1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Flying_Delorean_
Käyttäjän Flying_Delorean_ kuva
Riippumaton pohjaeristys kunnon pakkasilla

Hommasin viime syksynä riippumaton ja sen parissa intoilu onkin osottautunut oikein kiinnostavaksi. Nyt kun talvi tuli niin pohjan eristäminen onkin herättänyt paljon kysymyksiä. Tuolla ulkomailla on aika paljon keskustelua mitä erilaisemmista keinoista pysyä lämpimänä riippumatossa, mutta enpä ole vielä törmännyt hirveästi keskusteluun täällä Suomessa. Riippumattoiluvarusteiden saanti vasta tuntuukin olevan haastavaa. Hyttysverkkoa ja kiinnitysköysiä tuntuisi löytyvän, mutta esim. underquitteja ei ole Suomalaisista puodeista löytynyt. Varuste.netissä näyttäisi olevan joku Hennesy Hammocsin suht ankealta vaikuttava talvisetti, mutta muuten ei ole osunut vastaavaa silmään. http://varuste.net/Hennessy+Hammock+Supershelter+four+season+insulation+...(Expedition+asym+ja+Ultralite+Backpacker) Mahtaakohan tuolla tehdä mitään tyyliin -10c lämpötiloissa?

Jos joku siis ei tiedä, niin makuupussin fyllkinki kun menee sieltä selkäpuolelta lyttyyn niin uhkaa vakava perseen jäätyminen. Sen takia alle sujautetaan retkipatja tai ns. underquilt.  Itse olen käyttänyt tähän saakka paria ilmatäytteistä retkipatjaa päällekkäin ja saanut sillä pikkupakkaset pidettyä kurissa. Retkipatjani tosin ovat sellaista perinteistä suorakaiteen mallista sorttia, eli niiden kulmat lipeävät helposti riippumaton reunojen yli. Tuolla maailmalla suositaankin aika paljon näitä underquiltteja retkipatjojen sijaan ja sellainen on itseänikin ruvennut kovasti kiinnostamaan. Ongelma vaan on se, että tälläkin hetkellä tuolla ulkona on -15c pakkasta ja usein kun joku suosittelee underquilttia kylmille ilmoille niin se kylmyyden käsite saattaa hieman poiketa siitä miten pohjoismaalainen sen käsittää. Nollakeleille ja pikkupakkasille kyllä riittää aika kevyetkin konstit, mutta nyt vähän jännittää mennä tuonne miinus viiteentoista. Eli onkohan joku foorumilaisista käyttänyt esim. underquiltteja ja millaisin kokemuksin? Onko pärjännyt kovassa pakkasessa pelkästään sen varassa vai onko ollut joku retkipatja + UQ -combo? Entä mistä puodista on moinen tuote löytynyt vai onko itse tehty esim. vanhasta makuupussista? Tähän saakka lähteinä tiedon janoon arktiseen riippumattoiluun on toiminut lähinnä tämän Shugin YouTube -kanava http://www.youtube.com/user/shugemery ja Hammockforums.netin silmäily. 

Tällaista olen vähän katsellut: http://www.ddhammocks.com/product/underblanket Olen aikaisemmin samalta firmalta tilannut 3x3m laavukankaan ja kauppa sujui kyllä oikein luotettavasti. (Tuote oli suomessa perjantaina kun tilasin maanantai-iltana eikä tullut postikuluja.) Tuonkin tuotteen spekseistä tosin löytyy monenlaista tietoa netistä. Valmistaja sanoo, että -12c menee vielä, mutta olen tosi epäileväinen kyllä sen väitteen suhteen. YouTube -arvosteluissa ollaan oltu ainakin hieman eri mieltä. Arvostelijana videoissa, siis ihan yleisesti, on yleensä joku, joka on tehnyt sitä videotansa shortsit jalassa, joten ei herätä luottamusta.

Olen suht luottavainen, että kunnon makuupussi ja kaksi ilmatäytteistä retkipatjaa kyllä riittävät hyvinkin pitkälle, mutta kyllä underquiltit kiinnostaisivat silti tosi paljon. Riippumattojen viehätys, ainakin itselläni, piilee mukavuudessa, joten siihen ideologiaan ei ihan täysin kuulu, ellei ole ihan pakko, se että päällekkäiset retkipatjat lipeävät alta pois tai puskevat reunoilta reunoilta yli ja ehkä rupeavat vuotamaan ja mitä lie. Underquilttiin siirtyminen vaikuttaa huomattavasti säätövapaammalta ratkaisulta. 

