1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
aki m

http://www.lufthansa.com/us/en/Ski-baggage-on-Lufthansa-flights

Tiroliin lennettäessä ei ainakaan ole tuollaista rajoitusta. Kunhan vaan paino on alle 23 (tai käytännössä 25). Tuntuu tosiaan että Hki-Vantaalla on vähän kielimuuri ymmärtää emoyhtiön sääntöjä. Istun just Hki-Vantaalla ja odottelen konetta. Ei ongelmia tälläkään kertaa ja kysyin asiasta.

SAS:lla sama sääntö, mutta kun kysyin asiasta niin yksi ruumaan menevä alle 23 kg ok, vaikka olisi suksipussi. SAS:n verkkosivuilla asia oli taas selitetty aivan liian vaikeasti.

Lienee taas näitä asioita mistä kukaan ei tiedä tarkasti ja sitten sovelletaan. Ainakin Suomen päässä ollaan liiankin tunnollisia.

Tetraektra
Käyttäjän Tetraektra kuva

Viime viikolla lennettiin 2x15 kilon kamojen + 1x ison suksipussin (joss kahdet sukset) kanssa väli Helsinki-Zurich (via frankfurt) Lufthansalla (vika legi oli lufthansan, mutta swiss airin operoima). Helsingin päässä valittelivat vain, kun ei oltu buukattu etukäteen suksia (kuulemma oli paljon suksia kyydissä), mutta mahtuivat mukaan...

Zurichin päässä Swissillä ei edes kyselty mistään buukkauksista, sukset sukkana sisään ja kamat perille. 

"The earth doesn't belong to man - man belongs to earth"

Samb0o

soittakaa luffelle ja ilmoittakaa että sukset lähtee mukaan. Vahvistuksessa kun confirmed niin mitään ongelmaa ei pitäisi olla. 

oltiin viimeviikko zillerissä mucin kautta ja meni koneesee 15+20kg kassit mukisematta. Suomenpäässä tokaisi vaan että suksetkin näköjään ilmoitettu. Mucissa ei edes sitäkään. Homma toimi mielestäni tällä reissulla oikein hyvin. En sitten tiedä miten muut matkassa olleet kun näytti noita suksipussei aika paljon olevan mutta meidän 6hlö seurue meni mallikkaasti.

Mikko Piironen

[quote=Samb0o]

soittakaa luffelle ja ilmoittakaa että sukset lähtee mukaan. Vahvistuksessa kun confirmed niin mitään ongelmaa ei pitäisi olla. 

[/quote]

Tulikohan sulla nyt luettua koko ketju?

Samulijp

Olihan tuossa konditionaali: "ongelmaa ei pitäisi olla." Biggrin

Jatkan myös Finskillä kuivin suin. Ei pysty harkitsemaan vuokravälineitä. Eipä noita Luffen 99€ tarjouksiakaan ole enään näkynyt, joten hinta ero Finskiin on ollut muutaman kympin luokkaa.

Toinen ottaa riskin, toinen ei.

Mikko Piironen

Lufthansan toinen riski on se, että joku ko. konsernin lentoihin vaikuttava osa tuntuu olevan suunnilleen joka viikko lakossa. Tällä viikolla lentoja on alkuviikosta peruttu ainakin Frankfurtissa kenttähenkilökunnan lakkoilun takia ja loppuviikosta German Wingsin lentäjät jättää lentämättä.

