1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
pjs
Aconcagua

Hei, Olen lähdössä vuodenvaihteessa yritykseen nousta Aconcagualle. Kyseessä on paikallinen järjestäjä (http://aeaexpeditions.com/site_en/) ja heiltä olen saanut jonkinlaista info-pakettia järjestelyjä varten. Aikaisempaa kokemusta kiipeilystä minulla on parin Blancin reissun verran ja kerran Ecuadorissa Cotopax ja Cayambe. Tämä tuleva reissu on kuitenkin luonteeltaan täysin erilainen ja ottaisin kiitollisuudella vastaan vinkkejä siellä käyneiltä.

- Miten hyvin Mendozassa saa vuokrattua varusteita, jos kaikkea ei hanki ja tuo mukanaan Suomesta?

- Millaiset olosuhteet odotettavissa lähestymisvaelluksella ja minkälainen vaatetus / kengät siinä toimii parhaiten?

- Pärjääkö koko reissun kaksilla kengillä, vaelluskengät lähestymiseen ja ylhäällä ylävuoristonkengät (La Sportiva Spantik)?

- Millaisella vaatetuksella huippua kohden, kuinka järeään vaatetukseen varauduttava? Aikaisemmilla reissuilla minulla ei ole ollut erillistä untuvakerrosta, nyt sellaiselle ilmeisesti tarvetta?

- Periaatteessa reissu on "full board" parkin sisällä, mutta paljonko olisi syytä varautua lisäksi omin eväin? ja minkälaisin?

Matkanjärjestäjästä olen kuullut etukäteen hyvää, mutta jos jollakulla satuu olemaan omakohtainen kokemus, niin kuulen mielelläni.    

JuhoK

Omat kokemukset on viime vuodelta. Omatoiminen expeditio tosin.

1. Mendozassa on ainakin pari liikettä, josta saa vuokrattua varusteita. Telttoja jne. Aina on kuitenkin mukavampi kun on omat kamppeet mukana.

2. Lähestymisvaelluksella tuulee kovaa ja lämpötila pyörii + 40 asteen tienoilla. Lenkkarit tms. on parhaat! Suosittelen lippistä niskasuojalla. Ei mustia vaatteita. Paljon vettä! Hököllä kannattaa olla myös juomaveden kanssa. Ensi kerralla otan itse mukaan vedet lähestymisen ajalle. Muulit nimittäin paskovat veteen, jota leireissä käytetään.

3. Spantikit ja lähiskenkä-kombinaatio ok.

4. Iso untuvatakki messiin. Kannattaa myös harkita esim. kevyitä untuva / kuituhousuja mukaan. Huippuyrkällä voi olla - 10 tai -25 astetta pakkasta. Vuori on myös tuulisin, jolla olen koskaan käynyt.

5. Snacksit nousupäiville! Sellaista, jota pystyy syömään kuumassa ja samaten kylmässä, hiukan huonovointisenakin. Mehujauheita / urheilujuomaa viemään veden maku pois. Kaakaota ja teetä beissin yläpuolelle.

PS. Yleensä kaupallisten retkikuntien nousutahti on nopea. Jos haluat maximoida mahikset huiputukseen niin suosittelen omatoimireissua. Aco on tunnettu huonoista sääolosuhteistaan. Esim. huipulla voi tuulla 100km tunnissa viikonkin ajan. Saat enemmän pelivaraa omalla aikataululla.

Paras aika topitukseen on joulukuun lopusta tammikuun loppuun. Ajoittaisin reissun tuolle välille.

Oma yrityksemme päättyi ikävään sairastumiseen, ja sen takia on tullut mietittyä parasta taktiikkaa uutta yritystä varten. Itse aklimatisoituisin kiipeämällä esim. Platan (6000m.) alle. Platalta sitten Mendozan kautta light and fast yritykseen Acolle. Vuoren kiipeää perusleiristä todella kevyellä varustuksella 2-3 päivässä.

Tsemiä mäkeen!

Ikon

Moi, 

Oma käynti acolla on jo monen vuodentakaa, toivottavasti auttaa.

1. Opasfirma varmaan auttaa välineiden kanssa, mutta en näe mitään syytä olla viemättä kaikki tutut/harjoitellut tavarat/ruuat suomesta. Jos pelkäät painoja niin pistä koneeseen spantikit jalkaan ja untuvat päälle säästät noin 5kg herättäähilpeyttä checkin tiskillä..

2. Lähestyminen mentiin puolalaisenjäätikön puolta yhdellä ylimääräsellä  aklimatisoitumis päivällä( 4päivää lähestymiseen perusleiriin) Komeet maisemat ei juuri ihmisiä maaliskuussa. kannattaa lähteä likkeelle ottalampulla pimeällä, päivällä törkeä helle ja vähän vettä. Päähän lierillenen hellehattu, ohutta pitkää paitaa ja housua. Mistään ei löytynyt varjoa päivällä. Jos otat 30kg tavaroita kantoon tukevat vaelluskengät, jos laitat tavarat muulille niin hyvin hengittävät maastojuoksu/kevytvaelluskengät riittää.

3. Jos haluat ottaa lisäksi sandaalit/ grocksit leirikengiksi joissa kahlaamiseen ja jos tulee kantapää rakko, ok, muuten huippu kenkät, ittellä scarpa alfa ja kaylandin kova vaelluskenkä.

