1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
kilpuri
Maailman kestävimmät sukat?

Kyllästyttää kantapäästä tai pohjasta rikki kuluvat sukat. Retkeilijöillä ja laskettelijoilla voisi olla tietoa tosi kestävistä sukista.

Onko heittää vinkkejä kestävistä sukkamerkeistä ja sukkamalleista?

Tai infoo siitä mitä ominaisuuksia, teknologioita tai materiaaleja kestävimmissä sukissa on käytetty?

Eetu

Falken sukat on kestanyt yli 10 vuotta (kolme paria) laskiessa, ja ei mitaan moitittavaa Smile Materiaaleista ei ole hajua, mutta muistaakseni Intersportissa kertovat aikoinaan hopealangoista ja muista..

kala

Bridgedalella on mm. laskettelusukkia, joille myönnetään kolmen vuoden takuu. Minulla toinen kausi käynnissä ja sukat ovat pysyneet hyvinä. Käytän myös B:n linereitä ja vaellussukkia eikä niissäkään ole ollut ongelmia.

Korpijaakko

Bridgendalen sukat on kestäneet itsellä hyvin käyttöä. Perusreseptinä sanoisin: vähemmnä villaa, paljon nylonia ja kohtuullisen paksut, niin kestää kauemmin. Mutta kyllä Bridgendalen keskipaksut villasekoitteetkin on kestäneet hyvin. Itseasiassa, yksiäkään en ole vielä saanut kulutettua puhki. Coolmax-linereita menee aika ajoin puhki, mutta nekin kestää pari vuotta aktiivista ulkoilmakäyttöä (hiihtäessä alussukkana, lenkkarin kanssa kesällä ainoana sukkana).

Kengällä ja sen istuvuudellakin on varmasti iso merkitys sukan kestävyyteen. Esim. istuva ja pehmeä huopavuori kuluttaa sukkaa varmasti vähemmän kuin kova, saumainen ja pahimmassa tapauksessa vielä vähän väljä kantakuppi...

Markku Jussila

Nykyään on taas trenginä suosia villaa ja erityisesti merinovillaa sukissa. Kuten Korpijaakkokin totesi niin keinokuidut kestävät paremmin kuin villat.

Keinokuidut kestävät aina paremmin kuin villa, mutta keinokuidut heikkenevät pesuaineista ja erityisesti valkaisuaineista. Olisko kestävin sukka siis joku pesemätön (tai ainakin valkaisematon) laadukas puuvillanylonsukka?

Markku Jussila

Tässä testattua tietoa sukkien kestävyydestä:

http://www.testfakta.se/hem_hushall/article96062.ece

karskinen
Käyttäjän karskinen kuva

Itse olen pitänyt Bridgedalen sukista. Oma tuntumani olisi, että WoolFusion-sukat kestävät paremmin kulutusta, kuin MerinoFusion-sukat. Bridgedalen sukissa on istuvuudessa eri mallien välillä eroja, joten vain kokeilemalla löytää sopivan.  Itsellä on ollut käytössä neljää eri mallia, joista kolme sopi, mutta yksi ei.

Noissa sukissa kait on villalangan ympärille kiedottu paremmin kulutusta kestävää keinokuitua.

Pistol-Pete

Bridgedalet ovat olleet ehdottomasti pitkäikäisimmät sukat mitä olen koskaan jaloissani pitänyt, taitaapi olla ihan eka ostamani parikin vielä käyttökunnossa.

Korpijaakko

[quote=Markku Jussila]

Tässä testattua tietoa sukkien kestävyydestä:

http://www.testfakta.se/hem_hushall/article96062.ece

[/quote]

En tiedä kuinka hyödyllistä vertailutietoa tuo on kun kaikissa sukissa on n. 70-80% puuvillaa ja n. 20% polyamidia. Vaihtelua ei siis ole kauheasti ja toisaalta harvassa ulkoilusukassa on noin paljon puuvillaa kun sen mukana tulee myös ei-toivottuja ominaisuuksia.

MerjaT

Itse liputan Lorpen-merinovillasukkien (tai joitakin sekoituksia ne kai ovat) puolesta. Ovat kestäviä ja istuvat hyvin. Harmi, että niitä ei ole tuossa vertailussa.