No, on niitä lakkoja muillakin yhtiöillä, mutta jotenkin tuntuu että Lufthansalla on enempi.

laukkjaa

No niin. Lennetty Hel-Munc-Hel 12-19.2. Sukset oli ilmoitettu heti lennon varaamisen jälkeen ( 24 h sisällä) palvelu numeroon ja sieltä saatu erikseen vielä vahvistus sähköpostitse. Kummassakaan päässä ei mitään ongelmia ja mukana oli 2 isoa matkalaukkua, 2 suksipussia mallia ruumisarkku (kummassakin 2 paria suksia + muu roina kuitenkin paino alle 23 kg). Lisäksi monot otettiin matkustamoon omissa kasseissaan.Matkustajia oli 2 aikuista ja 2 lasta. Ehkä ajankohdalla oli merkitystä mutta kaikesta huolimatta 10 + Luffelle. Edelleen pysymme kanta-asiakkaina 

emiliavalo

Onko kenelläkään kokemuksia, että kamat ovat päässeet kyytiin vaikka ensin on sanottu, ettei tilaa koneessa ole?

Meillä ostettu lennot joulun alla, tammikuussa yritin soittaa ja ilmoittaa niistä etukäteen ja sieltä sanottiin, etteivät mahdu kyytiin yhdelle jatkolennolle, sori vaan. Lennot ovat siis vasta maaliskuussa. Nyt olen yrittänyt montaa kautta selvittää asiaa ja kukaan ei Luffelta pysty auttamaan, eikä sieltä customer relations sähkiksestä kukaan vastaa mitään.

Tämä tuntuu käsittämättömältä sen valossa, että nettisivuilla selkeästi sanotaan, että rekisteröinti viimeistään 24h ennen lentoa (Please register your ski bag up to 24 hours before departure) ja me soitettiin siis heille kaksi KUUKAUTTA ennen lentoa. Varausta tehdessä ei tosiaan missään vaiheessa saatu tietoa tai varoitusta, että kamat saattavat mahdollisesti jäädä kyydistä. Tämä rekisteröintiasia selvisi vasta, kun aloin itse asiaa tonkimaan. Kannattaisi ehkä laittaa isoilla kirjaimilla omalle etusivulle ja varauksen yhteyteen, että tarkista aina ennen lennon ostamista, että matkatavarasi mahtuvat varmasti kyytiin ja ilmoita niistä meille välittömästi varauksen tehtyäsi.

Nyt olen saanut vinkkiä, että kannattaa vaan mennä ajoissa kentälle ja virkailijasta riippuen saattavat silti mahtua kyytiin. En tiedä uskallanko tuollaista riskiä ottaa. Onko siis kokemuksia tämän toimivuudesta tältä talvelta tai viime keväältä teillä joiden matkatavaroiden ei olisi pitänyt mahtua kyytiin?

LS |Õ_Õ|
Käyttäjän LS |Õ_Õ| kuva

Näin tällä kertaa viikolla 8:

La 14.2. klo 06.10 HEL-MUC-GVA
- porukan ennakkovarmistetut sukset ja laudat (5) perille ilman ongelmia
- Helsingissä oli lähtiessä 20 hengen välineet jonossa, ilmassa oli sankkaa ketutuksen käryä 
- virka(intoili)ja halusi laukun ja hiihtokamat päällekkäin puntariin, muttei nipottanut pienistä ylityksistä
Kouluarvosana 8 (ennakkopuhelinvarausrumba -1; "sukset ilmaiseksi kunhan pysyt 23kg rajoissa" sääntönipotus -1)

La 21.2. klo 14.55 GVA-FRA-HEL
- Kaikki kamat perille ilman ongelmia
- ilman jonoa sai laukkutagit automaatista Ranskan sektorilla, jossa väljää
- ilman jonoa ja punnitusta sai laukun sisään Self-Service Bag-Drop luukusta
- Ski Drop luukulle piti hyökätä vellovan brittimassan läpi
Kouluarvosana 10 (brittilaumasta ei voine syyttää Luffea)

Keskiarvo siis 9. Luffe pysy listalla.
Kuivan asiallinen, vähän ärsyttävä - kuin hyvä patalappu.

