1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
beisik
Suksiluukku autossa vs suksiboksi?

Moro,

meillä on takapenkillä nykyään 2 lasta matkustajana turvaistuimissa, niin pähkäilen tässä tulevaisuutta varten että pitäisikö hankkia suksiboksi jossain vaiheessa vai vaihtaa samalla autoa hieman tilavampaan farmariin ja hankkia sellainen missä on suksiluukku (siis aukko siinä takapenkillä keskellä).

 

Miten yleensä, mahtuuko 4 paria alppisuksia tuollaisesta suksiluukusta, onko eri merkeillä erikokoisia ne aukot? Jotenkin tuntuisi tollainen houkuttelevammalta kun ei tarvitsisi säätää suksiboksin kanssa (säilytys, irroittaminen/asennus jne).

Täällä varmaan jollain on kokemuksia asiasta, vai onko kaikilla suksiboksit jotka tekevät laskumatkoja perheen kanssa?

(Tietysti yksi mahdollisuus on joku tila-auto mikä on leveämpi esim. volkswagen touran tms..)

Mikko Piironen

Jos luukku on hyvin suunniteltu, niin mahtuu neljä paria. Kaikissa autoissa vaan ei välttämättä ole hyvin suunniteltu. Muistan hyvin kun junnuna piti taivutella faijan Volvon (sedan) suksiluukusta suksia yksi kerrallaan kun luukku oli just sen verran alempana kuin kontin takalaita että ei meinannut suksi mennä läpi. No nykysukset on tietysti lyhkäisempiä niin mahtuis ehkä Volvostakin, mutta kannattaa silti tarkastaa millainen se luukku on.

Touranihan on olennaisesti sama auto kuin golf, ei kai se muuten oo juuri sen isompi kuin että on korkeampi. Kannattaa muuten muistaa se, että kun on neljä paria suksia jakamassa takakonttia, niin alkaa se farmarinkin kontti muuttua haasteellisemmaksi lastata.

Osta ensin se farmari ja sitten vasta boksi jos oot muutenkin vaihtamassa autoa. Jos auto on ok, niin sitten boksin hankkiminen nykyiseen on varmasti rahallisesti järkevämpää. Täysleveessä boksissahan menee paljon muutakin kuin sukset ja jos turvallisuudesta puhutaan, niin onhan se parempi että monot ja vastaavat on siellä katolla jos tulee kolari. Varsinkin jos kontin ja matkustamon välissä ei ole turvaverkkoa.

Mulla ei oo boksia, mutta skidejäkin on toki vain yksi ja auto on pari kolme pykälää tuota tourania isompi.  

jaakko

viimeisen korimallin vee seiskakympissä takaistuin on kolmessa osassa niin, että reunapaikat voi olla käytössä ja keskeltä on kaadettu kapea siivu alas eli neljä kyytiläistä (aikuistakin, tai muksut turvaistuimissa, tai näpsäköissä integroiduissa korokeistuimissa -volvon pitäisi melkein maksaa tästä-) ja neljät kamat menee heittämällä. suojaverkkokin voi olla paikoillaan normaalsti. varmaan monissa muissakin farkuissa on nykyään sama periaate.

suksiluukkujen kanssa menee hermot äkkiä huonoon kuntoon, ne on aina sen 2cm liian pieniä johonkin suuntaan..

Raid

Milläs olette tavanneet sitoa niitä suksia kiinni luukkukuljetuksessa? Ovat meinaan aikamoisia ohjuksia äkkijarrutuksessa tai kolaritilanteessa...

Meillä ongelma on se, että Fiestan kontissa ei ole kiinnityslenkkejä ja penkistä kaatuu 2/3, että skimbat mahtuu. Korkeintaan ne saa niputettua yhdeksi paketiksi, jolloin ei ehkä liikahda ihan niin helposti. Mutta toisaalta tulee sitten isompi jööti.