Jenkeissä ilmeisesti riippumattoja harrastetaan paljon ja keskustelua löytyy englanniksi ihan riittävästi. Niillä tosin on se perhanan fahrenheit -lämpötila-asteikko, joten jo ihan pelkästään siksikin olisi kiva saada keskustelua näillä meille tutuilla mittayksiköillä! :D 

beomaster

Puolen tunnin talvikokemus, eli päiväunet. Viritettiin hieman läpällä yhellä talvireissulla kyseinen aparaatti puiden väliin siten, että makuupussi jäi kokonaan riippumaton ulkopuolelle. Riippumatto siis pujotettiin jalkopään vetoketjusta pihalle ja vasta sitten sidottiin toinen pää puuhun. Ei palellu hanuri. Tosin ongelmia tulee sit hupun päässä, koska riippumatto täytyy saada hupun aukosta pihalle. Ehkä joku irtohuppu näiltä quilt-valmistajilta, esim Katabatic Gear?

Flying_Delorean_

Täytyykin itsekin päikkäritestata miten oma pussi toimisi tuolla tavalla. Mulla on vetskari päällä, ei sivussa, mikä sopii tähän. Tuosta voi herätä jotain hyviä ideoita miten makuupussia voisi modata sieltä hupun päästä sopimaan tarkoitukseen paremmin. 

Jostain tämän tyyppisestä lasten makuupussista voisi varmaan tehdä itse underquiltin. http://www.stadium.fi/urheilu/retkeily-ja-matkailu/makuupussit/114055/ev... Eli joku tuollainen mahdollisimman kantikkaan muotoinen pussi, jossa on vetoketju keskellä ja joka menee aivan päätyyn saakka. Ompelutaitoni ja kaikki siihen liittyvät asiat vaan epäilyttää hyvin suuresti. 

Flying_Delorean_

Noniin, päätin ryhtyä tuumasta toimeen ja kyhäillä testiksi tuollaisen underquiltin itse lasten makuupussista. 90cm pitkästä makuupussista tulee torsopituinen alustäkki. Torsopituus tuli nyt vähän vahingossa, sillä en tajunnut tuota makuupussia ostaessani, että se on ihan niin pieni. Noh, mutta testaillaan ensin nyt tällä. Pussi maksoi pari kymppiä, joten menköön treenistä. Pussi on nyt siis ratkottu auki ja modattu hieman. Reunoille ommeltu remmejä ripustusta varten ja nyt ajattelin kiinnittää hieman lisäeristystä Eurokankaasta ostetusta lämpövanusta. Jos tämä onnistuu, niin tokkopa ihan paukkupakkasille soveltuu kyllä. 

Samu Koski
Käyttäjän Samu Koski kuva

En oo ihan superkylmässä riippumattoillu, mut oon havainnu kätevimmäks laittaa vaan tarpeeks leveen makuualustan riippumattoon ja sit sinne sisään ihan normaalisti. 

Ite käytän kyllä muutenkin aina 60cm alustaa, mutta riippumatossa on tavallaan kourun pohjalla niin vähän auttaa ettei sivuilta puristu täytteet lyttyyn. Jostain Thermarestin paksummasta ridgerest alustasta voi ainakin leikata nurkat viistoon jos haluaa, ite en oo kokenu tarpeelliseks. Sitten vaan valkkaa sen alustan R-arvolta sopivaksi. Päällekkäisten alustojen kanssa voi laskea lämmönvastukset suoraan yhteen. Eli esim kaksi tuollaista ridgerestiä tuottaisi yhteensä R-arvon 7 joka alkaa vastata 9cm untuvatäytteistä alustaa ja toimii varmaan jonnekkin -25 asti. 

Avaruuslakanalla pitäs kai kans saada lisälämpöä, mutta se kannattaa sijottaa koko homman pohjalle, makuupussin päälle kiedottuna kerää tehokkaasti kosteuden sisälleen.

Expediltä tais jossain vaiheessa olla myynnissä joku riippumattomajote jossa oli pohjassa tasku makuualustalle ja pakettiin vissiin sisälty perus puhallettava alusta.

