1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Ramstedi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 4 päivää sitten
Liittyi: 30.01.2017 - 21:55
riksgränsen budjettimatka

Päivää! suunittela olisi kesäkuun alussa matka riksuun pienellä budjetilla ja  4 hengen semikokemattomalla porukalla! eli telttamajoitusta ja "randoilua" luvassa. onko jollain kokemuksia riksussa ja ylipäätään ruotsissa telttailusta? jokamiehen oikeushan ruotsissakin pätee mutta mitä tykkäävät jos iskee teltan johonkin leirintäalueen ulkopuolelle? Muutenkin olisi kiva saada vähän lisätietoa paikasta... matkaan lähdetään kesäkuun alussa ja autollinen porukkaa on messissä joten autokin on koko reissun käytössä. Kai se narvik on myös koettava samalla reissulla...? oman ymmärryksen mukaan ei ole ongelmaa norjanpuolelle laskemisessa kun riksun yksi hissikin vissiin sinne menee? millaisia kelejä yleensä on tuolloin kesäkuussa? mitä youtuubista on irti saanut niin lunta on huipulla kivasti ja kylässä kevät pitkällä... safkat tehtäs varmaan muurikalla jos kaasupullo jne mahtuu enää kyytiin Biggrin ja pari trangiaa löytyy keittoja varten!

 

kiitos etukäteen vastauksista jos niitä tulee Biggrin

Mikael
Offline
Viimeksi kirjautunut: 4 kuukautta 1 viikko sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 08:00

Ei ne norjalaiset ja ruotsalaiset siitä varmaan piittaa mutta on se nyt aika "suomalaista" laittaa teltta heti leirinäalueen ulkopuolelle säästömielessä. Lääniähän tuolla riittää.

Ja minkä takia siinä nyt pitää laittaa se teltta juuri leirintäalueen ulkopuolelle? Viekää se nyt samalla vähän pidemmälle. Jos palveluiden puute siellä kauempana rassaa, ehkei pidä alkuun edes asua teltassa. Juoksevaa vettähän saa kaikista puroista et se ei ole ongelma. Mutta en nyt tiedä Riksusta, sehän saattaa olla että siellä useat telttaileekin lähimaastossa ja sitten se on ihan jees?

Kesäkuu alkaa olemaan aika myöhäinen aika kyllä hyvään hiihtoon, ainakin Narvikin seudulla, Riksuhan taitaa olla auki ainakin juhannukseen.

boogi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 2 päivää sitten
Liittyi: 15.12.2013 - 17:49

Riksgränsen sulkee hissit 28 toukokuuta ja ne pyörii ehkä juhannuksena jos on tarpeeksi lunta. Viime kesänä ei esim ollut. Kesäkuussa ei paljon lunta enää löydy jos ei sitten bootpackaa jonnekin ylemmäs...

Kaitsu
Offline
Viimeksi kirjautunut: 4 tuntia 12 min sitten
Liittyi: 19.12.2002 - 10:18

Ruottista en tiedä, mutta ainakin Norjassa tuntuu olevan maan tapa pistää leiri pystyyn tunturihotellien takapihoille, jopa talvisin. Pääsiäisen kieppeissä on Jotunheimissakin vähän joka hotellin ympäristö kuin Ilosaarirokissa. Vaikka pakkasta on kuinka perkeleesti, ni siellä ne vaan telttailee pienetkin lapset mukanaan! Luulisin kyllä, että ainakin luvan käyvät hotellilta pyytämässä, ehkä jotain maksavatkin, en kyl siitä tiedä.

P.S. Niil on kyllä hienoja sellasia tosi isoja kotamaisia telttoja, nuotiot sisällä ja kaikkea.

Mikael
Offline
Viimeksi kirjautunut: 4 kuukautta 1 viikko sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 08:00

Kyllä, noita telttaleiripaikkoja on siellä "etelämpänä" keväisin useammassa paikassa, esim Leirvassbun ja Hurrunganen tunturihotellien ympärillä. Leirin pysyttämisestä tunturihotellin alueelle veloitetaan tietty vuorokausimaksu, joka sisältää oikeuden käyttää suihkuja, varustekuivaamoja ja sisävessoja yms. Eli ei ole ihan ilmaista joskin hyvin kohtuullinen vuorokausihinta. Kebnellä pohjoisruotsissa muistan että samanlainen systeemi.

>>> Siksi vähän ihmettelin tuota teltan pystyttämistä leirintäalueen ulkopuolelle....