JanneO

Katsokaa kommenttini kahden suksiparin pussin kohdalla. Suksivaraus vaati kuusi (6) puhelinsoittoa Saksaan, kun ei meinannut tilaa löytyä. Kentällä lätkäistiin vielä 65 euron lisämaksu, kun oli kahdet sukset yhdessä pussissa - 50 euron lisämaksu ja 15 euroa PALVELUMAKSUA*biggrin* Tämä 65 euroa olisi pitänyt maksaa vielä molempiin suuntiin, siis yhteensä 130, vaikka kilot jäivät alle rajojen, ja kolmella ihmisellä yhteensä kolmet sukset - ei siis ylimääräisiä pareja. Taidanpa jatkossakin mennä Luffella...

Harza

Kahden viimeisen kommentin ja omien kokemuksieni perusteella vaikea kuvitella, että JanneO:n kohdalla puhutaan samasta lentoyhtiöstä.

Japes

HEL-MUC-HEL, meno 15.2 ja paluu 22.2. 4 PAX:ia ja kolme suksi/lautapussia + kolme muuta ruumaan menevää suurta laukkua. Suksipussit ilmoitettu heti lippujen oston jälkeen, eli noin 9kk ennen reissua. Ei mitään ongelmia.

MUC päässä suksipusseja ei edes punnittu tai kyselty onko varattu. HEL päässä em. asiat tehtiin. HEL:ssä sattui naapuritiskille perhe joka ei ollut ilmoittanut laskukamojaan ja käsittääkseni saivat ne rahalla matkaan.

Pitänee kohta ostaa liput myös ensi talvelle ja Luffella mennään taas..

KirveenA

"Because of limited capacities and differing rules on partner airlines, we cannot guarantee when you book that your ski baggage will be accepted in every case."

Tuo siis tarkoittaa, että vaikka soittaisi kuusi vuotta ennen matkaa, ei Lufthansalla taata että lennolla on tilaa suksipaketillesi. Eikä sitä voi soittaen kysyä ennen varausta, koska pyytävät varaamaan lipun ja soittamaan sitten.

Itse sain (13.-22.2.2015) confirmin kaikkiin muihin pätkiin (muc-gva-muc-hel) mutta ensimmäisellä eli HEL-MUC ei ollut tilaa. Varasin hotellihuoneen Munchenin kentältä jotta on kuriirille osoite ja lähetin kamat UPSilla, noudin kamat välilaskun aikana ja droppasin jatkolennolle. Äärisäätö, mutta olipahan kaikilla omat suksisetit mukana.

Että ihan vika kerta oli Lufthansalla. Onnea matkaan onneensa luottaville.

jariarkko

Mikään ei ole varmaa, paitsi että rahaa palaa joko lippuihin tai lisämaksuihin, ja että aina pitää varautua vuokrasuksiiin.

Päivän oma kokemus Lufthansan ja Unitedin kanssa oli, että eivät ottaneet mitään lisämaksua suksipussista, vaikka mannertenvälisistä lennoista lupaavat ottaa peräti 100€/suksipussi/suunta. Hieno homma. Ainoa huono puoli on vaan se, että Frankfurtin kenttä oli totaalisen seis, koska lunta tuli niinkin paljon, että se näkyi koneiden siivillä. Maassa ei kyllä näkynyt mitään. Jäänestoporukalla oli ilmeisesti kiireitä, tulivat meidän koneelle kolmen tunnin viiveellä Smile Enivei, tänään voitettiin kustannuksissa, mutta ei aikataulun pysyvyydessä Smile

b3

La 21.2. HEL- MUN- Torino.. kamat oli ilmoitettu etukäteen, kävin kentällä ilmoittamassa kun menin joskus siitä ohi. Lufthansan kenttähenkilöstö ilmoitti tylysti että joo olet ilmoittaneet kamat mutta lennolle MUN-Torino sitä ei ole vahvistettu, meitä oli kolme ja käsittääkseni viidelle tamperelaisesse lautailijalle kävi aivan sanoin. checkmytrips olis kyllä oikeesti kannattanut kattoa.

