1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Windywalk
Fjällrävenin kajka vai ospreyn xena (70-85l)

Kävin juuri kokeilemassa rinkkoja ja nuo kaksi olivat parhaat kantaa. Mitäs mieltä olette, onko kokemuksia. Erityisesti ospreyn rinkoista haluaisin kuulla, kun netistä ei löytynyt montaa arvostelua. Pysyykö nuo rinkat kasassa? Osprey oli himpun verran mukavampi selässä, ja painaa reilun kilon vähemmän, mutta mietin sen kestävyyttä. Soljet olivat hyvin sirot (miksei ne tee rautaisia niin kuin savotta?) ja ilmeisesti materiaali ei pidä vettä ollenkaan. Kajkaa on kovasti kehuttu, ja vaikuttaa tosi jämäkältä, ja materiaali on varmasti kestävämpää, mutta painaa sen kilon verran enemmän eikä ollut ihan niin mukava kuin osprey, mutta mukava kumminkin.

Tosi vaikea päättää kun siinä vaiheessa kun vaeltaa pidempää matkaa niin mukavuus voi muuttua, ja rinkan muut puolet tulevat esiin. Kertokaas ajatuksia.

Zache

Ostin ensimmäinen Osprey repun lasketteluun noin kymmenen vuotta sitten ja sen jälkeen on ollut ostettua monta eri mallia. Minun Osprey rinkka on kestänyt hyvin, tosin ei ole kuin 50-60 vaellus-/käyttöpäivää takana. Ospreyn miinus on että niillä on usein liian paljon remmejä. Jos Osprey on mukavampi ja se sopii hyvin sinun selkään niin menisin sillä.

akallio

Eiköhän nuo molemmat kestä. Kepoiset Ospreyt tuppaavat välillä hajoamaan, mutta toisaalta kyllä omastakin Kajkasta tuli vahvikemetalli kankaan läpi.

Kajkan avattava selkäpuoli ("luukku") on omasta mielestäni ihan parhautta ja vastaavaa ei tietääkseni ole missään muussa rinkassa. Muutenkin se on toimiva, mutta kieltämättä raskas.

Xenassa ei ilmeisesti pääse tavaroihin käsiksi kuin yläkautta? Jos näin on, niin tuossa suhteessa on Kajkalla iso etu.

Sokosti Suomujoki

Minulla on parikin Ospreyn rinkkaa ja kyllä ne ovat parhaita kantaa. Siinä säästyy useampi kilo, kun itse rinkka on kevyt ja vielä kantomukavuus tekee kannettavista kiloista kevyempiä.

Minulla on myös Haglöfsin rinkka, jossa selkäpuoli avautuu samalla tavalla kuin Kajkassa, eli löytyy noita muiltakin merkeiltä. Onhan se kätevä juttu, mutta se Haglöfs painaa 2 kg enemmän mitä Osprey, niin jaksaa niitä rojuja kaivaa yläkauttakin.

akallio

Onko Haglöfsilla malli, jossa tosiaan koko selkä aukeaa luukun tavoin? Onhan noita selän kautta käpisteltäviä rinkkoja paljonkin, mutta Kajka on siinä sarjassa omassa luokassaan, tietääkseni ainoana.

"Parhaita kantaa" on vähän turhan laveasti sanottu. Riippuu paljon kantajasta, Ospreyt on kyllä useimmille hyviä. Itse aikoinaan ostin Kajkan siksi, että se oli ainoa tarjolla ollut rinkka, jossa pystyi säätämään hartioiden leveyttä. Isoissa miesten malleissa oli liian leveät, jolloin kantomukavuus oli huono. Ospreyn rinkka jäi siitä kiinni. Pienemmät Ospreyn reput ovat kyllä toimineet.

Sokosti Suomujoki

http://aijaa.com/nYBpGp

No koko ja koko, alaosastoon pitää vähän kurkotella, mutta yleensä minulla tuo välilaipio on suljettuna.

zime

Ospreystä ei kokemuksia mutta Kajkasta kylläkin joka on ollut 3v. käytössä. Kajkaa(100L) ostaessa Ospreyn(oisko ollu xenith?) rinkka oli silloinkin yksi vaihtoehto mutta Kajka veti pidemmän korren. En tykkää että rinkassa on remeleitä ynm härpäkkeitä joka suuntaan. Kajka on pelkistetty malli Ospreyhyn verrattuna ja Kajkassa on tuo melkein koko selkäpuolen aukaiseva "luukku". Myös se että Kajka on tehty vahvemmasta materiaalista vaikutti ostopäätökseen. Miinuksena tietenkin on paino. Selän pituutta on helppo säätää. Pituuden lyhentäminen onnistuu vaikka rinkka selässä.

Aikaisempi rinkka oli Haltin anatomikki joka oli päältä "ladattava" ja se ärsytti välillä paljon kun huomasi että juuri se tarvike/vaate on melkein alimmaisena rinkassa. Kajkan voi täyttää juuri siten kuin se painonjakauman suhteen on paras eikä tarvi miettiä juuri mitä tarvin päivän aikana taukopaikoissa.

Windywalk

Päädyin lopulta ostamaan Kajkan. Latasin kaupassa reilusti painoa molempiin rinkkoihin ja Kajkan paino rakentui "ylöspäin" ja vaikutti vähän ryhdikkäämmälle. Myös painon kasvaessa nuo lanneremmit alkoivat tuntumaan Kajkassa yhtä mukaville kuin ospreyssäkin. Tietty ei tiedä miten pitkällä matkalla tuo mukavuus toimii. Nuo vahvat materiaalit oli kanssa aika iso pointti, kun meikäläisen käytössä kaikki joutuu koville, koska en kohtele mitään rompetta hellävaroen.

Kun vielä sais ton prkleen polven kuntoon että pääsis reissuun, niin hyvä olisi. Olis kaikenlaista uutta testattavaksi maastossa kun lomat alkaa, mutta jos jalka ei toimi niin kaappiin jäävät Sad

En muuten ole ikinä oppinut pakkaamaan rinkkaa niin että se olisi käytännöllinen. Vaikka kuinka suunnittelen mitä tarvitsen, niin joka tauolla tuntuu että koko komeus tulee purettua kuitenkin. Ehkä tuo täysin aukeava läppä nyt sitten auttaa tähänkin ongelmaan.