Ramstedi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 4 päivää sitten
Liittyi: 30.01.2017 - 21:55

Olenko missään kohtaa mainunnit meneväni teltan kanssa leirintäalueen aidan varjoon telttailemaan palveluiden kiilto silmissä? Vaan tosissaan tarkoitus olisi pystyttää teltta 20-30min päästä riksun kylästä ja päästä kunnolla nauttimaan luonlosta!

Paikalla

Harza
Offline
Viimeksi kirjautunut: 7 kuukautta 3 viikkoa sitten
Liittyi: 29.01.2008 - 19:37

Voi kai sitä Riksuakin kyläksi sanoa Smile

Jos hissihiihtoa haluaa välillä niin Riksun hissit menevät helatorstaiviikonlopun jälkeen kiinni ja aukeavat sitten taas juhannukseksi. Abiskossa ja Björklidenissä kausi on tuolloin jo ohi, samoin Narvikissa. Toki lunta löytyy alueelta ja skinnailemaan pääsee varmaankin lähes tieltä asti. Kuitenkin talvesta ja keväästä riippuen alkaa rajoitteita löytymään aika paljon sen suhteen, mitä on laskettavissa. Topptur-kirja käteen ja sieltä katselet omille taidoille ja kunnolle sopivia mäkiä, mitkä ovat loppukaudestakin laskettavissa niin voit alkaa tekemään suunnitelmaa reissua varten.

Mikael
Offline
Viimeksi kirjautunut: 4 kuukautta 1 viikko sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 08:00

Kamojen raahaus pitemmälle skuttaan ei ole kivaa myös jos ei ole lunta maassa.... Toki lääniä on paljon että varmaan löytyy ihan tienvierestä hyviä telttapaikkojakin. Suosittelen minäkin reissun aikaistamista kuukaudella.

Ramstedi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 4 päivää sitten
Liittyi: 30.01.2017 - 21:55

Joo pitää tota kirjaa katella! Kiitos vastauksesta!

Paikalla

Ramstedi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 4 päivää sitten
Liittyi: 30.01.2017 - 21:55

Muuten kyllä lähettäis aikasemmin myttei onnistu... Katotaan mitä tolloin kesäkuussa irti saadaan. Voi olla että menee ihan telttailuks ja patikoinniks eikä laskemisesta tietookaan muttei sillä niin väliä...

Paikalla

Harza
Offline
Viimeksi kirjautunut: 7 kuukautta 3 viikkoa sitten
Liittyi: 29.01.2008 - 19:37

Jos kesäkuussa pitää lähteä niin miten olisi Norja etelämpää ja klassikoiden klassikko Stryn? Siellä olisi tuohon aikaan kausi parhaimmillaan menossa - toki taas muistutuksella vuodet eivät ole samanlaisia.

Ramstedi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 4 päivää sitten
Liittyi: 30.01.2017 - 21:55

Pistetään mietintään! Kiitos vinkistä!

Paikalla

teha
Käyttäjän teha kuva
Offline
Viimeksi kirjautunut: 4 kuukautta 1 viikko sitten
Liittyi: 13.04.2006 - 00:05

Galdhöpiggen ja Folgefonna ovat myös kesämestoja..

Äkkiseltään ainakin nettiuutisointien perusteella "varmempia" kuin Stryn, josta on välillä ollut puhetta, että sulkisi, jne..

Ite on tullut junnumpana hinkattua Strynissä 4 pvää ja hauskaa oli, vaikka isommat seikkailut - offarit suoraan huipulta alas laaksoa kohti jäikin tekemättä.

Galdhöpiggenissä tuli poikettua paljon myöhemmin ja reissun teema kun muistutti enemmän Road Movieta, niin aikaa "jäätikölle" jäi vain 1 päivä, mutta mellevä kenttä se oli tämäkin..

Fonna pitää vielä käydä koittamassa, koska Superventionin pojat on paljon täällä vetäneet, niin olisi kiva fiilistellä, samoissa maisemissa kuin oikeasti ISOSTI laskevat äärimiehet..

