Lappiin ja pikkumäkiin ei mitään älyttömiä läskisuksia tarvii ja toi Annex 98 on ihan ok vielä rinteessäkin. 184cm riittää, 191cm jos tykkäät vetää isommin.

Jokke

Osta ensiksi käytetyt niin pääsee vähän tutustuun suksityyppiin. Läskisuksien kauppa on yhä sellainen viidakko ettei kokematon millään ota selvää siitä mikä sopisi omiin tarkoituksiin. Kuluttajana kaipaisin läskien kauppaan samaa selkeyttä kuin oli perinteisen rinnesuksen kauppaan kehittynyt vuosien mittaan. Siis sitä että aloittelijoiden,harrastajien,kilpailjoiden ja experttien sukset oli selvästi eritelty. Myös läskien luokittelu omaan kategoriaansa ontuu edelleen. Suksikauppa myy 90mm samassa Big mountain kategoriassa kuin 123 milliset,ei hyvä. Sport Conrad luokittelee fiksummin alle 110 milliset All mountain suksiin ja sitä leveämmät bigmountain, eli varsinaisiin putskusuksiin. Lienevätkö valmistajatkaan ihan selvillä mitä nyt valmistavat, on vaan kova kiire korvata vanhaksi jäävä rinnecarving uusilla tuotteilla.

Henkka

Mä en ihan näe tuota ongelmaa. Helposti noiden suksien tyypittely on sitten valmistajan markkinointikikkailua. Kun menee juttelemaan asiantuntijaliikkeeseen niin kyllä se oikea suksi sitten löytyy. Läskien osalta ei välttämättä heit hyllystä mutta parin viikon odottelulla tulee tehtaalta. Näin ainakin meidän perheelle on homma hoitunut. 

Jokke

Henkka kirjoitti "kun menee juttelemaan asiantuntijaliikkeeseen niin kyllä se oikea suksi sitten löytyy."

Näin varmaan siellä missä on oikeasti asiantuntijaliike. Sitä ei kuitenkaan ole läheskään joka kaupungissa, suksen tarvitsijoita sen sijaan on ja kauppaahan käydään jo etupäässä nettikaupoissa. Oon ihan varma että moni ekat rocker/läskisuksensa ostanut on joutunut ostaan ns.sikaa säkissä. Myös keskusten vuokraamoiden tarjonta kokeilua varten on aika onneton edelleen, vuokrasuksikanta uusiutuu hitaasti.

Advanced

[quote]Millaiset sukset olisi hyvä tälläisen aloittelijan ostaa? [/quote]

Siteen valintaan vaikuttaa se, että haluatko skinnailla vai oliko tarkoitus laskea vain hissioffia? Entä pitääkö suksella pystyä laskemaan myös rinteessä vai onko haussa pelkkä puuterisuksi?

Henkka

Jokella on pointti, jota en pääkaupunkiseutulaisena tullut ajatelleeksi. Asiantuntijaliikkeet  ovat todella käyneet vähiin.

Sademaa
Käyttäjän Sademaa kuva

Nimenomaan kannattaa nyt lähteä miettimään, missä ihan oikeasti suksia käyttää. Hissien reunusta puutereita suomessa laskee vaikka vanhoilla järvisillä.

Lähinnä tulee mieleen että Skinnaileeko ja jos Skinnailee niin miten pitkiä matkoja. Suomessa monesti ainakin itse tykkään valloittaa tuntureita vähän kauempaakin koska itse mäkien lasku on välillä näissä mäissä tylsää. Silloin panostan nimen omaa siihen että suksi on kevyt eikä liian leveä. esim K2 WayBack tai Dynafit Manaslu.

Jos taas aina liikkuu hissillä tai hiihtää vaan niin vähän kuin mahdollista, niin silloin voi miettiä leveämpääkin suksea. K2 varmaa hinta-laatu suhteelta aika parhaasta päästä ja niitä on täälläkin usein myynnissä käytettynä.

Toivottavasti joltain löytyy hyvät sukset sulle komerosta. Kun on pari kautta laskenut niin tietää mitä seuraavilta suksilta toivoo lisää.

Olen saman kokoinen kuin sinä , 184 n.85kg. Lasken kyllä tellua mutta itse täydensin varastoa 187 suksilla kun aikaisemmin oli 174. 174 näppärä etelän pikkumäissä ja muksujen kanssa rinteessä. Isompia suksia kaipasin sitten tuolla kauempana takamaastoissa.

VIKA ON HARVOIN VÄLINEISSÄ

Jussi Yli-Suomu

Kiitti kaikille hyvistä kommenteista. Löysin sopivan käytetyn suksipaketin. Tarkoitus olis hiihdellä ja hakea hienoja maisemia ja laskupaikkoja. Toki varmasti hissioffaria tulee harrastettua kans. Aika näyttää miten suksia tulee käytettyä...

Nyt vain lumia odottelemaan.

Sademaa
Käyttäjän Sademaa kuva

Noniin siiten infoa mihin suksiin päädyit, niin voidaan sitten porukalla dissata valintaa Wink

Ja sitten tietty ekojen laskujen jälkeen infoa mikä toimii mikä ei!

Jussi Yli-Suomu

K2 Side Stash, pituus 174cm, mitat 139/108/127mm, kääntösäde 23m. Siteet Marker Duke 16.

Tällaisesta suksipaketista tein kaupat. Pituus vähän mietitytti, mutta myyjä oli asiantuntevan oloinen kaveri ja meinas että sukset toimii mun kokoisellakin tyypillä.

Saas nähdä mitä tapahtuu kun pääsee kokeilemaan... mutta nyt on intoa täynnä niinku ilmapallolla:)

no niin nyt voitte alkaa palauttelemaan maanpinnalle...:)

Jokke

Pituus on alarajalla,mutta sopinee tarkoitukseesi ihan hyvin.Aloin suksen pituuden suhteen miettiin omaa valintaani minkä tein palstan putiikista (184cm eli selvästi yli pituuteni) kyseessä on kuitenki twintip joten ei voi varsinaisesti verrata. Voi olla että suksessasi jää se kärkirockerin hyöty pienemmäksi kuin jos se olisi pitempi. Mutta sen näkee sitten kun päästään kokeileen ostoksiamme..jos mä tarvin lyhyemmät ja sinä pidemmät niin aletaan vaikka vaihtamaan sitten*biggrin*

Sademaa
Käyttäjän Sademaa kuva

Joo varmaan oikeen hyvä suksi sun tarpeisiin. jos oikeen syvää puuteria niin itse kaipasin 174iin lisäpituutta ettei tarvi laskee takapainoisesti ja itse nostaa suksea. mutta noi on pikkasen leveämmät kun waybackit joten sekin autaa. ei ekoilla suksilla kumminkaan montaa vuotta laske kun jo haluaa jotain vähän enemmän.

Jos hinta oli hyvä niin sanoisin että hyvä ostos. nyt vaan odotellaan porukassa lunta.