4. ittellä tnf himalajan parka ja marmot 3l bib, ruskovillaa ja powerstrect, huippu jä7 tosin kokematta.

5. Ota tuttuja ravintolisiä ja herkkuja mukaan mitä himoitset ja mitä voit syödä vähän pahoinvoivana.

Meillä suurin ongelma oli puhtaan vedensaanti ja sairastetut vattataudit.

Sinuna keskittyisin siihen miten saat juotua 100litraaa (20päivääx 5l) puhdasta vettä reissusi aikana, se ei oo ihan helppoa, perusleirin ylhältä vedetystä vesiputkesta tulee niin moreenista vettä että meidän vedenpuhdistin sakkas päivän jälkeen. Erehdyttiin ottaavettä jostain lammikosta ja oli aivanhirveää rikki myrkkyä, Nyt ottaisin kaksi 5l astiaa ja suodatinpaperia että saat moreenin pois ennen suodatusta. ja vesi oli kirkkaimillaan heti aamusta ja parempi puro löyty perusleiristä n. 1km päästä. Suodattamattomana vesi maistuu tuolla paskalle ota ainakin 20l urheilujuomaa, meillä loppu 20ps hartsporttia ennen 3leiriä.

6. ei kokemusta matkanjärjestäjistä, itte koitettiin välttää vattataudit menemällä kentältä suoraan taxilla trekin alkuun, taksikuskit koitti kusettaa vaikka oli kiintee hinta. Takasintullessa mendoosassa menin syömään kahden jenkkikiipeilijän kanssa, toiselta juoksuryöstettiin reppu jossa oli passit ja hän joutui kotiinlennon sijasta lähtemään buenosairesiin hakeen väliaikasta passia jenkki konsulaatista. järkikäteen juhlimisessa mendozassa

t

kelopuu

Huiputin Acon moniaita vuosia takaperin (2007), meillä oli ns omatoimiretki, muulikuljetukset  yms perusleiriin saakka ja perusleirissä täysihoito oli ostettuna.  Muut asiat hoidimme itse. 

Siinä olikin se tärkein ja tämä:  Aklimatisoiduimme oikealla tavalla eli riittävän hitaasti ja perusteellisesti.  Hyvä konsti, jos kaupallisessa retkikunnassa menee, on, että menee aiemmin alueelle ja kipaisee jollakin4-6 -tonnisella ennen retkikuntareissun alkua.  Me menimme Argentina -perusleirin kautta (pidempi ja vaativampi, kuin Mulasin kautta), emmekä koskaan olleet ongelmissa veden laadun kanssa, myös leiripalvelut olivat erinomaiset.  Sää voi olla hyytävän kylmä 6 km:n yläpuolella, vaatetta pitää olla paljon ja hyvää, kuusi vaatekertaa lähtiessä huiputukseen (oma kokemukseni), mutta tärkein asia on hyvin hoidettu aklimatisaatio ennen huiputusta.  Me vedimme 5-6 kertaa perusleiristä (4,4 km suunnilleen) 5,0 km, 5,5 km ja 6 km korkeuksiin aklimatisoitumisen tähden ja se ratkaisi huiputuksen onnistumisen. Kaupalliset retkikunnat ovat kiivastahtisia, kavutkaa korkealle ennen, kuin retkiohjelma alkaa.  Argentiina on hieno maa, varatkaa aikaa myös huvitteluun, me olimme 4-5 viikkoa siellä, mukavaa oli.....!

Miksu

Yllä onkin jo hyviä vinkkejä ja olet ehkä jo menossa, mutta laitan vielä linkin oman porukkamme tarinoihin muutaman vuoden takaa.  http://aconcagua2011-2012.blogspot.fi/

-Teach people how to think, not what to think-

Tommi

Moi, mun Aconcaguan reissusta on myös aika tovi, 2001 tuli siellä käytyä. Liikuimme täysin omatoimisesti, rinkoissa taisi olla yli 40kg tavaraa reissun alussa. Kuljettiin puolalaisen jäätikön puolen kautta, jonka nousu sitten jäi kokeilematta, koska lentoyhtiö hukkasi yhden kiipeilykaverin muovikengät ja kevyillä vaelluskengillä siellä olisi varpaita mennyt varmasti. Meillä ei ollut ongelmia vedensaannin kanssa, tilanne on tosin varmasti muuttunut, mun käsittääkseni Acolla on nykyisin paljon enemmän tungosta. Meidän korkeimmassa leirissä 5900m oli pakkasta huiputuspäivän aamulla 19 astetta ja rapea tuuli. 

Erikoisia huomioita reissussa oli metwurstin muuttuminen pahan makuiseksi ja auringon murhaava voima. MSR:n bensakeitin toimi hienosti, Primuksen surkeasti. Yksi lisäpäivä perusleirissä ennen jatkonousua ollut varmaan ihan hyvä juttu, puolalaisella jäätiköllä vietetyn harjoittelu/leikkimispäivän jälkeen oli aika ontto olo.

Treenivuorena meillä oli Chilen Santiagon vieressä olevat vajaa nelitonniset. Acon jälkeen kiivettiin vielä Santiagon vieressä Marmolejo, n. 6200m, joka oli kauniimpi kuin Aconcagua. Jo ennen koko reissua harjoittelimme telttojen pystytystä Peuranmaalla lumitykin edessä. Tämä oli oikeasti aika hyvä harjoitus:)

/Tommi