Pääasia, että on hauskaa.. =)

Mikael
Offline
Viimeksi kirjautunut: 4 kuukautta 1 viikko sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 08:00

Piti kaivaa "Toppturer rundt Narvik" kirja esiin, uusi joka ilmestyi vuonna 2015. Muumuassa seuraavien huippujen sesonki kestää kesäkuuhun asti (suluissa vaikeusaste*):

Riksgräsen (ja lähistö*):
- Giron (helppo)
- Tjåmuhas (keski)
- Pallentjåkka (keski)
- BallinbogicohkkA (keski)

Narvik (ja lähistö)

- Rombakstötta (vaikea)
- Beisfjordstötta (vaikea)
- Ippocohkka (helppo - vaikea)
- Rienatcohkka (Helppo) - HUOM! Lossihyttene huippu, ei Skamdalen
- Storsteinsfjället (vaikea) - jäätikkö
- Durmålstinden (vaikea)
- Lappvikstinden (keski - vaikea - A.Fransson ensilaskuja kuruissa - need I say more)

Eli varsinkin Narvikin seudulla taitaa mennä jyrkkien pohjoisseinärännien laskemiseen, jos jäätikköreitit lasketaan pois, koska ollaan lähellä merta. Useiden keskivaikeiden huippujen sesonki loppuu jo toukokuussa. Osaan reiteistä ei myöskään suositella mentäbän myöhään sesongista, esim Gagnesakslan ränni, koska niissä lähtee helposti liikkeelle isoja vyöryjä keväisin.

Ramstedi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 4 päivää sitten
Liittyi: 30.01.2017 - 21:55

Tänks! Pitäs hakee topptur lainaan tässä jokupäivä ja lueskella lisää!

Paikalla

Mikael
Offline
Viimeksi kirjautunut: 4 kuukautta 1 viikko sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 08:00

Se Abisko-Björkliden-Riksgränsen -alue on kyllä hienon näköinen kun sen ohi ajaa, junaradan varrella olevia tunturiylänköhiihtokeskuksia joilla on pitkä perinne. Ei tuollaisia paikkoja ole montaa täällä pohjolassa. Saisi vaan ne nyppylät siellä olla vähän korkeampia. Se malmirata (=malmbanan), siis junarata on hienolla paikalla

(=ei ole koskaan oikein tehnyt mieli jäädä sinne ylämäkiurheilemaan, kun norjan puolella on niin paljon isompia sorakasoja)

Narvik näyttää tällä hetkellä olevan vähän pimennossa offpistehiihtäjien joukossa, Lyngeniin ja Lofooteille kaikki puskee täältä suomesta. Hyvä niin Smile

Jotkut valittanut että Lyngenissä on sitä skootteriliikennettä vähän liikaakin joillakin nyppylöillä, sitä ei ole lainkaan Narvikin ympäristössä

Ramstedi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 4 päivää sitten
Liittyi: 30.01.2017 - 21:55

Joo riksua mietitty juurikin maisemien puolesta ja nyppylät varmaankin aika sopivia tälle porukalle! Narvikissa köydään varmaan ihmettelemässä myös!

Paikalla

boogi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 2 päivää sitten
Liittyi: 15.12.2013 - 17:49

Noi Riksgränsenin huiput jotka luettelet sijaitsevat Abiskossa ja niihin on matkaa 10+ kilsaa ennen kuin pääsee edes aloittamaan nousua.kuu

Hyde
Offline
Viimeksi kirjautunut: 7 kuukautta 2 viikkoa sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 13:44

Lumivuodesta riippuen kesäkuussa Riksun suunnan laaksot voi tarjota kurakävelyä. Jos haluaa tieltä laskemaan niin Abiskon ja Riksun välissä on Kopparåsenin punainen asema. Siitä kun lähtee suoraan tarpomaan mäkeä ylös ja toiselle puolelle niin pääsee Låktatjåkkan tunturituvalle syömään vohveleita. Laskea voi topista takaisin tai pidemmän siivun länteen Låktatjåkkan aseman suuntaan. Korkeuseroakin tulee kilometrin verran.

Mikael
Offline
Viimeksi kirjautunut: 4 kuukautta 1 viikko sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 08:00

boogi, en viitsinyt mainita tätä valitettavaa tosiasiaa, yritin olla positiivinen. Smile

Vähän niinkuin joskus totesivat ÅkaSkidor:ssa: ruotsalaiset Riksulla eivät halunneet ottaa kuuleviin korviinsa että naapurilla on Ferrari pihalla (lue: Norjan tunturit ovat sekä korkeampia, kauniimpia, tarjoten parempaa hiihtoa)

Ramstedi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 4 päivää sitten
Liittyi: 30.01.2017 - 21:55

Kiitos huikeista kommenteista! Toppturia luskelemaan ja eiköhän tästä hyvä reissu tuu! Jos ei hiihdon kannalta ni kokemuksena ainakin!