Brigedalet tuntuvat olevan älyttömän suosittuja, ja ne ovat mukavan pehmeät jalassa "kotisukkina" tms., mutta omissa jaloissani ne eivät pysy napakasti ylhäällä sillä tavalla kuin Lorpenit pysyvät. Voi olla malli- tai jalkakohtainen ongelma.

Tuoppi

Itsellä Bridgedalet menettävät hyvin nopeasti elastisuutensa ja koska ovat paksua materiaalia, menevät ikävästi ruttuun kengän sisällä ja muutenkin tuntuvat karkeilta. Itse olen ostanut Lidlin vaellus ja urheilusukkis ja kun löydän hyvän mallin, käyn ostamassa niitä kymmenen paria. Sukkia kun vaihtaa usein, pesee usein ja huolehtii että nuo kymmenen paria kuluvat tasaisesti, kestää nuo vuosia. 

Itselläni sukat ei koskaan parane ajan mittaan kuten kenkä. Vaan huononee jatkuvasti. Paras sukka on elastinen mutta ei puristava. Paljon venyvyyttä mutta pehmeää sellaista. 

joneksi

Mulla Lorpenit kestäneet tosi kauan.

Korpijaakko

[quote=Tuoppi]

Itsellä Bridgedalet menettävät hyvin nopeasti elastisuutensa ja koska ovat paksua materiaalia, menevät ikävästi ruttuun kengän sisällä ja muutenkin tuntuvat karkeilta. Itse olen ostanut Lidlin vaellus ja urheilusukkis ja kun löydän hyvän mallin, käyn ostamassa niitä kymmenen paria. Sukkia kun vaihtaa usein, pesee usein ja huolehtii että nuo kymmenen paria kuluvat tasaisesti, kestää nuo vuosia. 

Itselläni sukat ei koskaan parane ajan mittaan kuten kenkä. Vaan huononee jatkuvasti. Paras sukka on elastinen mutta ei puristava. Paljon venyvyyttä mutta pehmeää sellaista. 

[/quote]

Mitä Bridgendalen sukkia sinulla on ollut käytössä? Esim. Coolmax Linerit on todellakaan ole paksut. Toki niistäkin elastisuus heikkenee ajan myötä ja jos oikein napakasti istuvan haluaa, niin ei ole huono idea ostaa tavallista pienempää kokoa. Kuten sanoit, ei sukat käytössä parane. Mutta Bridgendalet (Coolmax Liner, (Endurance) Trekker ja Speed Demon tjsp. juoksusukka) on kestäneet hyvin itsellä käyttöä. Vaelluksilla samat sukat on jalassa 1-2 viikkoa kerrallaan (pl. yöt jolloin kuivat unisukat jalassa), talvella pesemättä kesällä enimmän mudan ja irtolian ajoittain huuhdellen. Kotona treenikäytössä pesu viikon tai parin treenien välein jos ei ihan läpeensä mutaannu. Kyllähän useamman käyttöviikon myötä sukat kuluvat, mutta ovat edelleen ihan toimivia. Parit linerit olen kävellyt rei'ille ja roskiin (ostettu 2008?), mutta paksummat sukat sen kuin kestävät. Toisin kävi esimerkiksi Inov8:n juoksusukille, joista kevyempiin sain reiät n. 50km vaeltamisella (kahteen pariin sama juttu), paksummat kestävät jonkun 200-300km ja sitten alkaa reikiintyä. Tärkeää on tietysti myös sukan ja jalkineen sopivuus omaan jalkaan, huono istuvuus edistää kulumista.

karskinen
Käyttäjän karskinen kuva

Tarkistin vanhoista tilaustiedoista omaan jalkaani sopimattoman Bridgedalen mallin ja se oli Comfort Trail. Sukka oli omaan makuuni liian veltto ja ryhditön. Mallinimi on vanha, joka ei taida täsmätä nykyisiin malleihin.

Hyde

Bridgedale Trekkereiden kestävyydelle ääni täältäkin. Lisäksi Mutu-havaintona; sukan neulos tuntuu "kapseloivan" sisäänsä kengän sisälle päässeet pienimmät kivenmuruset siten ettei ne paina kävellessä. Samaa ominaisuutta en ole muiden valmistajien sukissa havainnut.