1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Yudi
Hilleberg verkkosisäteltat

Kesätelttaan olen miettinyt verkkokankaista sisäteltaa, joita Hilleberg myy erillisinä moneen malliin. Onko noista kenelläkään kokemuksia, miten hyvin ne toimii ja onko tullut eteen jotakin joka voisi toimia paremmin?

varg62
Käyttäjän varg62 kuva

No sen verran, että kondenssiovedet tippuu niskaan helpommin jos pelkkä verkkosisäteltta.Sisäteltan tärkein tarkoitus on oikeastaan pitää nuo ulkoteltan pintaan tulevan kosteuden pois nukkujasta ei itikoinen ulkona pitäminen*biggrin*

Yudi

Tuo on hyvä näkökulma yleiseen verkkosisäteltan käyttöön. Itse ajattelin tuota verkkosisätelttaa lähinnä kuiviin ja lämpimiin/kuumiin kesäöihin, jolloin ilma kulkisi paremmin (sisä)teltan läpi ja olisi viileämpi nukkua. Tietenkin normi sisäteltta olisi käytössä aikoina, jolloin veden tiivistyminen on todennäköistä ulkoteltan sisäpintaan.

Alibaba

Kirjoitan niin runsaaseen kokemukseen perustuen Hillebergin sisäteltoista kuin niitä on valmistettu. Ostaessa Hillebergin teltan tulee siihen tietenkin normi sisäteltta. Sitä kannattaa käyttää aina kun ei ole pelkoa liiallisesta kuumuudesta tai ei ole liikenteessä pelkän ulkoteltan ja mahdollisen footprintin kanssa, eli pääsääntöisesti kesäkauden ulkopuolella ja kesälläkin korkeammassa ilmanalassa. Olen kuitenkin hankkinut kaikkiin Hillebergeihini myös verkkosisäteltan juuri kuumia tilanteita varten ja osaan footprintin. Verkkosisäteltan voi pystyttää yksistään kun sateesta ei ole vaaraa (mikään ei voita tähtitaivaan katselua juuri ennen nukahtamista), mutta vetää ulkoteltan myös Hillelle vääräoppisesti-innerfist nopeasti päälle jos tarve vaatii. Olen ollut verkkosisäteltalla mm. hiostavissa myrskyolosuhteissa ja katosta tippuva kondenssi aika-ajoin pärskähtää verkkoon hajoten pienemmiksi pisaroiksi sisään. Suurta haittaa tästä ei ole. Haitta on pienempi kuin hiostavampi sisäilma. Verkkosisäteltta on paloarempi kuin tavallinen sisäteltta, ja siksi sen kanssa on noudatettava erityistä varovaisuutta mikäli käyttää keitintä teltan sisällä. Nämä Hillebergin telttojen eri osat eri olosuhteisiin tuovat varusteelle modulaarisuutta, joka on erinomainen asia. Verkkosisäteltta ei ole juurikaan kevyempi kuin tavallinen sisäteltta. Saa nähdä kauanko kestää että siellä tajuavat modulaarisuuden mahdollisuudet myös myyntivalttina, eli mahdollisuuden ostaa valintansa mukaan ulkoteltan jatai normaalin sisäteltan ja/tai verkkosisäteltan ja/tai footprintin. Kaarethan ovat kaikissa yhdet ja samat. Siitä sitten vaellustarpeen mukaan moduloimaan pelkän rankisen, täysverisen talviteltan, hyvin tuulettuvan vaellusteltan, pohjattoman laavun ja pohjallisen laavuvaatteen välillä.

Alibaba

Tupla

Yudi

Ostin tuollaisen verkkosisäteltan, mutta en ole vielä ehtinyt kokeilemaan miten hyvin se toimii tuulettumismielessä. Aika "kokonainen" paketti, mukana tuli säilytyspussi sekä "kaarenpäätaskut" ja pari narua kiristyskolmioilla joilla sisäteltan saa yksin pystyyn kun ottaa teltasta kaaret.

Alibaban kanssa olen samaa mieltä tuosta modulaarisuusajattelusta. Hillehän kyllä myy eri osia erikseen, mutta hinnat on aika kovia, eli pelkkä ulkoteltta maksaa 60-70% kokonaisesta teltasta. Jos he lopettaisivat pelkäämisen, että joku rakentelee telttojen osista epämääräisiä versioita niin heille varmaan tulisi helposti lisää liikevaihtoa. Esim. moni varmaan olisi kiinnostunut ostamaan normitelttaan GT ulkoteltan ja yhden lisäkaaren jos hinta olisi kohtuullinen. Moneen telttaan voisi saada GT-lisäeteisen sopivasti rakennettuna lisäosana, jolloin sama lisäeteinen kävisi useampaan telttaan.