Paikalla

boogi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 2 päivää sitten
Liittyi: 15.12.2013 - 17:49

Tällä hetkellä Norjan Ferrari on kyllä huonossa kunnossa (lue jäätä ja kivikovaa lunta) kun taas ruotsin Volvo rullaa mukavasti eteenpäin (lue ihan ok laskettavaa löytyy jos ottaa huomioon että uutta lunta ei ole tullut pariin viikkoon).

Smile

Mikael
Offline
Viimeksi kirjautunut: 4 kuukautta 1 viikko sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 08:00

Se Narvikin keskuksen yläosa on vissiin aika ongelmainen lumen pysyvyyden suhteen. Tuulta riittää. Mutta se ei kerro mitään lumitilanteesta huipuilla muissa laaksoissa. Siellä on paikkoja jotka oikeasti kerää metritolkulla lunta joka vuosi

Henkka
Offline
Viimeksi kirjautunut: Yksi kuukausi 4 päivää sitten
Liittyi: 01.04.2004 - 14:49

Kesäkuun alussa menisin ensin katsomaan Tamokdaleniin, jossa erittäin hyvällä todennäköisyydellä mennään vielä kesäkuun alussa tieltä suoraan suksille/laudalle. Jos aikainen kevät löytyy Tromssan alueelta aina kuitenkin varmaa laskettavaa vielä tuohon aikaan. Telttapaikkoja löytyy myös. Eli sama ajomatka, mutta huomattavasti lumivarmempaa. 666 yli tonnista tönkää, joista korkein 1800 m.

Mikael
Offline
Viimeksi kirjautunut: 4 kuukautta 1 viikko sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 08:00

Henkan vihje on hyvä, Tamok vissiin vähän kauempana merestä, kuivempaa ja kylmempää. Se vaan ei taida olla hyvä aloitteilijoiden paikka... Smile

m1239
Offline
Viimeksi kirjautunut: 5 kuukautta 2 viikkoa sitten
Liittyi: 12.01.2012 - 12:45

Me oltiin viime keväällä teltan kanssa Låktatjåkkan kohdilla radan varressa. Siinä on keittokatos, huussi ja nuotiopaikka sekä puro vesihuoltoa varten. Muutama sata metriä tiestä ja tien varressa vieläpä parkkis. Tien varressa on kyltti pusikkoon päin "RALLARVÄGEN LOKTAJOHKA". Jos kevät on samanlainen kuin viime kevät voi lumen löytäminen kesäkuussa olla haastavaa.

Kuvat: 
matti
Offline
Viimeksi kirjautunut: 19 tuntia 22 min sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 22:00

Miksei Tamokdalen sopisi aloittelijoille? Tamokdalenista löytyy hyvinkin helppoja laskuja vähän joka mäen alarinteiltä. Muutama mäki, joille aloittelijan voi viedä huipulle asti ja turvallisesti sekä nautinnollisesti alas: Sjufjelletin "7th heaven", Melkeraxlan metsälaskut, Istindenin Middagsfjället-osio, Sörfjelltinden. Toki hoidetun rinteen laskutaidon täytyy olla hyvällä tasolla ja kunnon riittää siihen että kiipeää mäet itse.

Mikael
Offline
Viimeksi kirjautunut: 4 kuukautta 1 viikko sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 08:00

Juu, en ole Tamok:ssa käynyt joten kommentti oli yleisluontoinen: ongelma lienee viimeisessä lauseessasi

":...kunnon riittää siiten että kiipeää mäet itse" >>> Harrastelija-alamäkilaskijat eivät keskimäärin ole kovin hyvässä kestävyysurheilukunnossa, jolloin yli 1km nousu/päivä useampi päivä putkeen voi olla liikaa Smile

Silloin on kivempi jos on hissit lähellä. Vaatii tietynlaista luonnetta että on hauskaa tampata monta päivää putkeen mäkiä ylös. Hissit houkuttelee valtaosaa laskijoista kuitenkin

Ramstedi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 4 päivää sitten
Liittyi: 30.01.2017 - 21:55

Kiitos kommenteista! Tamokdalen mietintään! Hissit ei oo kuitenkaan auki ni ei sitte auta ku naama irvessä vääntää mäkee ylös tai pitää vaikka välipäivän retkeillen tms...

Paikalla

Ramstedi
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 4 päivää sitten
Liittyi: 30.01.2017 - 21:55

Moro! Tamokista kirjottelen ja kiitän kaikkia avuista ja neuvoista jotka ovat reissua avittaneet! mahtava reissu oli ja kaikki mennyt mainiosti!

Paikalla