Flying_Delorean_

Yhdenkin ridgerestin kanniskelu kokonsa puolesta kyllä jo vähän puistattaa. En kyllä omista sellaista, vaikka pari kertaa onkin tehnyt mieli ostaa. Joka kerta vaan siellä kaupassa paikan päällä se koko on pistänyt silmään niin pahasti, että on jäänyt hyllyyn. Ominaisuuksiltaan kyllä kiinnostaisi. Meneeköhän kovasti ryttyyn ja poimulle riippumatossa?

MadTree
Käyttäjän MadTree kuva

Moro

Me MadTreessä ollaan jo vajaat pari vuotta tehty riippumattoja joissa on integroitu eristys. Jos kiinnostaa niin tuolta http://www.madtree.fi/products/tarseer.html  löytyy lisäinfoa. On meinaan maailman kevyin kolmen vuodenajan setti.

-Toni

Flying_Delorean_

No huh, aikamoisen siisti paketti! Enpä ole aikaisemmin törmännyt. Oletteko mahdollisesti laajentamassa vielä tuotevalikoimaa muihin riippumattovarusteisiin? 

MadTree
Käyttäjän MadTree kuva

Kyllä meillä on kaikenlaista kehityksessä, niin riippumattopuolella kuin yleisempienkin kamojen puolella, mutta mitään varmaa ei vielä tässä vaiheessa voi sanoa. Ainakin nyt ihan lähitulevaisuudessa mennään vielä noilla parilla riippumattomallilla ja tarpilla. Tuleeko mieleen jotain erityistä mitä haluaisit nähdä?

mcnen

Mä oon miettinyt 2 mattoo. Vähän erikokoista, joiden väliin laittaa mitä repusta löytyy. Avaruuspeitteellä kokeilin kerran että sain viiman pois.

Flying_Delorean_

@MadTree UnderQuiltit kiinnostaisi ehdottomasti. Olisi aika siistiä, jos sellaisia löytyisi kotimaiselta valmistajalta. 

The_SeQuel

Hei, itse en enää massa nuku jos vaan voin valita! Riippumatto on käytännöllisin majoite Suomessa, kun puita riittää ja kiviä kaikkialla. 

Lämmikkeeksi voi ottaa makuualustan maton sisälle, mutta vielä parempi hankkia 2-kerroksinen matto ja pujoittaa makuualusta kankaiden väliin. Tai ripustaa makuualusta riippumaton alle kahdella narulla. 

Lämpimin vaihtoehto on riippumaton alle menevä untuapeitto – underquilt – ja sen alle vielä tuuli ja sääsuojus. Riippumaton sisälle sitten untuva peitto eli topquilt. Ja koko höskän ylle tarppi roikkumaan. Ei muuten tule kylmä! Tässä tuolta merten takaa video talvi olosuhteista: 

Kaikki tarpeellinen tieto riippumjaoitteista löytyy: http://theultimatehang.com/   noitten kirja on hintansa väärti! Vielä enemmän: hammockforums.com

Hobgob

DD-Hammocksilta löytyy tuplapohjalla junglehammock. Lyhyen kokemuksen perusteella mahtava tuote &keskihintainen. Monet yksityiskohdat on loppuun asti mietittyjä &pääliteltta tulee suoraan mattoon kiinni. Siihen löytyy myös heijaste-eristysalusta mattojen väliin, jos haluaa kylmillä keleillä käytää. (Ihan talveen täytyy soveltaa, mutta eikö talviretkeilyyn riippumatto ole hieman outo..).

DD:n sivuilta löytyy esittelyvideoita.

jersimati

Itsellä dd hammockin frontline, jonne menee makuualusta viileillä keleillä, kylmemmillä viltti ja makuualusta, sit alle -10c menee jo hammockin underquilt kiinni ja viimeisenä oljenkortena avaruuslakana. Sitten tuleekin jo makuupussin ominaisuudet vastaan, jotka on siinä -18c. 

jersimati

vielä lisäyksenä että tuolla raskaimmalla setillä nukkunut -15c keleillä ja aika avonaisessa maastossa. Pärjää kyllä, mutta aamullahan se ketuttaa kun kaikkea vaatetta ei voi tunkea makuupussiin aamua varten, mut sit pitää vaan valmiiks viritelty notski laittaa tulille tai lähteä liikkeelle.