1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Markku Jussila
Leikkaavat lumilaudat rinteeseen

Relaassa jengiä joka tykkää laskea streetin ja pipen ulkopuolella. Uusi lauta loppukaudelle tai viimeistään ensi kaudelle haussa. Vanha Jussi 159 pääsee ansaitsemalleen eläkkeelle. Löytyisikö vinkkiä hyvin leikkaavasta rinnelaudasta?

En halua mitään oikeaa carvinglautaa tai ratalautaa, vaan mahdollisimman leikkaava ja mukavan vauhdikas tavallinen yleislauta (allmountain/freeride/freestyle/...).

Tuollaisia on aika vähän. Ja kauppojen myyjiltä tulee tosi vaihtelevia kommentteja ja suosituksia tähän tarpeeseen. Eikä valmistajien nettispekseistäkään saa tuon leikkaavuuden osalta mitään järkevää irti. Suosituksia ja kokemuksia siis kaivataan.

akim257

Toisessa ketjussa mainitsin jo Riden Highlifen joka on ehdottomasti parhaiten leikkaava all mountain-lauta, millä olen laskenut. Jäykkyys on sitä luokkaa, että sillä laskettaesssa on pakko olla vauhtia. Omaani voin lainata testikäyttöön Etelä- tai Keski-Suomessa. Vaikka se on pidempi ja Wide-malli, saa sillä tuntuman millainen lauta on.

Äffä

Kanadan tuliaisena mulla on winterstickin tom burt pro model. Splittinä. Saa myös testiin jos haluaa.

Yleisemmin mä lähtisin ratkaisemaan asiaa puhtaasti käyttötarkoituksen kartoituksella. Missä lasketaan? Miten lujaa mennään? yms. Noi vaikuttaa niin moneen asiaan. Mä kiinnittäisin huomiota riittävään kääntösäteeseen, kun sitä nyt ei pysty kasvattamaan vauhdissa. Wink Myös jäykkyys on tärkeää, mutta enemmän ratkaisee laudan kiertojäykkyys.

Jos ihan tehdaslautaa hakee niin F2:lta vois löytyä malleja. Sit tietty prior, donek, swoardin duel, ehkä myös kessler. Onko miten paha hintarajoite?

f.

Markku Jussila

Budjettirajoitukset ei näissä hommissa kannata! Kun laudan ostaa ehkä 7 vuoden välein niin kerran se vaan kirpasee.

Tarkentaisin tosiaan että tulisi käyttöön Etelä-Suomeen ja korkeintaan Lapin rinteille. Vuorilla en tällä laudalla tulisi rinteitä kruisailemaan. Eli siksi kaikkein kovinta vauhtia vaativat tykkilaudat ei välttämättä tarpeen. Niillä jää Swinghillissä, Kokonniemessä ja Sappeessakin musta vähän tynkä fiilis. "Just kun pääsi vauhtiin" olo.

Oon 65 kg ja jalkakin vaan normaali 42, eli pelkästään pitkää ja leveetä tarjoovat mallit ei kiinnosta.

Toi Ride Highlife kuulostaa aika hyvältä.

_Henkka_

Itellä rinnetykkinä vuoden 2005 Burton T6 ja kestää vauhtia meikäläisenkin elopainolla (90kg) todella hyvin. Laudan alumiininen kennorakenne on kevyt ja aika hiton jäykkä, enkä oo just minkäännäköistä löystymistä vuosien varrella havainnut, vaikka laskettu välillä parkkia ja pipeekin. Mäkipäivät laudalla tosin jää johonkin kymmeneen per kausi kun ei sillä täällä Savokainuun eteläpuolissa rinteissä paljon mitään tee... Kapeuden ansiosta myös nopee kantilta kantille ja switsikarvaillutkin onnistuu hyvin. Ei taida enää B:n kataloogista tuota löytyä mutta joku vastaava siellä varmasti on tarjolla.

http://static.bootic.com/_pictures/1558186/burton-t6-snowboard.jpg

hagle

Elan Vertigo voisi olla myöskin hyvä valinta, leikkaa ja kestää vauhtia.

Torben Korben

F2 Eliminator, vaikka "alpine lautana" vissiin myydäänkin, toimii myös pehmeillä siteillä lähes jokapaikan höylänä. Voi tosin kyllä kevyelle kuskille vähän tiukka käskettävänä *biggrin*.

pokkis

Ellu ja muut crossilaudat on hyvä vaihtoehto leikkaavaan laskúun pehmeillä monoilla. Muita hyllystä löytyviä on Priorilla esim 4wd, Donekilta löytyy Razor ja Metal Ax, noita saa pidempinäkin. Noi BX laudathan on sellasia lyhyitä tikkuja.
Oxessin itse ottaisin BX:nä jos BXää hakisin tosin tuo 163 pituus pistäisi vakavasti pohtimaan muutakin Smile

Tuoski

Salomonin Mans Boardin hommasin juurikin vastaavanlaiseen laskuun. En ole ehtinyt kuin kerran tänän talvena rinteeseen, mutta voin tuon perusteella jo suositella.

Japes

Riden Highlife UL on kyllä todella hyvä peli, kestää hyvin vauhtia ja on leikkaava, lisäksi pirun kevyt. On nyt toista kautta ja olen todella tyytyväinen.

jamu

Entäs Nitro Pantera?
Ittellä on Pantera LX 165, joka on jokapaikanhöylänä. Kevyt ja jämy tykki. Vaatii myös rinteessä vauhtia, että pelittää... ainaki meikän painolla (75kg). Lisäksi mulla on siinä 88-kantit, että varmasti puree jäähänki.

Pantera on varmaan hyvinki samantyyppinen Highlifen kanssa.
Noita Ridejä kiinnostais kyllä päästä testaamaan. Sielä on aika monta mielenkiintoista lankkua.

karipv
Käyttäjän karipv kuva
yamppa

Onhan noita vauhtikestäviä ja leikkaavia lautoja tosiaan vielä vaikka kuinka, esim. Romen Anthem, K2 Slayblade (jota en ehkä kuitenkaan suosittelisi), Burtonin Custom X.

Itse ostin pitkän arpomisen jälkeen Capitan Black Snowboard of Deathin ja voin suositella sitä kyllä täysin varauksetta noihin sun spekseihin; Vauhtikestävyyttä ja leikkaavuutta löytyy, mutta toisaalta lauta (ainakin viime vuotinen) mahdollistaa letkeämmänkin laskemisen tarvittaessa. Kuten sanottu, noissa kovemmissa tykeissähän ei parhaita ominaisuuksia välttämättä saa esiin etelän rinteissä; Itsekin olen joskus kokeillut niin Burtonin T6:sta kuin Riden Timelessia (Highlifen muinainen edeltäjä) Himoksessa ja tunne tosiaan oli että hauska loppui juuri kun se ehti alkaa ja Himoksen rinteet on sentään Etelä-Suomen mittakaavassa pitkiä.

Parhaimmilllaan tuollainen uusi hyvä allmountain/freeride-vekotin korvaa oikeastaan kaikki muut laudat paitsi splitin: Letkeä kumppani etelän rinnelaskuihin, vauhtikestävä kovempaan tykitykseen, kelluu hyvin puuterissa ja mahdollistaa parkin läpilaskun jos ja kun sen pari kertaa vuodessa tulee tehneeksi.