emiliavalo

Ilouutisia! Meillä mahtui sittenkin nuo kamat kyytiin siihen jatkolennolle, vaikka ensin sanottiin kiintiön olevan täynnä. Soitettiin vaan taas kerran uudestaan ja tällä kertaa vahvistus meni läpi. Eli älkää ihmiset ottako ensimmäistä, toista tai kolmatta kieltävää vastausta lopullisena, vaan soittakaa sinne vähän väliä uudestaan. Tilanne näköjään vaihtelee päivittäin ja riippuu varmaan vähän myös tyypistä langan toisessa päässä ja hänen pätevyydestään.

Harkitaan kyllä kaksi kertaa ennen kuin uudestaan Luffelta lentoja ostetaan. Oli sen verran stressaava tämä peli... Sad

DaKing

Yleisesti ottaen kannattaa lippuja varatessaan katsoa, että jatkolento on Luftwaffen operoima. Parantaa huomattavasti yhtiön mahdollisuuksia taata suksien mahtuminen lennolle. Esim. Pohjois-Italian pikkukentille jatketaan usein Air Dolomitilla, joka operoi hyvinkin pienillä koneilla (ATR tjms.).

It's good to be DaKing!

LS |Õ_Õ|
Käyttäjän LS |Õ_Õ| kuva

Juuri näin.

Toisen palan esmes Geneveen operoi Lufthansa Cityline, Embraer -leijoilla.
Koko kuin ennen vanhaan Finskin DC9/MD80.

[quote=DaKing]

Yleisesti ottaen kannattaa lippuja varatessaan katsoa, että jatkolento on Luftwaffen operoima. Parantaa huomattavasti yhtiön mahdollisuuksia taata suksien mahtuminen lennolle. Esim. Pohjois-Italian pikkukentille jatketaan usein Air Dolomitilla, joka operoi hyvinkin pienillä koneilla (ATR tjms.).

[/quote]

Antti Palosaari
Käyttäjän Antti Palosaari kuva

Mulla on lennot nyt la 28.2 HELSINKI - FRANKFURT - GENEVA Luffella ja olen koittanut moneen kertaan saada lumilautalaukkua rekisteröityä, mutta turhaan... Ei ole tilaa FRANKFURT - GENEVA, kone on Embraer 190. Pyysin myös matkatoimistoa hoitamaan hommaa, mutta ei nekään tietenkään mitään voineet:

I would like to inform you that information regarding sport equipment I have tried to insert several times and for the flight Frankfurt - Geneva kept being unconfirmed. I have contacted Lufthansa in order to check what is the problem and I was told that sport equipment cannot be booked for this flight anymore because it is already overbooked for ski/snowboard equipment.

I have tried to check any other solution with the Airline but they couldn't offer me any other alternative.

b3

[quote=b3]

La 21.2. HEL- MUN- Torino.. kamat oli ilmoitettu etukäteen, kävin kentällä ilmoittamassa kun menin joskus siitä ohi. Lufthansan kenttähenkilöstö ilmoitti tylysti että joo olet ilmoittaneet kamat mutta lennolle MUN-Torino sitä ei ole vahvistettu, meitä oli kolme ja käsittääkseni viidelle tamperelaisesse lautailijalle kävi aivan sanoin. checkmytrips olis kyllä oikeesti kannattanut kattoa.

[/quote]

Jonkun verran tulee töiden takia lennetty. Kirjoitin Luffelle aika pitkän ja suorasukaisen emailin jossa ilmoitin että en tule enää koskaan käyttämään ko. firman palveluksia. Aamulla kaveri sieltä soitti ja lupasi maksaa koko porukan suksivuokrat. No kait mä sitten sillä vielä lennän ja on se kyllä pikkupakkokin jos meinaa mennä ilman autoa. Toivottavasti tulee vielä se skumppapullo.  

