1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
polunkuluttaja
Kompasseista

Onko vihjeitä kompasseista, minkälainen pitäisi olla kunnollisen kompassin, mitä ne maksaa. Olen harkinnut tuollaista moscompass-peukalokompassia, jonka löysin moscompass.fi -sivuilta. Käytän sitä retkeilyssä ja vaelluksella. Tähän asti olen seikkaillut 20 vuotta vanhalla ja neula jumittaa, mutta onneksi sitä ei kunnolla näy naarmujen takaa.

beomaster

Hitaassa menossa, eli retkeilyssä ei peukalokompassi tuo mitään lisäarvoa, päinvastoin. Hommaa tohon käyttöön mielummin tuo levykompassi. Kartalla suuntien kanssa pelailu on sillä helpompaa. Moscowin vehkeet ovat kyllä päteviä, itelläni on tommonen peukalomalli suunnistushommia varten, mut retkeillessä ja meloessa käytän Suunnon levykompassia.

VilleF

Joo retkeilyyn sopivampi kompassi on levykompassi. Voit sitten itse valita haluatko siihen suurennuslasia, itsevalaisevaa asteikkorengasta, peiliä, matkamittaria jne.

Jos haluat nopean ja varmatoimisen neulan, niin suunnistuskäyttöön tehdyt ns. kilpakompassit ovat hyviä, esim. Suunto Arrow-30 tai Silwa Jet mallit. Hinta on retkikompassin 15-40€:n sijaan noin 60-70€, mutta rahoilleen saa vastinetta kompassin tärkeimmän toiminnon parantuessa huomattavasti. Neulat on kaksoilaakeroitu ja näyttävät saman tien oikeaan suuntaan vaikka kompassi ei olisikaan aivan suorassa.

matlis

mun moskovalainen päihittää Suunto Arrow 30 kompassin mennen tullen ja hinta oli pari vuotta sitten 45e. neula on nopea ja vakaa ja toimii hienosti myös kompassin ollessa kallellaan.