Masa

22.2-2.3 HEL-MUC-HEL.Neljä isoa rullabägiä, paino alle 23kg/bägi. Etukäteen ilmoitettu. Kamaa yhteensä neljällä hengellä n.165 kg. Ei mitään ongelmaa. Lento takaisin ylibuukattu, kamat heittämällä sisään. Yli kymmenen hiihtolentoa Luftwaffella takana, ei mitään ongelmaa ikinä, eikä koskaan rahaa pyydetty.Kerran rikkimennyt laukkukin korvattu täydestä arvosta. Suuresti ihmettelen keskustelun/ongelmien määrää tässä ketjussa. Luffella aion matkustaa jatkossakin alppimaihin!

b3

[quote=mattson]

22.2-2.3 HEL-MUC-HEL.Neljä isoa rullabägiä, paino alle 23kg/bägi. Etukäteen ilmoitettu. Kamaa yhteensä neljällä hengellä n.165 kg. Ei mitään ongelmaa. Lento takaisin ylibuukattu, kamat heittämällä sisään. Yli kymmenen hiihtolentoa Luftwaffella takana, ei mitään ongelmaa ikinä, eikä koskaan rahaa pyydetty.Kerran rikkimennyt laukkukin korvattu täydestä arvosta. Suuresti ihmettelen keskustelun/ongelmien määrää tässä ketjussa. Luffella aion matkustaa jatkossakin alppimaihin!

[/quote]

Niin kuin muiden kommenteista on selvinnyt on ongelma siinä että jos jatkolennolla on ART tai joku muu pikkukone sinne ei yksinkertaisesti mahdu kovin paljon suksia. Mulla on kultakortti eikä sekään auta kamojen saamiseen ylibuukattuun koneeseen, halpislippu ei kyllä auta missään tilanteessa.

Mä olen viimevuosina käynyt 3-4 krt / talvi alpeilla Luftahansalla ja toi hiihtoloman kama hässäkkä oli eka joka mulla on ollut. Olen yleensä mennyt HEL - MUC tai jollekin muulle isolle kentälle.

jaakko

[quote=mattson]22.2-2.3 HEL-MUC-HEL.Neljä isoa rullabägiä, paino alle 23kg/bägi. Etukäteen ilmoitettu. Kamaa yhteensä neljällä hengellä n.165 kg. Ei mitään ongelmaa. Lento takaisin ylibuukattu, kamat heittämällä sisään. Yli kymmenen hiihtolentoa Luftwaffella takana, ei mitään ongelmaa ikinä, eikä koskaan rahaa pyydetty.Kerran rikkimennyt laukkukin korvattu täydestä arvosta. Suuresti ihmettelen keskustelun/ongelmien määrää tässä ketjussa. Luffella aion matkustaa jatkossakin alppimaihin![/quote]

ajoitus on kaikki. jos voi matkustaa muina kuin normi vaihtopäivinä ruuhkaisimmilla viikoilla niin elämä on heti mukavampaa.

Samulijp

Finskille ei saa enään tällä kaudella muuten monolaukkua ilmaiseksi suksi/lautabägin lisäksi. Ikävää vaan raahat 23kg suksibägiä, mutta saa ainakin kamat mukaan.

lego
Käyttäjän lego kuva

[quote=Samulijp]

Finskille ei saa enään tällä kaudella muuten monolaukkua ilmaiseksi suksi/lautabägin lisäksi. Ikävää vaan raahat 23kg suksibägiä, mutta saa ainakin kamat mukaan. [/quote]

Voihan sen monolaukun käsitavarana matkustamoon ottaa.?

Samulijp

Ei mahdu mun monot vyöryreppuun, tai jos mahtuu niin vaatteet tms. kamat on sitten vastaavasti siellä suksibägissä. Vastalauseena Finskin säännöille voin harkita meneväni monot jaloissa lennolle Smile Sinänsä en ymmärrä politiikkaa, kun paino on kuitenkin sama. Laukkutägejä menisi yksi enemmän ja kuormaamaan joudutaan myös yksi laukku enemmän / suunta. Miksi vaikeuttaa asiakkaan toimintaa, kun säästöt on pakko olla pienet. Nyt tulee sääntöjen vaihdos monelle vielä yllärinä kentällä = 40€ lisälasku ja vittuuntunut asiakas.

Aivan varmasti kohta tänne perähikiälle lentävät yhtiöt alkavat keräämään lähivuosina rahaa myös suksien kuljetuksista. Kaikki muuhan Finnairillakin jo on maksullista.

ylefin

Pistetään nyt ihan tuoretta tietoa: Soitin ja ilmoitin suksipussista callcenteriin ja tsekkasivat että tilaa on (sinänsä typerä käytäntö tuo soitto). Vastaus oli "jos on tilaa niin suksipussi on ilmainen". Tilaa oli ja ilmaiseksi siis matkalaukku ruumaan + sukset + kabiinilaukku (ja + vielä läppärilaukku jos tarvetta). Ei paha, paitsi tuo soittorumba. Confirmed viesti tuli heti.

jaakko

[quote=Samulijp]Ei mahdu mun monot vyöryreppuun, tai jos mahtuu niin vaatteet tms. kamat on sitten vastaavasti siellä suksibägissä. Vastalauseena Finskin säännöille voin harkita meneväni monot jaloissa lennolle Smile Sinänsä en ymmärrä politiikkaa, kun paino on kuitenkin sama. Laukkutägejä menisi yksi enemmän ja kuormaamaan joudutaan myös yksi laukku enemmän / suunta. Miksi vaikeuttaa asiakkaan toimintaa, kun säästöt on pakko olla pienet. Nyt tulee sääntöjen vaihdos monelle vielä yllärinä kentällä = 40€ lisälasku ja vittuuntunut asiakas.

Aivan varmasti kohta tänne perähikiälle lentävät yhtiöt alkavat keräämään lähivuosina rahaa myös suksien kuljetuksista. Kaikki muuhan Finnairillakin jo on maksullista.[/quote]

ehkäpä yhtiöt laskevat (ihan oikein) että jengi ei jaksa säätää noiden kamojen kanssa vaan maksaa.. mutta ihan OT:na, miten kamat voi mitenkään mahtua 23kg:oon kun mulla on yleensä luokkaa 23+6+7 eikä oo mitään ylimääräistä. ei tartte vastata..

LS |Õ_Õ|
Käyttäjän LS |Õ_Õ| kuva

Reikiä hammasharjan varteen, pesulaput pois vaatteista, monojen viilaus, suksien höyläys...

5 henkeä pari viikkoa sitten Luffella, ankaraa puntarointia, 18kg paras tulos, 23.8kg max.
Kyllä se onnistuu.

Yhtiöt kiristää linjaa "toiminnan tehostamisen" hengessä asteittain, nurinan desibelimäärää tarkkaillen.

Lopulta jengi lentää käsimatkatavaroin ja maksaa vuokravehkeistä. Lentoyhtiöt ihmettelee ettei tässä näin pitänyt käydä, piti tulla fyrkkaa. 

[quote=jou001]
[quote=Samulijp]
vittuuntunut asiakas.
[/quote]
yhtiöt laskevat (ihan oikein) että jengi ei jaksa säätää noiden kamojen kanssa vaan maksaa..

miten kamat voi mitenkään mahtua 23kg:oon

[/quote]

lego
Käyttäjän lego kuva

[quote=Samulijp]

Ei mahdu mun monot vyöryreppuun, tai jos mahtuu niin vaatteet tms. kamat on sitten vastaavasti siellä suksibägissä. [/quote]

Vyöryreppu "ruumisarkkuun" ja monolaukku matkustamoon niin ei mitään ongelmia kilojen kanssa ja mistään ei ole tarvinnut tinkiä

Sivut